شناسهٔ خبر: 67346318 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل زندان‌های استان اعلام کرد

رهایی ۴۵ زندانی کرمانی از قصاص/ نیاز ۱۴۰ میلیاردی برای راه‌اندازی اردوگاه کبوترخان

فاطمه افضلی

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان کرمان با اشاره به اینکه اردوگاه کبوترخان با پیشرفت فیزیکی ۸۵ تا ۹۵ درصد ایجاد شده، گفت: برای راه‌اندازی فاز نخست این اردوگاه ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا ۱۰۰۰ نفر زندانی به آنجا منتقل شود.

صاحب‌خبر -

رضا ذوالفعلی نژاد امروز چهارم تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: هفته قوه قضائیه فرصت خوبی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید بهشتی و تکریم از جایگاه قضا و قضاوت و ارائه دستاوردها و اقدامات این قوه است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد سازمان زندان‌ها افزود: نگهداری زندانیان و اصلاح و تربیت مجرمان از جمله وظایف این نهاد است که تربیت این افراد رسالت خطیری است.

ذوالفعلی نژاد بیان کرد: هدف اصلی از تشکیل سازمان زندان‌ها و زندان در مرحله اول مجازات و سزادهی افراد هنجارشکنی است که خلاف قوانین جامعه عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اهداف دیگر سازمان زندان‌ها از جمله مجازات‌های جایگزین حبس و پیشگیری از جرم بیان کرد: هدف اصلی ما نگهداری صرف نیست و در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان زندانیان کار می‌کنیم و در این راستا ۹۵ نفر پزشک عمومی، متخصص و پرستار در زندان‌های استان داریم و در بدو ورود زندانیان مورد معاینه قرار گرفته و در صورت داشتن بیماری جسمی و روحی، مورد درمان قرار خواهند گرفت.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان با اشاره به فعالیت ۴۵ نفر روحانی در زمینه آموزش احکام، اخلاق، روانخوانی و روخوانی قرآن، تفسیر و حفظ در سطح زندان‌ها گفت: ۲۸۴ نفر حافظ جزء یک تا ۳۰ هستند و سه نفر از این تعداد زندانی، حافظ کل قران هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ نفر دانشجوی پیام نور در زندان‌ استان تحصیلشان را ادامه می‌دهند، افزود: با توجه به اینکه بیشتر زندانی‌ها افراد کم سواد یا بیسواد هستند، در حال حاضر ۲۵۳ نفر را تحت آموزش سوادآموزی داریم و درصد بیسوادی در زندان کاهشی شده است.

ذوالفعلی نژاد با اشاره به اینکه یکی از اقدامات اصلاحی، آموزش‌های حرفه آموزی در زندان است، گفت: ۷۷۱۳ نفر در سال گذشته در دوره‌های حرفه‌آموزی زندان‌های استان کرمان شرکت کردند و ۲۷۲۰ نفر زندانی از طریق انجمن حمایت و بنیاد تعاون و اشتغال نشسته در زندان‌ها مشغول هستند. (با توجه به محدودیت کارگاه‌های داخل زندان، مددجویان در اشتغال نشسته، در خوابگاه خود به فعالیت هنری، صنایع دستی و ... می پردازند).

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان کرمان اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ کارگاه فعال در زندان‌های استان و خارج از زندان داریم که ۱۲ کارگاه تولیدی است و ۵۰۰۰ تولید مختلف صورت می‌گیرد که قابل رقابت با تولیدات بیرون است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاثیر دادرسی الکترونیک در پیشگیری از بسیاری مشکلات از جمله انتقال زندانیان بیان کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد زندانیان از طریق دادرسی الکترونیک با قاضی ارتباط دارند و پنج باجه دادرسی الکترونیکی در زندان کرمان داریم.

ذوالفعلی نژاد با اشاره به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و موضوع نظارت الکترونیک بیان کرد: اکنون ۳۵۲ نفر از طرق سیستم الکترونیکی کنترل می‌شوند.

وی تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف زندان از فعال‌ترین شوراهای استان هستند و سال گذشته با همت مددکاران این شوراها، ۴۵ نفر زندانی از قصاص نجات یافتند و از این تعداد ۱۴ نفرشان از زندان آزاد شدند.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان اظهار کرد: ۱۱ انجمن حمایت از زندانیان فعال در استان داریم و اقدامات خوبی برای حمایت از خانواده‌ها انجام می‌دهند و بیش از ۴۷۰۰ نفر از خانواده زندانیان تحت پوشش این انجمن‌ها هستند و سال گذشته از ترک تحصیل ۱۵۰ دانش آموز جلوگیری و از آنها حمایت کردیم.

وی بیان کرد: در راستای کاهش جمعیت کیفری و حمایت از زندانیان جرائم مالی، با همکاری ستاد دیه ۳۲۲ نفر سال گذشته آزاد شدند که هشت نفر آنها خانم بودند و چهارشنبه هفته جاری آزادی زندانیان جرائم غیرعمد را داریم.

ذوالفعلی نژاد با اشاره به اینکه ۹۵ درصد زندانیان استان کرمان مرد و پنج درصد از زندانیان اتباع هستند، افزود: ۹۲ نفر زندانی نوجوان در کانون اصلاح و تربیت در ماهان داریم و شرایط نگهداری آنها متفاوت از زندان است.

وی با اشاره به اقدامات عمرانی اداره کل زندان‌های استان کرمان اظهار کرد: زمین ۱۰ هکتاری برای زندان زرند تامین شده تا زندان ساخته و به خارج از شهر منتقل شود. زندان جیرفت در حال ساخت است و برای زندان رفسنجان به دنبال زمین هستیم؛ همچنین یک بازداشتگاه در راور و یک مورد در رودبار جنوب در دست ساخت داریم.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: برای جابه‌جایی زندان مرکزی کرمان مکاتباتی صورت گرفته و حداقل ۴۰ هکتار زمین نیاز است و در برخی نقاط زمین هست اما پدافند غیرعامل به لحاظ امنیتی نمی‌پذیرد و قرار است زمین تامین و از محل فروش زندان فعلی، زندانی خارج از شهر احداث شود.

وی بیان کرد: اردوگاه کبوترخان با پیشرفت فیزکی ۸۵ تا ۹۵ درصد ایجاد شده و ۵۳ هکتار زمین محصور است اما عدم راه‌اندازی این اردوگاه به دلیل نبود اعتبار است.

ذوالفعلی نژاد با اشاره به اینکه احداث ادوگاه حرفه‌آموزی در هفت استان سال ۸۰ مصوب شده، افزود: برای راه‌اندازی فاز نخست این اردوگاه ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا ۱۰۰۰ نفر زندانی به آنجا منتقل شود.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: ۳۲ هزار متر فضای کارگاهی در این اردوگاه ایجاد شده و در سفر رئیس جمهور شهید به استان ۶۰ میلیارد تومان مصوب شد و سهم استان ۱۰ میلیارد تومان بود که ۱۸ میلیارد برای بحث آب اردوگاه تامین شد و اگر اعتبار لازم تامین شود، کمتر از شش ماه کار انجام خواهد شد و مسئولان استان پیگیر هستند و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور باید اعتبار را تامین کند.

انتهای پیام

نظر شما