شناسهٔ خبر: 67345960 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

افزایش ۱۰ میلیون تنی ترانزیت در دولت سیزدهم/ تحویل ۵۶۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن به مردم

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول فعالیت دولت سیزدهم افزایش ۱۰ میلیون تنی در ترانزیت رقم خورد، گفت: بهره‌برداری از خطوط اصلی ریلی نسبت به دوره متناظر در دولت گذشته افزایش ۲۲۵ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهرداد بذرپاش امروز (دوشنبه ۴ تیر ماه) در نشست خبری مشترک اعضای دولت سیزدهم که در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم حجم ترانزیت کشور ۵.۶ میلیون تن بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۶.۳ درصد که رشد ۱۰.۷ میلیون تنی را نشان می‌دهد

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ترانزیت ریلی و جاده‌ای نیز نسبت به ابتدای دولت سیزدهم رشد ۱۹۱ درصدی داشته که نشان از وضعیت مطلوب در این بخش است.

وی به ترانزیت جاده‌ای اشاره کرد و افزود: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم حجم ترانزیت جاده‌ای ۴.۷ میلیون تن و در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۹.۳ میلیون تن رسید. در سال ۱۴۰۱هم همین رقم را شاهد بودیم، اما در سال گذشته با رشدی مطلوب همراه بود و حجم ترانزیت جاده‌ای کشور به ۱۴.۷ میلیون تن رسید.

۵۶۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل مردم شده است

بذرپاش تصریح کرد: از یک میلیون قطعه زمینی که قرار بود در طرح نهضت ملی مسکن واگذار شود، حدود ۶۰۰ هزار قطعه واگذار شده است.

وزیر راه و شهرسازی به جزییات طرح نهضت ملی مسکن اشاره و بیان کرد: در دولت سیزدهم ساخت دو میلیون و ۶۷۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده که ۵۶۰ هزار واحد مسکونی تحویل مردم شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: کلان پروژه ایران راه، به‌عنوان یکی از سرفصل‌های تعریف فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی ایران در دستور کار دولت قرار گرفت که در ذیل آن پروژه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف اجرا شد.

 وی توضیح داد: یک طرح آمریکایی به دنبال حذف ایران از کریدورها و مسیرهای ترانزیتی بود و ابتکار ایران راه برای مقابله با آن ایجاد شد که در نتیجه آن شاهد رشد ترانزیت در کشوریم.

 وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست توسعه روابط با کشورهای دیگر و مذاکرات بین‌المللی که توسط رئیس‌جمهوری شهید پیگیری می‌شد، در آمارها کاملاً مشهود است.

 بذرپاش با اشاره به آمارهای حوزه ترانزیت در دولت سیزدهم گفت: در بخش ترانزیت که نمایشگر خوبی از توافقات با کشورهای منطقه است شاهد آنیم که در سال گذشته ترانزیت جاده‌ای رشد ۵۸ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ تجربه کرد که براین‌اساس ترانزیت جاده‌ای از ۹.۳ میلیون تن به ۱۴.۷ میلیون تن رسید.

 وی در ادامه تأکید کرد: این آمارها با اظهارنظر صورت نمی‌گیرد و اقداماتی همچون توسعه ناوگان، توافقات گسترده با کشورهای دیگر، توسعه زیرساخت‌ها و توسعه بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این آمار را محقق کرده است.

 بذرپاش با اشاره به این که تا نقطه مطلوب فاصله همچنان زیاد است، گفت: رشد ترانزیت محقق شده نشان از آن دارد که اقدامات قابل‌توجهی در این حوزه به انجام رسیده که حجم کل ترانزیت از ۱۰.۷۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ به ۱۶.۳۴ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

رشد ترانزیت در سال ۱۴۰۳

 وی افزود: این در حالی است که کل ترانزیت کشور نیز ۵۱ درصد رشد داشته است و در سه‌ماهه ۱۴۰۳ این رشد با شتاب بیشتری ادامه یافت و در این مدت رشد ۶۹ درصد ترانزیت جاده‌ای و رشد ۵۵ درصدی کل ترانزیت را نسبت به ۳ماهه سال ۱۴۰۱ تجربه کردیم.

به گفته بذرپاش مجموع ترانزیت کشور در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل ۸۹ درصد رشد یافت.  وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که حجم ترانزیت در سال گذشته به ۱۶.۳۴ میلیون تن رسید و رکورد جدیدی را با بیش از ۳ میلیون تن افزایش نسبت به رکورد تاریخی ترانزیت کشور در سال ۹۳ ثبت کرد، توضیح داد: امیدواریم تا پایان سال جاری باتوجه‌به رشد فزاینده‌ای که در این بخش ایجاد شده، حجم ترانزیت به بیش از ۲۰ میلیون تن برسد.

بذرپاش در خصوص صدور حکم آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی توسط دیوان عدالت اداری، گفت: زمانی که عرضه و تقاضای یک خدمت تراز نیست، نمی‌توانیم مدیریت نرخ آن را به بازار واگذار کنیم.

وی افزود: از رئیس قوه قضاییه و سرپرست ریاست‌جمهوری درخواست کرده‌ایم که در خصوص توقف این حکم تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

بذرپاش با اشاره به این که در چند روز صدور حکم مذکور، رشد جدی قیمت را در پروازهای داخلی شاهد بوده‌ایم، گفت: از سرپرست ریاست‌جمهوری درخواست کرده‌ایم که این موضوع در جلسه سران قوا مطرح شود تا مصوبات لازم در دستور کار قرار گیرد و حقوق مصرف‌کنندگان رعایت شود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که نباید به مردم ظلم شود، اظهار کرد: وقتی که تقاضا با عرضه ناسازگار است، دولت باید با نرخ‌گذاری، بازار را کنترل کند؛ چرا که در غیر این صورت مشکلات متعددی برای مصرف‌کنندگان ایجاد خواهد شد.

نظر شما