شناسهٔ خبر: 67345610 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شناسایی سه بیمار مشکوک به تب دنگی در مشهد

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون سه بیمار مشکوک به تب دنگی در مشهد شناسایی شدند که هر سه سابقه سفر به مناطق آلوده در سایر کشورها داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، زهرا نهبندانی اظهار کرد: یک بیمار با حال عمومی خوب مرخص شد و تحت مراقبت و پیگیری است و منتظر پاسخ آزمایش ۲ نفر دیگر هستیم.

وی گفت: تاکنون هیچ موردی از وجود پشه «آئدس» ناقل بیماری تب‌دنگی در محدوده استان خراسان رضوی شناسایی نشده است.

نهبندانی افزود: در این راستا آزمایش‌های حشره‌شناسی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال گذشته چند برابر شده و در کالاهای وارداتی هم نظارت‌ها و کنترل‌های لازم انجام و تاکنون پشه آئدسِ مهاجمِ ناقل در محدوده استان خراسان رضوی شناسایی نشده است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تاکنون ۱۱۱ مبتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شدند، بیان کرد: همه این افراد دارای سابقه سفر به کشورهای آلوده بوده و از این تعداد ۳ نفر فوت شده اند.

وی گفت: حدود ۸۰ درصد از مبتلایان ممکن است علائم شدیدی نداشته و حتی بدون علامت باشند اما تابلوی علائم در ۲۰ درصد افراد، تب، درد عضلانی و استخوانی، درد پشت حدقه چشم، تهوع، اسهال، خونریزی از لثه و بینی و بثورات پوستی است.

نهبندانی تاکید کرد: بیماران با علائم مشکوک باید بلافاصله به مراکز بهداشتی جهت مراقبت و درمان‌های حمایتی مراجعه کنند، این افراد نباید از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی از جمله پروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک و ایندومتاسین استفاده کنند، برای کاهش درد در این بیماران استامینوفن توصیه می‌شود.

این مسوول بیان کرد: افراد تا ۲ هفته پس از سفر به مناطق پرخطر که آلوده به پشه آئدس هستند، بایستی هوشیار بوده و درجه حرارت بدنشان باید به طور مستمر اندازه‌گیری شود تا در صورت بروز علائم به سرعت درمان شوند.

نظر شما