شناسهٔ خبر: 67343676 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

امام جمعه یزد مطرح کرد:

جامعه‌ای که اندیشمند نباشد عقب می‌ماند

یزد- امام جمعه یزد گفت: باید در همه مسائل اقتصادی، نظامی، صنعت و.... رشد کنیم، جامعه را ارتقا دهیم به خصوص بر روی فرزندان خود کار کنیم و آنها را اندیشمند بار بیاوریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار پاسداران سپاه الغدیر با امام جمعه یزد به مناسبت عید غدیرخم و سالروز تشکیل تیپ 18 الغدیر به مناسبت این ایام اظهار داشت: روایتی از امام موسی کاظم(ع) در ذیل آیه‌ای از قرآن در سوره زمر مبنی بر اینکه بشارت بده به بندگان من که مطالب را می‌شنوند و بهتر آن را انتخاب می‌کنند، وجود دارد که خطاب به حشام می‌فرمایند در این آیه خداوند انسان را به تفکر و عقلانیت سفارش کرده است.

وی ادامه داد: همه سعی امیرالمؤمنین علی(ع) این بود که تفکر و عقلانیت و درایت انسان را بالا ببرد، که دشمن نمی‌خواست و به این موضوع ضربه زد و همه مصیبت‌ها، جریانات کربلا و دیگر جریانات و عقب ماندگی مسلمانان به خاطر عدم تفکر بود، اگر انسان‌ها چیزی را بخواهند انجام دهند و یا هر حرکتی انجام دهند مقدمه آن تفکر است باید عقل خود را به کار گیرند و احساساتی عمل نکنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد عنوان کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) در واقع در صدد ارتقای جامعه و اهمیت دادن و بزرگ کردن و رشد عقلی و فکری دادن به مردم بود تا با آن بتوانند کارهای مهم انجام دهند، جامعه‌ای که فکر نداشته باشد و عقل خود را به کار نگیرد نمی‌تواند رشد کند و تشخیص خوب و بد را ندارد به همین دلیل به انحراف کشیده می‌شود و دشمن بر او مسلط می‌شود.

ناصری اضافه کرد: ضرورت دارد که قدرت تفکر و عقلانیت و  قدرت ایمان ما بالا برود، امام خمینی(ره) در این مسیر حرکت کرد، اول مردم را روشن کرد و فکر و عقلشان را باز کرد و بسیاری این موضوع را درک و پای آن ایستادند.

وی با بیان اینکه جامعه‌ای که اندیشمند نباشد آن جامعه عقب می‌ماند، افزود: دشمنان ما از غربی‌ها و ایادی استکبار از گذشته تاکنون به دنبال عقب نگه داشتن ملت ما بودند تا بتوانند بر ما مسلط شوند و نگذارند متفکر بار بیاییم و همه منابع، ثروت و معادن خود را در اختیار آنها بگذاریم و  تا ما ملتی مصرف‌کننده باشیم و برای دلخوشی ما با منت چیزی به ما دادند.

امام جمعه یزد عنوان کرد: هنوز دانش‌آموزان ما در مدرسه 12 سال درس می‌خوانند اما فکر نمی‌کنند و در دانشگاه‌های نیز متأسفانه فکر و سیاست توحیدی حاکم نیست و به همین دلیل ما عقب می‌مانیم همانگونه که برخی می‌گویند ما باید چشم به خارج داشته باشیم و هنوز این فکر در جامعه ما است که باید محتاج بیگانگان باشیم.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی جامعه گفت: دو موضع و نظر در مورد راه حل مشکلات اقتصادی کشور وجود دارد، یکی اینکه همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودند به «ما می‌توانیم» اعتقاد داشته باشیم و از عقل، فکر، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود استفاده کنیم، تولید کننده باشیم، خود را با برنامه‌ریزی قوی و استقلال خود را حفظ کنیم.

ناصری اضافه کرد: نظر دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که چون ما کمبودها و نیازهایی داریم، دستمان را به سمت خارجی‌ها دراز کنیم که در این زمینه ناچاریم امتیاز بدهیم و بیگانگان نیز به جز بردگی و اینکه در هیچ زمینه‌ای از جمله علم، صنعت، معدن و... محتاج آنها باشیم و هیچ گونه تولید و ابتکاری نداشته باشیم چیزی نمی‌خواهند و در این زمینه بیگانگان به ما رحم نخواهند کرد.

ناصری افزود: ما باید تفکر و تعقل را مبدا حرکت خود قرار دهیم و توکل و توسل به خداوند داشته باشیم، حل مشکل انقلاب و کشور ما به این است که متفکر باشیم و خود را در همه زمینه‌ها رشد دهیم تا به دشمنان محتاج نباشیم چرا که مؤمن حق ندارد ذلیل باشد و تحت ذلت قرار گیرد و حتی روایت داریم که مؤمن نباید کاری انجام دهد که ناچار به عذرخواهی شود و وقتی خود را محتاج آمریکا بدانیم و تنبلی کنیم تن به ذلت داده است.

وی ادامه داد: باید در همه مسائل اقتصادی، نظامی، صنعت و.... رشد کنیم، جامعه را ارتقا دهیم به خصوص بر روی فرزندان خود کار کنیم و فکر آنها را بالا ببریم و آنها را اندیشمند بار بیاوریم.

نظر شما