شناسهٔ خبر: 67343603 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فرار بزرگ شروع شده‌ است/ تحقق رویای بازگشت به حیفا و الجلیل پس از ۷۶ سال

تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به فرار جمعی صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی در آستانه تشدید تحولات جبهه جنگ بین حزب الله و رژیم صهیونیستی، به چهار عاملی پرداخت که این روند را تشدید خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در روزنامه رای الیوم به فرار صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی همزمان با تقویت احتمال گسترده جنگ تمام عیار با حزب الله لبنان اشاره کرده و آورده است: اگر دروغ های «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را که بارها هدف از حمله و نسل کشی در غزه را پیروزی مطلق و برگرداندن اسیران صهیونیست و نابودی حماس دانست، کنار بگذاریم؛ از روند تحولات درمی یابیم که هدف واقعی، تخلیه غزه از ساکنانش و کوچاندن دو میلیون سکنه آن خواه به صحرای سینای مصر یا دیگر مناطق دنیا از جمله آمریکا، کانادا، اروپا و استرالیا بوده است. این هدفی است که بر دیگر اهداف جنگ غزه مقدم است. اظهارنظر «جرد کوشنر» داماد و مشاور «ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و دلال مشهور ملک در آمریکا که از ارزش مالی سواحل مقابل غزه و ذخایر عظیم گاز در درون آن سخن گفت، آشکار کننده طرح معلم و دوست خانوادگی نتانیاهو است؛ اما به نظر می‌رسد که داستان برعکس شده است و این نقشه دامن خود اسرائیل و دلال‌های صهیونیست در دنیا را گرفته است زیرا مهاجرت معکوس از سرزمین اشغالی فلسطین به خارج شروع شده و در این روزها شاهد فرار صدها هزار اسرائیلی به مناطق امن در اروپا و آمریکایی شمالی، خواه برای تجدید تابعیت خود و اجدادشان در اروپا و به ویژه آلمان یا برای گرفتن تابعیت های جدید در دیگر کشورها هستیم.

عطوان افزود: رسانه اسرائیلی «واللا» نزدیک به سازمان اطلاعات نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل روز گذشته فاش کرد که دولت کانادا و با فشار لابی صهیونیستی قوی در آنجا به اسرائیلی‌ها به ویژه شهرک نشینان در شمال فلسطین اشغالی پیشنهاد کرده است که ویزای کاری با تحصیلی سه ساله بگیرند و این به علت وخامت اوضاع امنیتی و شلیک بیش از پنج هزار موشک از آغاز جنگ به شهرک های صهیونیست نشین واقع در منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی از سوی حزب الله و تبدیل آن به تلی از آتش است که هشتاد هزار دونم (هر دونم معمولا ۱۰۰۰ متر است) را سوزانیده و بیش از دویست هزار شهرک نشین را تاکنون به سمت مناطق مرکزی فلسطین اشغالی فراری داده است و بخش اعظم آنها از ترس و وحشت مخالف بازگشت به شهرکهای خود هستند.

عطوان ادامه داد: چهار تحول اساسی موجب خواهد شد که شمار مهاجرت جمعی اسرائیلی ها طی روزها و هفته های آتی بیشتر شود؛

نخست، پهپاد «هدهد» حزب الله و ویدئویی که هنگام پرواز ۹ ساعته بر فراز شهر حیفا و حومه آن در شمال غرب فلسطین اشغالی ثبت کرد و همه مراکز از جمله نیروگاه‌های برق و پالایشگاه، فرودگاه بن گورین، بنادر اشدود و پایگاههای دریایی در حیفا و دیگر مراکز نظامی در منطقه الجلیل را رصد و ثبت کرد.

دوم، سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله بود که گفت: «ما در صورت بروز جنگ بدون ضابطه، قاعده و سقف خواهیم جنگید»، و بر حسب تحلیل ما مفهومش این است که تمایزی میان نظامی و غیرنظامی در هدف قرار دادن زیرساخت‌ها نخواهد بود.

سوم، تاکید مسئول بلندپایه تاسیسات برق و انرژی رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه هر گونه حمله به نیروگاههای برق، این رژیم را غیرقابل حیات خواهد کرد زیرا همه چیز وابسته به برق است و افزایش تقاضا به میزان ۴۰۰ درصد برای خرید مولدهای برق منزلی کوچک هم کافی نخواهد بود. «ایلی کوهین» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز این واقعیت را تایید کرد و روز یکشنبه گفت که نیروگاه‌های انرژی رژیم اسرائیل در معرض نابودی و تعطیلی کامل در صورت بروز جنگ گسترده با حزب الله در شمال قرار دارد.

چهارم، ارسال پهپاد «هدهد دوم» با دقت عالی بر فراز منطقه امنیتی و مراکز نظامی در منطقه الجلیل سفلی است که بر وحشت اسرائیلی‌ها از طرح‌های جنگی طی روزهای آتی افزود.

این تحلیلگر نوشت: نیم میلیون اسرائیلی به شکل نهایی در شش ماه نخست شروع طوفان الاقصی فلسطین اشغالی را ترک کرده‌اند و بعید نمی دانیم که آمار ۵۵۰۰۰ نفری که منابع صهیونیست اعلام کرده اند طی روزهای آتی و همزمان با تشدید حملات موشکی حزب الله به جبهه شمالی افزایش یابد.

عطوان در پایان آورده است: اسرائیلی ها به کانادا فرار می کنند و فلسطینی ساکنان اصلی این سرزمین به الجلیل، حیفا، عکا، صفد، یافا، اشدود، بئرالسبع و قدس و دیگر شهرها و شهرک های فلسطینی اشغالی شده باز می گردند؛ این رویایی است که ما ۷۶ سال با آن زندگی کرده‌ایم و در حال تبدیل شدن به واقعیت است. این امر به برکت مردان مقاومت در غزه، کرانه باختری و لبنان است. یمن و عراق و عملیات مشترک آنها در حمله به ناوهای آمریکایی و نه فقط کشتی ها را هم نباید از قلم انداخت. بازگشت ما به عنوان آواره به وطن نزدیک است.

نظر شما