شناسهٔ خبر: 67342508 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش زمان رسیدگی به دعاوی قضایی در مهاباد به ۲ ماه/ ۵۰ هزار پرونده بررسی شد

مهاباد- ایرنا- روند رسیدگی به پرونده های قضایی در مهاباد باتوجه به حجم بالای پرونده های ورودی به شعبات دادگاه طی چند سال گذشته سریع تر شده و با کاهش ۱۳ روزه به حدود ۲ ماه رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاهش زمان رسیدگی به پرونده های قضایی یکی از خواسته های به حق مردم است که در چند سال اخیر مورد تاکید دستگاه قضایی قرار گرفته و این تلاش در آذربایجان غربی و به تبع آن در مهاباد به ثمر نشسته است.

به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه و سالروز شهادت آیت الله دکتر شهید بهشتی (ره) برای بررسی اقدامات نهاد قضایی شهرستان با جواد بنایی رییس دادگستری مهاباد به گفت و گو نشستیم.

ایرنا: میانگین روند رسیدگی به پرونده های قضایی را چطور ارزیابی می فرمایید؟

بنایی: خوشبختانه طی ۲ سال گذشته روند رسیدگی به پرونده های قضایی در سطح شهرستان کاهشی بوده و در طول یک سال این آمار با کاهش ۱۳ روزی به حدود ۲ ماه رسیده است.

تلاش ما بر این است این روند طی سال جاری نیز با تلاش همکاران قضایی ضمن حفظ دقت در پرونده ها ادامه دهیم.

ایرنا: وضعیت تعداد پرونده های ورودی به مراجع قضایی در سطح شهرستان چگونه است؟

بنایی: پارسال در مجموع ۵۰ هزار و ۱۷۶ پرونده قضایی در مهاباد تشکیل شد که از این میزان ۱۹ هزار و ۴۸۴ پرونده وارد محاکم قضایی شده، ۱۱ هزار و ۲۷۲ پرونده در دادسرا و همچنین ۱۱ هزار و ۸۹۵ پرونده نیز در شورای حل اختلاف تشکیل شد.

خوشبختانه پارسال حدود ۹۸ درصد پرونده ها رسیدگی و منجر به صدور رای شد.

از مجموع پرونده های ورودی به شورای اختلاف پنج هزار و ۹۸۴ پرونده قابل مصالحه بوده که از این تعداد ۲ هزار و ۳۷۵ پرونده شامل ۴۰ درصد به صلح و سازش منجر شده که در کاهش زمان رسیدگی به پرونده های قضایی تاثیر مستقیم داشته است.

ایرنا: درخصوص آمار سایر دستگاه های مرتبط و زیر مجموعه قضایی نیز گزارش خود را ارایه کنید؟

بنایی: طبق آمار دریافتی از پزشک قانونی متاسفانه امسال شاهد رشد ۳۵ درصدی تصادفات هستیم که بیشترین تصادفات مربوط به محور برهان بود.

از پنج نقطه خطرساز و حادثه خیز شناسایی شده هنوز سه نقطه بدون اقدام عملیاتی باقی مانده که در صورت عدم بی خطرسازی با افراد خاطی به واسطه ترک فعل برخورد خواهد شد.

پارسال نیز در مجموع هزار و ۳۷۴ پرونده در پزشک قانونی مهاباد ثبت شده که از جمله آنها ۴۰۷ فقره معاینات نزاع و درگیری، ۲۵۵ پرونده تصادفات بوده است.

ایرنا: باتوجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات آیا تاکنون تخلفاتی از طرف طرفداران کاندیداها گزارش شده و نحوه رسیدگی دستگاه قضایی در این خصوص را بیان کنید؟

بنایی: تاکنون هیچ مورد جدی از تخلفات انتخاباتی از سوی کاندیداها و طرفداران آنها چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی صورت نگرفته است و رصد انتخاباتی در بسترهای مختلف همچنان تا بعد از برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت.

شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در شهرستان تعیین شده و همچنین با حضور میدانی عوامل قضایی در همه حوزه های قضایی، رصد و نظارت کامل بر فرایند برگزاری انتخابات می شود.

به گزارش ایرنا، از اول تا هفتم تیر سالروز شهادت آیت الله دکتر شهید بهشتی (ره) و جمعی از یاران انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

شهید بهشتی نخستین رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در روز هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ به همراه ۷۲ نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی در انفجار دفتر این حزب به دست منافقان کوردل به شهادت رسید.

نظر شما