شناسهٔ خبر: 67342174 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان:

رییس جهاد کشاورزی استان: کیفیت گندم سمنان نسبت به سال قبل مطلوب‌تر است

سمنان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به رسیدن میزان خرید تضمینی گندم امسال به ۲۸ هزار تن متناسب با پرآبی در شرق و کم‌آبی در غرب استان، کیفیت این محصول را نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۲ درصد از ۹۷ میلیون هکتار گستره استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد وکشت و برداشت گندم به عنوان محصول کشاورزی راهبردی در شرق و غرب استان رونق ویژه‌ای داشته است.

خرید تضمینی یکی از راهبردهای اساسی از سوی دولت برای خرید این محصول و تامین آرد به منظور رفع نیاز جامعه، هر ساله با نظارت و دقت ویژه‌ای پیگیری می‌شود.

سال ۱۴۰۱ میزان خرید تضمینی گندم در استان سمنان ۶۴ هزار تن بود که در سال ۱۴۰۲ به ۷۶ هزار تن افزایش یافت و برای امسال با توجه به میزان مطلوب بارش‌ها در برخی نقاط، پیش‌بینی شده که تولید گندم در سمنان به حدود ۱۱۶ هزار تن برسد و برآورد میزان خرید تضمینی نیز حدود ۸۵ هزار تن برآورد شده است.

امسال قیمت پایه هر کیلوگرم گندم طبق جدول پاکی با اُفت غیرمفید یک درصد و اُفت مفید چهاردرصد حدود ۱۷۵ هزار ریال است و در استان سمنان در زمان اوج برداشت گندم ۳۲ مرکز خرید تضمینی گندم در نقاط مختلف روند خرید تضمینی این محصول را از گندمکاران بر عهده دارند.

رسیدن میزان خرید تضمینی گندم به ۲۸ هزار تن تا این لحظه

رییس سازمان جهاد کشاورزی سمنان روز دوشنبه گفت: تا کنون بیش از ۲۸ هزار تن گندم در استان سمنان از سوی مراکز خرید دولتی خرید تضمینی شده است.

وضعیت برداشت گندم در سایه کم‌آبی در غرب و پرآبی در شرق سمنان

محمدرضا قاسمی با بیان اینکه برداشت گندم در استان سمنان از پنجم خرداد ماه از غرب این استان آغاز شد، گفت: رویکرد جهادکشاورزی همچون همیشه خرید حداکثری گندم توسط مراکز دولتی است و برای این موضوع مراکز خرید در سراسر استان در طول دوره برداشت فعال است و فعالیت این مراکز به صورت تدریجی از غرب و شهرستان‌های گرمسار و آرادان آغاز شد که اکنون به روزهای پایانی برداشت آن نزدیک می‌شود و تا پایان برداشت در شرق استان سمنان ادامه خواهد یافت.

کمبود آب حبله‌رود برای گندم‌کاران غرب استان

وی با اشاره به میزان برداشت گندم در گرمسار بیان کرد: از نظر میزان تولید نیز با وجود همه کمبودهایی در تامین آب در غرب استان سمنان به ویژه از محل حبله‌رود امسال جدید وجود داشت، اما میزان تولید سال امسال در این منطقه معادل سال گذشته شد.

این مسوول ادامه داد: حدود ۱۰ هزار تن در آرادان و حدود ۱۳ هزار تن در گرمسار گندم از سوی کشاورزان تحویل مراکز خرید شد و پیش‌بینی می‌شود میزان تحویل گندم تا پایان زمان برداشت در این منطقه به معادل سال گذشته برسد.

وی اضافه کرد: همچنین مراکز خرید در شهرستان‌های سرخه و سمنان و به تازگی در دامغان، شاهرود و همینطور میامی نیز فعال شده تا به تدریج که برداشت از مناطق مرکزی و شرقی استان سمنان قوت می‌گیرد، خرید گندم هم بدون مشکل انجام شود.

وضعیت برداشت گندم در سایه کم‌آبی در غرب و پرآبی در شرق سمنان

رونق گندمکاری در شرق استان به دلیل پرآبی

رییس سازمان جهادکشاورزی سمنان با بیان اینکه کالپوش میامی به عنوان یک منطقه مهم و محوری برای تولید گندم در استان سمنان محسوب می‌شود، ابراز امیدواری کرد: امسال در مجموع بیش از ۸۰ هزار تن گندم در استان تحویل مراکز دولتی شود تا گندم مازاد خریداری شده توسط دولت در سمنان حداقل چهار هزار تن نسبت به سال گذشته که کمی بیش از ۷۶ هزار تن خرید تضمینی شد، افزایش یابد.

قاسمی با بیان اینکه این پیش‌بینی‌ فقط مربوط به مصارف خوراکی است، اضافه کرد: به این عدد، خرید گندم برای استفاده به عنوان بذر سال آینده را نیز باید اضافه کرد.

پیش‌بینی افزایش ۱۵ درصدی گندم میامی

وی ادامه داد: با شرایط خوبی که دشت کالپوش میامی امسال از نظر نزولات آسمانی داشت، به‌ویژه بارش‌های فوق‌العاده بهاره در این منطقه، امید می‌رود امسال تولید گندم در این منطقه ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

ریس سازمان جهادکشاورزی سمنان یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید و تحویل گندم از دیم‌زارهای کالپوش از ۱۹ هزار و ۶۰۰ تن در سال قبل به ۲۴ تا ۲۵ هزار تن در سال جاری برسد.

ساماندهی پرداخت مطالبات امسال گندمکاران

وی با اشاره به روند پرداخت مطالبات گندم‌کاران از سوی دولت، تصریح کرد: امسال پرداخت مطالبات گندم‌کاران به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واگذار شده است و امید می‌رود روند پرداخت بهای گندم به کشاورزان با سرعت مناسب ادامه یابد و فرآیند پرداخت وجه خرید تضمینی به گندم‌کاران شکل سریع‌تری به خود بگیرد و تعهدات دولت در این زمینه محقق شود.

قاسمی با اشاره به کیفیت گندم تولیدی در استان سمنان خاطرنشان کرد: از نظر کیفی گندمی که در غرب استان تولید می شود ضعیف‌تر از مناطق شرقی به ویژه دیم‌زارهای شرق استان است.

کیفیت مناسب گندم به خاطر مبارزه به‌موقع با آفات

وی اضافه کرد: این کیفیت هم از نظر میزان گلوتن و پروتئین و هم عوامل موثر در عمل‌آوری خمیر و تولید نان متفاوت است. اما اتفاق خوبی که امسال نیز در گندم‌زارهای استان سمنان همانند سال‌های گذشته رخ داد، مبارزه به‌موقع با عوامل خسارت‌زا در تولید گندم بود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدم‌ها شامل مبارزه با علف‌های هرز، مبارزه با سن غلات و زنگ زرد بود که امسال موضوع زنگ زرد با توجه به رطوبت بالای و دمای پایین هوا در استان بیش از گذشته قابل مشاهده بود.

رییس سازمان جهادکشاورزی سمنان تصریح کرد: بنابراین با توجه به مبارزه به‌هنگام و به‌موقع صورت گرفته در برابر عوامل خسارت‌زا در تولید گندم، گندم تولیدی در استان امسال باکیفیت و قابل قبول است.

استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار گستره استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

نظر شما