شناسهٔ خبر: 67341942 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه‌اندازی فرودگاه کلاله، مطالبه ساکنان شرق گلستان از دولت چهاردهم

گنبدکاووس- ایرنا- انجام سفرهای هوایی از فرودگاه کلاله که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ به دلایل مختلف از جمله استقبال کم مسافران، متنوع نبودن مقاصد و ساعات پروازی و نداشتن جایگاه سوخت تعطیل شده بود، مطالبه مردم و مسئولان استان گلستان بویژه ساکنان نواحی شرقی از دولت چهاردهم است و آنان خواستار استفاده بهینه از این ظرفیت مهم حمل و نقلی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فرودگاه کلاله سال ۱۳۵۰ و برای استفاده اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی زمین‌های کشاورزی تصرف‌شده وی در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار تاسیس شده بود و تا اوائل دهه ۷۰ همچنان کاربری سمپاشی داشت.

مسئولان برای استفاده بهینه از این فرودگاه در سال ۱۳۷۴ بار نخستین بار با صرف هزینه‌های میلیاردی، اقدام به برقراری پرواز مسافری از این فرودگاه کردند اما این پروازها دوام نیاورد و پس از چندماه به دلیل نبود استقبال مسافران و متنوع نبودن مقاصد پروازی متوقف شد.

سال ۱۳۹۱ برای دومین بار فوردگاه کلاله باحضور رئیس جمهور وقت و با هدف استفاده مسافری در مسیر تهران - کلاله (هفته ای دو پرواز رفت و برگشت) بازگشایی شد اما بازهم به سبب همان دلایل پس از مدتی کوتاهی این پروازها متوقف شدند.

فرودگاه کلاله پس از وقفه چهار ساله و برای بار سوم سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد اما با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیط و برخی حمایت‌های دیگر، باز هم به دلیل استقبال کم رنگ مسافران و متنوع نبودن مقاصد پروازی در کمتر از ۲ ماه از آغاز فعالیت، با توقف پرواز ایرلاین‌ها، تعطیل شد.

برای چهارمین و آخرین بار پرواز از این فرودگاه مرداد ۱۳۹۶ از سر گرفته شد اما باز هم پس از چندماه فعالیت به همان دلایل و البته دلیل مهم دیگر یعنی نبود جایگاه سوخت به سرنوشت ادوار گذشته گرفتار و از آن تاریخ به بعد فعالیت مسافری این فرودگاه متوقف شد.

برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله پیگیری‌های زیاد و مکرری از سوی مسئولان محلی، استانی و نماینده مردم شرق گلستان در دور یازدهم مجلس شورای اسلامی انجام شد و باوجود وعده مسئولان متولی و دولت دوازدهم برای برطرف کردن این نقص اما هیچ اقدامی برای احداث این پروژه نشد.

راه‌اندازی فرودگاه کلاله، مطالبه ساکنان شرق گلستان از دولت چهاردهم

با روی کارآمدن دولت سیزدهم و پیگیری دوباره مسئولان محلی، استانی و نماینده مردم منطقه در مجلس، احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله مورد تایید دولت انقلابی و جهادی شهید آیت الله رئیسی قرار گرفت و در سفر دور نخست هیات دولت به استان گلستان در ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ برای انجام آن ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد.

مطابق مصوبه سفر استانی دولت به گلستان، اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه باید توسط ۲ دستگاه متولی یعنی شرکت فرودگاه‌های کشور (۲۵۰ میلیارد ریال) و شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران (۲۰ میلیارد ریال) تامین و هزینه شود.

۶ ماه پس از این مصوبه و در ۶ شهریور ۱۴۰۱ و گرامیداشت هفته دولت، عملیات اجرایی ساخت جایگاه سوخت فرودگاه کلاله در زمینی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ مترمربع و باحضور استاندار گلستان، مدیرکل فرودگاه‌های استان، فرماندار، ائمه جمعه و مدیران این شهرستان و نیز نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس آغاز شد.

علی متانت مدیرکل فرودگاه‌های گلستان در این مراسم بابیان اینکه ۲۵۰ میلیارد ریال از هزینه ساخت این پروژه توسط شرکت فرودگاه‌های کشور و ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر آن توسط وزارت نفت تامین خواهد شد، گفته بود که جایگاه سوخت فرودگاه کلاله شامل ابنیه، سایبان، واحدهای سوخت‌رسان و ۲ مخزن ۹۰ هزار لیتری است که تلاش می‌کنیم در کمترین زمان ممکن آنرا احداث کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

باوجود برگزاری مراسم آغاز ساخت این پروژه خبری از عملیات اجرای آن نبود تا اینکه سوم مرداد ۱۴۰۲ و در دیدار استاندار گلستان و مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی با «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، این عضو هیات دولت برلزوم تسریع در احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله تاکید کرد.

راه‌اندازی فرودگاه کلاله، مطالبه ساکنان شرق گلستان از دولت چهاردهم وزیر کشور در مراسم کلنگ زنی ساخت جایگاه سوخت فرودگاه کلاله ۳۰ آذر ۱۴۰۲

متعاقب این دستور و در سفر دور دوم شهید آیت الله رئیس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان در ۳۰ آذر ۱۴۰۲، یکبار دیگر و اینبار باحضور «احمد وحیدی» وزیر کشور، مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله با اعتبار هزار و ۸۰ میلیارد ریال برگزار و امیدها را برای اجرایی شدن این پروژه مهم در دل اهالی منطقه شرق این استان شمالی زنده کرد.

وقوع حادثه ناگوار و غم انگیز سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیات همراه در عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی، سرنوشت احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله را به دولت چهاردهم و رئیس جدید آن موکول کرد.

برخی مردم و فعالان اقتصادی و اجتماعی شرق استان گلستان معتقدند احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال منطقه و نیز انجام سفرهای ایمن و آسان به اقصی نقاط ایران خواهد داشت.

آنان به ایرنا گفتند: اهتمام به اجرای مصوبه دولت سیزدهم برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله و برقراری دوباره پروازهای آن با برقراری پروازهای متنوع و منظم از سوی دولت چهاردهم و رئیس آن، پاسخ خوبی به زحمات دولت مردمی و انقلابی شهید آیت الله رئیسی خواهد بود.

به اعتقاد مردم و فعالان اقتصادی و اجتماعی شرق گلستان، استفاده‌نکردن از ظرفیت فرودگاه کلاله سبب هدر رفت میلیاردها ریال هزینه انجام شده برای ایجاد زیرساخت‌های پروازی و فرسودگی تجهیزات آن خواهد شد.

نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس یازدهم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح دلایل تاخیر در ساخت جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله پرداخت و بیان کرد: اجرای این پروژه مورد تاکید و اهتمام ویژه شهید آیت الله رئیسی بود که در مصوبات سفر دور نخست هیات دولت به این استان قرار گرفت.

رضا آریانپور افزود: نبود جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله که ۳۰۰ هکتار از بهترین زمین‌های کشاورزی منطقه در اختیار آن قرار دارد سبب شده تا در سال‌های گذشته و باوجود برقراری برخی پروازهای موقتی در آن مورد استقبال «ایر لاین‌ها» قرار نگیرد.

وی ادامه داد: با روی کارآمدن دولت انقلاب و جهادی سیزدهم و رویکرد ویژه شهید آیت الله رئیسی به مناطق محروم و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، با پیگیری‌های استاندار گلستان از طریق نهاد ریاست جمهوری، موضوع احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله در سفر استانی دولت تصویب شد و برای تحقق آن ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب گردید.

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس یازدهم گفت: قرار شد این پروژه با تامین منابع مالی شرکت فرودگاه‌های ایران و شرکت پخش فراورده‌های نفتی اجرا شود اما این ۲ شرکت با وارد کردن برخی ابهامات از جمله اینکه کدام شرکت مجری و کدام ناظر باشد و نیز نحوه انتقال بودجه آن که مورد تایید دیوان محاسبات قرار گیرد، در اجرای طرح سنگ اندازی کردند.

وی افزود: برای رفع این ابهامات سه تفاهم‌نامه جداگانه باحضور مقامات ۲ شرکت فرودگاه‌ها و پخش فرآورده‌های نفتی، معاون نظارتی مجلس، معاون فنی دیوان محاسبات و معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت امضا شد و اعتبار اولیه پیش بینی شده هم به افزون بر هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

آریانپور ادامه داد: برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله ۲ بار مناقصه برگزار شد اما شرکت‌های پیمانکار چنین پروژه‌هایی که در کشور محدود هستند، هزینه هزار میلیارد ریالی اجرا پروژه را به بیش از ۲ برابر افزایش دادند که مورد قبول دستگاه مجری قرار نگرفت و مناقصه‌ها باطل شد.

وی باتاکید برضرورت ورود بازرسی وزارت نفت به این مساله، اظهار کرد: در پیگیری انجام شده با وزیر نفت قول داد بقیه اعتبار مورد نیاز احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله را از محل منابع مسوولیت‌های اجتماعی این وزارتخانه تامین کند.

راه‌اندازی فرودگاه کلاله، مطالبه ساکنان شرق گلستان از دولت چهاردهم

نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس یازدهم همچنین بابیان اینکه موانع نرم افزاری، حقوقی و بین دستگاهی و نیز ردیف بودجه پروژه احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله برطرف شده است، گفت: منتظر مناقصه سوم هستیم که اگر پیمانکار مشخص نشود وزارت نفت با ترک تشریفات نسبت به اجرای آن اقدام کند.

آریانپور بابیان اینکه اکنون وضعیت شاید در حدود ۱۰ فرودگاه کشور مشابه فرودگاه کلاله است و آنها نیز جایگاه سوخت ندارند، افزود: فرودگاه کلاله تنها فرودگاهی است که احداث جایگاه سوخت آن مصوبه سفر استانی هیات دولت دارد و باید اجرا شود.

وی اضافه کرد: احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله، یادگار رئیس جمهور شهید است و وزارت نفت و شرکت فرودگاه‌های کشور و مسوولان استان گلستان ملزم به اجرا کردن این پروژه هستند تا یاد و نام رئیس دولت سیزدهم که اهتمام خاصی به مناطق محروم و کمترتوسعه یافته و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام داشت، در اذهان عمومی مردم منطقه برای همیشه باقی بماند.

در همین پیوند مدیرکل فرودگاه‌های گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید برضرورت اجرای پروژه جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله، بیان کرد: این اداره کل و نیز شرکت فرودگاه‌های کشور به تمامی تعهدات خود از قبیل واگذاری زمین و تامین سهم ریالی پیش بینی شده برای ساخت این پروژه عمل کرده اند.

علی متانت بابیان اینکه احداث جایگاه سوخت یک اقدام تخصصی است، افزود: این پروژه باید از سوی مجموعه وزارت نفت و شرکت پخش فراورده‌های نفتی کشور انجام شود و شرکت فرودگاه‌ها دخالتی در ساخت ندارد.

نیمی از جمعیت ۲ میلیون نفری گلستان در هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه واقع درشرق این استان سکونت دارند.

نظر شما