شناسهٔ خبر: 67341640 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا:

دولت چهاردهم وزیر خارجه‌ای در تراز شهید امیرعبداللهیان انتخاب کند

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل گفت: رئیس جمهور دولت چهاردهم باید در آینده وزیر خارجه‌ای در تراز شهید امیرعبداللهیان انتخاب کند تا همان راهی را که رئیس جمهور و وزیر خارجه شهیدمان دنبال کردند را ادامه دهد.

صاحب‌خبر -

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص رویکرد سیاست خارجی دولت چهاردهم با بهره‌گیری از محورها و دستاوردهای مهم دستگاه دیپلماسی کشورمان در دولت سیزدهم، اظهارداشت: دولت سیزدهم در طول سه سال ریاست جمهوری شهید ابراهیم رئیسی و همچنین تصدی شهید امیرعبداللهیان بر دستگاه دیپلماسی در حوزه سیاست خارجی کاملاً موفقیت آمیز عمل کرد و رفتارهای اعتدالگرایانه‌ای را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه اقدامات مثبت وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم که با هدایت مستقیم شخص رئیس جمهور صورت می‌گرفت تاثیرات خودش را بر منطقه و جهان باقی گذاشته است، گفت: رفتار منطقی جمهوری اسلامی ایران در این مدت منجر به کاهش تنش‌های منطقه‌ای شد، برقراری مناسبات میان ایران و عربستان پس از توافق پکن و سفرهای متعدد رئیس جمهور به کشورهای مختلف جهان منجر به ارتقای حوزه نفوذ ایران در مناسبات بین‌المللی شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: حضور ایران در دو نهاد اقتصادی جهانی یعنی سازمان همکاری شانگهای و بریکس نشان داد که رئیس جمهور شهید کاملا بر حوزه سیاست خارجی مسلط بوده و جایگاه ایران را به تراز بالایی ارتقا داد.

هانی زاده افزود: در حوزه مسائل مرتبط با محور مقاومت هم، با توجه به بحران ۸ ماهه جنگ غزه و حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع این منطقه، شاهد سفرهای متعدد شهید امیرعبداللهیان به کشورهای مختلف منطقه بودیم که جبهه گسترده ای علیه رژیم صهیونیستی را تشکیل داد که همه نیز منجر به شکست‌های متعدد این رژیم در حوزه‌های دیپلماتیک و میدانی شد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که دولت چهاردهم هم باید همین رویکرد و سیاست را با قوت و قدرت بیشتری ادامه بدهد تا نتیجه سیاست‌هایی که دولت سیزدهم اتخاذ کرد همچنان در فضای تعاملات بین‌المللی بین ایران و جهان باقی بماند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بنابراین رئیس جمهور دولت چهاردهم باید در آینده وزیر خارجه‌ای در تراز شهید امیرعبداللهیان انتخاب کند تا همان راهی را که رئیس جمهور و وزیر خارجه شهیدمان دنبال کردند را ادامه دهد.

هانی‌زاده بیان کرد: در حوزه برجام دولت‌های گذشته علی رغم تلاش‌هایی که انجام دادند به دلیل کارشکنی تروئیکای اروپا یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین آمریکا، نتایج مثبتی در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم به همراه نداشته است. البته تلاش‌های دولت‌های گذشته به دلیل کارشکنی آمریکا و خروج این دولت از توافق برجام طبیعتاً بی تاثیر بوده، اما نباید همه امور را هم به توافق برجام گره زد.

وی گفت: در طول سه سال ریاست جمهوری شهید آیت الله ابراهیم رئیسی برجام به عنوان موضوع حاشیه‌ای و ثانوی مطرح بود، در واقع آنچه که در این مدت مطرح بود حضور قدرتمندانه ایران در قاره‌های مختلف آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و در سطح بین‌المللی بود که از جمله اولویت‌های سیاست خارجی در دولت سیزدهم به حساب می‌آمد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان داشت: در سه سال گذشته با رویکرد دستگاه دیپلماسی، ایران توانست مناسبات خود را در سطح بین المللی گسترش دهد ولی این تعامل نباید یکسویه و در راستای امتیاز دادن ایران به طرف‌های دیگر باشد، در واقع شرط ایران برای پایبندی به تعهدات برجام لغو تحریم‌ها است.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت چهاردهم بخواهد برجام را حفظ کند شرط اول این هست که باید تمام تحریم‌هایی که علیه ایران پس از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ اعمال شده لغو شود و البته به طور خاص تحریم‌هایی که پس از سال ۲۰۱۸ و خروج آمریکا از توافق برجام علیه ما اعمال شده باید به کلی لغو شوند و دولت چهاردهم باید یک سلسله پیش شرط‌هایی را برای کشورهای عضو برجام جهت انجام تعهداتشان قائل شود.

نظر شما