شناسهٔ خبر: 67341619 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کرمانشاه:

طرح «بازگشت به سنگر» اجرا می شود

«محمودی» گفت: در هفته قوه قضائیه طرح «بازگشت به سنگر» در کشور اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، «صیدمحمد محمودی» رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کرمانشاه امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه، با بیان اینکه قوه قضائیه تشکیلات متعددی دارد که یکی از آنها سازمان قضایی نیروهای مسلح است، اظهار داشت: این سازمان از دو بخش دادگاه های نظامی و دادسرای نظامی تشکیل شده است. 

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کرمانشاه با بیان اینکه این سازمان وظیفه پیشگیری و رسیدگی به جرائم خاص حوزه نیروهای مسلح را دارد، گفت: اگر نیروهای مسلح مرتکب جرم عمومی شوند در دستگاه قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما اگر جرم در حوزه کاری‌شان باشد در سازمان قضایی نیروهای مسلح مورد رسیدگی قرار می گیرد. 

وی با اشاره به جایگاه بسیار مهم نیروهای مسلح در تامین امنیت مردم و کشور، افزود: نیروهای مسلح ما همواره با آسیب‌ها  و خطراتی مواجه می شوند که عموما از سوی دشمنان طرح ریزی می شود تا بتوانند در امنیت کشور و مردم خللی ایجاد کنند. در این راستا، علاوه بر برنامه ها و فعالیت های درون سازمانی هرکدام از نیروهای مسلح برای حفاظت از نیروهایشان، قوه قضائیه به سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز وظایفی را در این زمینه واگذار کرده است. 

محمودی با تاکید براینکه هدف از اجرای این وظایف حفاظت و کمک به پیشرفت نیروهای مسلح در کشور است تا خدشه ای به اقتدار و قداست آنها وارد نشود، افزود: یکی از این برنامه ها، نظارت ها و بازرسی های مستمر و حضور در یگان ها و برگزاری کلاس های آگاه سازی است. 

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اضافه کرد: تنها طی سال گذشته ۱۳۰ دوره آموزشی آگاه سازی را به مدت ۳۸ هزار و ۳۲۹ نفر ساعت برای پیشگیری از وقوع جرائم در حوزه نیروهای مسلح برگزار کردیم. 

وی ادامه داد: از طرفی به منظور رعایت حقوق شهروندان در یگان های نظامی مانند کلانتری ها، پاسگاه ها، پلیس راه و ... بازدیدهای مستمری را از  حدود ۱۱۵ یگان در سطح استان طی یکسال گذشته داشته ایم و در صورت هرگونه کوتاهی در انجام وظایف برای آنها تذکر صادر یا برخورد شده است. 

محمودی افزود: فرماندهان و مسئولین یگان ها موظف هستند براساس قانون اگر جرمی در یگان هایشان اتفاق می افتد، آن را به دادسرای نظامی گزارش دهند و درصورتی که گزارش نشود، خود آنها هم مجرم شناخته می شوند. 

وی در ادامه با تاکید براینکه خوشبختانه آمار جرائم در بین نیروهای مسلح بسیار کم است، گفت: ۹۵ درصد از پرونده هایی که در این زمینه در دادسرا و دادگاه های نظامی تشکیل می‌شود، در اسرع وقت به نتیجه می رسد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کرمانشاه تصریح کرد: عمده جرائم نیروهای مسلح شامل سوء استفاده از موقعیت شغلی، عدم انجام وظایف، سوء استفاده از اموال و امکانات نظامی، جرائم مالی و ... هستند و طی سال گذشته ۴۱۱۰ نفر ملاقات مردمی در سازمان قضایی نیروهای مسلح انجام شده است. 

محمودی در ادامه خبرهای خوبی هم برای سربازان فراری داشت و گفت: در هفته قوه قضائیه طرح «بازگشت به سنگر» در کشور اجرا می شود که طی آن هرکدام از سربازان فراری که برای اولین بار فراری شده اند خود را معرفی کنند، معاف از کیفر می شوند. 

وی در ادامه با بیان اینکه مراقبت از سربازان به عنوان امانت خانواده هایشان همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و فرماندهان نظامی قرار داشته، عنوان کرد: طی سالهای گذشته حقوق سربازان بویژه برای سربازان متاهل نیز رشد بسیار خوبی داشته است. اگر فردی متاهل باشد و به سربازی برود، باید محل خدمتش نیز در شهر محل سکونت همسرش باشد، بعلاوه به خاطر تاهل و نیز به ازاء هرکدام از فرزندان نیز از خدمت سربازی او کسر می شود و هفته ای سه روز پس از پایان ساعت اداری می تواند به منزل برود. 

به گفته این مسئول، افزایش حقوق سربازان آمار سربازان فراری را تا حدود قابل توجهی کاهش داده است و میزان جرائم نیروهای مسلح در استان کرمانشاه طی یکسال گذشته روند افزایشی نداشته است. 

متوسط رسیدگی به هر پرونده یک ماه است

« سید سعید موسوی» دادستان دادسرای نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه مردم می توانند شکایت خود را از یگان های نظامی به دو شکل ارائه دهند، گفت: مراجعه حضوری به دادسرای نظامی و یا مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ثبت شکایت به شکل الکترونیک دو راه ثبت شکایت مردم از یگان های نظامی است. 

دادستان دادسرای نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کرمانشاه با بیان اینکه رسیدگی به پرونده جرائم نیروهای مسلح به سرعت انجام می گیرد، عنوان کرد: متوسط زمان رسیدگی به هر پرونده حدود یک ماه است و اگر طول بکشد، بررسی می شود که چرا تاکنون منجر به صدور رای نشده است.

وی در ادامه گفت: ۹۲ درصد از مراجعین به دادسرای نظامی از این مجموعه رضایت دارند، این درحالی است که معمولا یکی از طرفین دعوا باید ناراضی باشد، اما عملکرد ما به گونه ای بوده که اکثر مراجعه کنندگان با رضایت خارج می شوند. 

موسوی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، حدود ۵۰۰ ساعت با ۱۰۰۶ نفر از مراجعین در ۹۱۵ جلسه ملاقات عمومی داشته ایم و مشکلات آنها را مورد بررسی و رسیدگی قرار داده ایم. 

انتهای پیام /

نظر شما