شناسهٔ خبر: 67340924 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

سردرگمی صهیونیست‌ها بعد از عملیات «هدهد» حزب‌الله در حیفا

سردرگمی صهیونیست‌ها بعد از عملیات موفق پهپاد «هدهد» حزب‌الله در حیفای اشغالی همچنان ادامه دارد و محافل نظامی این رژیم اعتراف می‌کنند پهپادهای حزب‌الله پدافند هوایی ارتش اسرائیل را به چالش کشیده و این رژیم راهکاری برای آن ندارد.

صاحب‌خبر -

عملیات موفق پهپاد «هدهد» حزب‌الله در عمق حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی و تصویربرداری از همه مواضع حساس صهیونیست‌ها در این منطقه، سوالات زیادی را در میان محافل اسرائیلی درباره قدرت اطلاعاتی حزب الله و کارایی پهپادهای آن برای جمع آوری اطلاعات شناسایی و نیز عملیات‌های تهاجمی که خطری بزرگ برای زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی رژیم صهیونیستی است، به وجود می‌آورد.

در همین زمینه روزنامه عبری هاآرتص در مقاله‌ای به موفقیت حزب‌الله در به چالش کشیدن پدافند هوایی ارتش اسرائیل اعتراف کرده و نوشت: از زمان آغاز جنگ در نوار غزه، هزاران پهپاد و موشک کروز از جهات مختلف به اسرائیل (فلسطین اشغالی) شلیک شده است و به نظر می‌رسد که ارتش هنوز راهی برای مقابله با پهپادهای حزب‌الله که شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) را به آتش کشیده و ده‌ها هزار نفر از ساکنان شهرک‌های شمالی را آواره کرده‌اند، نیافته است.

قدرت موشکی و پهپادی حزب‌الله بعد از جنگ جولای 2006

در ادامه این مقاله آمده است: طبق اطلاعات ارتش اسرائیل بعد از پایان جنگ جولای 2006 با لبنان، حزب الله متوجه شد که به یک تغییر راهبردی در برابر ارتش اسرائیل نیاز دارد و بعد از آن شروع به توسعه زرادخانه موشکی و ناوگان پهپادی خود کرد. در این میان پهپادهای حزب‌الله تبدیل به سلاحی مرگبار برای اسرائیل شدند و ارتش را مجبور کردند تا شیوه هدایت عملیات‌های نظامی خود را که طی یک دکترین نظامی در دهه‌های گذشته شکل گرفته بود، تغییر دهد.

درماندگی پدافند هوایی ارتش اسرائیل مقابل پهپادهای حزب‌الله

این رسانه صهیونیستی افزود: به لطف فناوری و تسلیحات دقیقی که حزب الله در اختیار دارد، این حزب توانست به قابلیت‌های چشمگیری در زمینه جمع آوری اطلاعات و انجام حملات دقیق برسد که زیرساخت‌های نظامی و حیاتی اسرائیل را تهدید می‌کند. پهپادها علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان جبهه شمالی اسرائیل (فلسطین اشغالی)، حزب الله را به یک سازمان نظامی تبدیل کردند که با ارتش اسرائیل می‌جنگد.

هاآرتص ادامه داد: در سال 2008 (سید) حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله از (شهید) عماد مغنیه فرمانده ارشد نظامی این حزب که در دمشق ترور شد تمجید کرده و گفت که مغنیه مسئول توسعه قابلیت‌های پیشرفته حزب الله در عرصه نظامی بود و حزب الله از تسلیحات نظامی پیشرفته‌ای که ارتش‌های قدرتمند از آن برخوردارند، بهره می‌برد.

سردرگمی صهیونیست‌ها بعد از عملیات «هدهد» حزب‌الله در حیفا

بر اساس این یادداشت، دستیابی حزب الله به سلاح‌های دقیقی مانند پهپادها، اسرائیل را از روش دفاعی کلاسیک آن محروم کرد؛ روشی که اساساً مبتنی بر دفاع منطقه‌ای، عمق جغرافیایی و استراتژیک و جلوگیری از حملات غافلگیرانه دشمن بود. توانمندی‌های کنونی حزب الله اگرچه به اندازه ارتش اسرائیل پیشرفته نیست، اما توازن قدرت استراتژیک اسرائیل را در برابر دشمنانش به شدت تضعیف می‌کند. طی دهه گذشته حزب الله تجربه قابل توجهی در عملیات‌های پهپادی از جمله در زمان بحران تروریسم در سوریه به دست آورده است؛ جایی که حزب الله و همپیمانان آن برای کمک به نظام سوریه وارد میدان جنگ شدند.

در ادامه این مقاله تاکید شده است: همین تجربه‌ها به حزب الله اجازه داد تا پدافند هوایی اسرائیل را به چالش بکشد و موجب شد تا ده‌ها هزار شهرک نشین اسرائیلی از شمال فرار کنند. بر همین اساس حزب الله به راحتی می‌تواند زیرساخت‌های اقتصادی و مواضع نظامی اسرائیل را در جبهه شمالی با دقت هدف قرار دهد. تا قبل از جنگ جولای 2006 حزب الله عمدتاً از راکت‌های غیر دقیق استفاده می‌کرد که از فاصله 200 کیلومتری شلیک می‌شدند و با 5 درصد انحراف از مسیر خود می‌توانستند به مواضع مورد نظر اصابت کنند. اما اکنون شرایط کاملاً فرق کرده و دقت موشک‌های حزب‌الله به شکل قابل توجهی بالاتر رفته است.

این رسانه عبری تصریح کرد: استفاده موثر حزب الله از پهپادها و همچنین بهبود دقت موشک‌های آن معانی زیادی دارد. «ران کوخاو» فرمانده اسبق پدافند هوایی ارتش اسرائیل و سخنگوی سابق این ارتش معتقد است که نصرالله تهدید خود را برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل مانند سکوهای گازی و تاسیسات برق تسریع کرده است. همچنین حزب الله توانایی آسیب رساندن به قابلیت‌های نظامی و زیرساخت‌های راهبردی اسرائیل را در چارچوب حفظ استانداردهای بین المللی برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان دارد. حملات دقیق حزب‌الله همراه با آتش گسترده، تهدیدی واقعی برای سیستم پدافند هوایی اسرائیل محسوب می‌شود.

روزنامه هاآرتص در ادامه مقاله خود تاکید کرد: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ارتش مجبور است علناً اعتراف کند راه حل جامعی برای مقابله با حملات پهپادی روزانه حزب الله ندارد. افسران ارشد بخش سیستم پدافند هوایی ارتش اسرائیل به یک چالش دیگر در شناسایی پهپادهای حزب‌الله اشاره و اعلام کردند، مناطق وسیعی در امتداد مرز شمالی وجود دارد که حزب الله در آن پست‌های فرماندهی ارتش اسرائیل را هدف قرار می‌دهد. برخلاف موشک‌ها که رادارها می‌توانند به سرعت مسیر حرکت آنها را شناسایی کنند، پهپادها پروازی شناور دارند و به اپراتور خود وصل هستند، بنابراین پیش بینی اینکه به کجا می‌خواهند بروند بسیار سخت است.

این فرماندهان ارتش صهیونیستی تاکید کردند: برای مقابله با این تهدید پیچیده، ارتش اسرائیل حساسیت راداری را به بالاترین سطح افزایش داده که این امر موجب شده تا در بسیاری از موارد هشدارهای نادرست صادر شود و زندگی ساکنان شمال بسیار متشنج‌تر از قبل شده است.

حزب‌الله برای یک جنگ طولانی آماده است

به گزارش روزنامه هاآرتص، یک منبع ارشد در ارتش اسرائیل گفت: دانش حزب الله درباره نحوه کار با پهپادها و قدرت آتش آنها قابل توجه است. در هفته گذشته حزب الله تصاویری از مواضع استراتژیک در حیفا منتشر کرد که توسط یک پهپاد اطلاعاتی جمع آوری شده بود. این عملیات حزب الله در حالی انجام گرفت که در آن زمان ارتش از ورود این پهپاد به حیفا بی‌خبر بود. این پهپاد کوچک حزب‌الله که ماموریت آن جمع آوری اطلاعات و شناسایی پایگاه‌ها و مناطق تجمع نظامیان ارتش اسرائیل بود، عملیات خود را با موفقیت انجام داد. باید توجه داشته باشیم حزب‌الله هدفی را شناسایی می‌کند که ارزش ضربه زدن را داشته باشد و بعد از آن یک پهپاد تهاجمی می‌فرستد.

این رسانه عبری ادامه داد: اسرائیل اخیراً یک گردان منظم از سامانه‌ گنبد آهنین را به عنوان بخشی از تلاش‌ها جهت بهبود وضعیت پدافند هوایی اسرائیل تشکیل داده است و رادارهای کوچک متصل به مسلسل نیز وارد خدمت شده‌اند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این راهکار بتواند در برابر تهدید پهپادهای حزب‌الله مفید باشد.

یک منبع ارشد دیگر در ارتش رژیم صهیونیستی که نام او فاش نشده هم به وضعیت آشفته جبهه شمالی فلسطین اشغالی اشاره و تاکید کرد: تخلیه گسترده شهرک‌های شمالی به حزب الله اجازه می‌دهد تا مناطق خالی که نیروهای اسرائیلی وارد آن شده‌اند را به عنوان اهداف قانونی ببیند و به آنها حمله کند. در حال حاضر نمی‌توان استراتژی منظمی برای ایجاد امنیت در شهرک‌های شمالی اتخاذ کرد. هیچکس تصور نمی‌کرد این جنگ 8 ماه طول بکشد و ما هنوز چشم‌اندازی برای پایان آن نمی‌بینیم.

این منبع در پایان گفت: هیچ تصوری درباره تصمیمات حزب الله برای آینده نداریم. حزب الله برای جنگ آماده است و بر اساس یک برنامه سازماندهی شده کار می‌کند.

 

نظر شما