شناسهٔ خبر: 67340368 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دغدغه‌های محیط زیستی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار قدس می‌گوید: به‌روزرسانی برخی قوانین اصلی و بنیادی حوزه محیط‌زیست از موضوعات و دغدغه‌های جدی ما در دولت سیزدهم بود و به دولت چهاردهم و کسی که این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت توصیه می‌کنم این موضوع را همچنان دنبال کند.

صاحب‌خبر -

اصلاح و به‌روزرسانی دو قانون

علی سلاجقه، در این خصوص توضیح می‌دهد: در این حوزه یکی از اولویت‌ها با توجه به پدیده‌های نوظهوری که وجود دارد، ضرورت جدی اصلاح و به‌روزرسانی قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست و قانون شکار و صید است. این موضوع در دولت سیزدهم دنبال شد و به‌طور کامل مورد بحث قرار گرفت و کار کارشناسی خوبی در خصوص آن صورت گرفت و لوایح آن ‌هم‌اکنون آماده است. بنابراین امیدوارم هر کسی که سکان هدایت سازمان حفاظت محیط‌زیست را به دست می‌گیرد فرایند این کار را ادامه دهد و تکمیل کند.

پسماندها در تمام کشور اجرا شود

وی ادامه می‌دهد: موضوع دوم مسئله مهم پسماندهاست. چندی پیش جلسه کارگروه ملی پسماند کشور را برگزار کردیم و کارها و تصمیمات خیلی خوبی در این کارگروه صورت گرفته و الگوها و ایده‌های بسیار خوبی ارائه ‌شده است. در همین خصوص الگوی مناسبی در سراوان اجرا شد که قرار بود در تمام کشور ارائه و اجرا شود و من از مسئول این حوزه در دولت بعدی می‌خواهم آن را دنبال کند.

سلاجقه اضافه می‌کند: نکته سوم، ممانعت از اجرای پروژه‌های بدون مجوز و تأییدیه محیط‌زیست است که در دولت شهید رئیسی به‌طور جدی اجرا شد و دولت بعد هم باید با همین جدیت آن را اجرا کند.

این موضوع مطالبه مردم است و ما در دولت سیزدهم بر اصل حضور و مشارکت مردم در حفظ محیط‌زیست کار بسیاری کردیم. یکی از آن‌ها موضوع ایجاد و راه‌اندازی خانه‌های محیط‌زیست بود و امیدوارم هر بزرگواری که مسئولیت این سازمان را عهده‌دار می‌شود کیفی‌سازی این خانه‌ها را جدی بگیرد و دنبال کند، چون مشارکت مردم به میزان بسیار زیادی در  پیشبرد امور مؤثر است.

توجه به حیات وحش

در خصوص حیات وحش نیز کارهای قابل‌توجهی هم در مورد رهاسازی و هم در موضوع تکثیر در اسارت و استفاده از ظرفیت سلولی و مولکولی مهمی انجام گرفت؛  به‌عنوان‌مثال سلول‌های بنیادی توله یوزی که تلف شد، فریز و ذخیره‌شده‌ و در مرکز ذخایر ژنتیکی کشور نگهداری می‌شود. امیدواریم این کار برای گونه‌های در معرض انقراض نیز با جدیت در آینده دنبال شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: آخرین موضوع هم طرح حفاظت مشارکتی در بحث محیط‌زیست و حیات وحش بود که آن را کلید زدیم؛ به معنای اینکه رابطه انسان و محیط‌زیست را به یک رابطه علمی و متوازن نزدیک کنیم که این مسئله هم باید جدی گرفته شود.

نظر شما