شناسهٔ خبر: 67340128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

سخنگوي جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص آخرين تحولات انتخاباتي مي‌گويد

نگراني تندروها از افزايش اقبال به پزشكيان

صاحب‌خبر -

گروه سياسي

«من انتخابات را تحريم كرده بودم، اما بعد از صحبت‌هاي اخير پزشكيان و ظريف مي‌خواهم راي دهم...» اين ديالوگ، محتواي يكي از چندين تماسي است كه طي روزهاي اخير با گروه سياسي روزنامه اعتماد برقرار شده است. اقشاري كه پس از رخدادهاي اعتراضي سال 1401 تصميم گرفته بودند مسير خود را از انتخابات جدا كنند و با عدم مشاركت، پيام خود را به گوش مسوولان برسانند با تحولات اخير، احساس مسووليت كرده و رويكرد كنشگري انتخاباتي را برگزيده‌اند. حضوري كه آثار و نشانه‌هاي آن در نظرسنجي‌هاي معتبر انتخاباتي نمايان شده و نمودارهاي راي به پزشكيان را افزايش داده است. اما همزمان با بالا رفتن دامنه‌هاي مشاركت در انتخابات به نفع نامزد جريان اصلاحات، زنگ‌هاي خطر براي طيف‌هاي تندرو و راديكال هم به صدا در آمده است. مبتني بر اين احساس خطر است كه گزارش‌هاي متعددي از انتشار اخبار كذب عليه كمپين اصلاح‌طلبان، بر هم زدن جلسات سخنراني چهره‌هاي اصلاح‌طلب و برخوردهاي سلبي با طيف‌هاي سمپات اين طيف منتشر مي‌شود. موضوع زماني عجيب‌تر مي‌شود كه صدا و سيما به عنوان نهاد بي‌طرف در انتخابات در شمايل رسانه طرفدار يكي از گفتمان‌ها وارد صحنه انتخابات شده و تريبون‌هاي عديده‌اي براي ترويج ايده تداوم وضع موجود در اختيار اصولگرايان قرار مي‌دهد. از سوي ديگر حجم شعارهاي پوپوليستي مبني بر اهداي زمين، طلا، يارانه، حقوق، گوشت و...از سوي نامزد‌هاي اصولگرا به اندازه‌اي افزايش پيدا كرده كه تحليلگران را نسبت به عواقب وخيم ايجاد انتظارات تورمي نگران ساخته است. تحركات دامنه‌داري كه جواد امام، سخنگوي جبهه اصلاحات آن را نگران‌كننده ارزيابي مي‌كند و خواستار برخورد قانوني با آن مي‌شود. امام در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن تشريح بخشي از اين ناهنجاري‌هاي رفتاري از سوي كمپين‌هاي انتخاباتي اصولگرا از نهادهاي نظارتي مي‌خواهد كه در برابر رفتارهاي سوء طيف‌هاي راديكال جناح راست سكوت نكرده و به وظايف قانوني خود بپردازد.

 

جدا از نامزد جريان اصلاحات كه تلاش مي‌كند مبتني بر شايسته‌سالاري، تنش‌زدايي، مدارا، مردم‌سالاري، حاكميت قانون و تخصص‌گرايي گفتمان خود را ارايه كند، جناح راست همچنان با استفاده از رويكردهاي پوپوليستي و وعده‌هايي چون يارانه بيشتر، توزيع طلا، اهداي زمين رايگان و...به دنبال جلب ‌توجه افكار عمومي است. شما فضاي انتخابات را چطور تحليل مي‌كنيد؟

متاسفانه بسياري از شعارهاي برخي كانديداها قابليت اجرا ندارند. يك عده كشوري را كه داراي منابع و سرمايه‌هاي فراوان براي جبران ضعف‌هاي زيرساختاري است، به روزي رساندند كه مردمش را محتاج كنند و حالا اين‌گونه شعار و وعده مي‌دهند. فراموش نكنيم كه رييس‌جمهور، پاسدار قانون اساسي و ذي‌نفع دوم كشور است. لذا بايد اجراي فصل سوم قانون اساسي و حقوق اوليه شهروندي و حقوق بشر را استيفا و هويت رييس‌جمهور را به اين نهاد بازگرداند. نكته اساسي اينجاست كه شوراي نگهبان و هيات نظارت بر كانديداها و تبليغات نبايد در برابر برخي رفتارها سكوت كنند. كجاي قانون اجازه داده كه رييس‌جمهور بگويد گوشت به در خانه‌ها مي‌بريم يا وام يك ميلياردي مي‌دهيم؟ كجاي قانون اجازه داده كه بگويد مردم به شما يارانه طلا يا بسته‌هاي سفر مي‌دهيم؟! كشوري كه داراي اين حجم از رشد نقدينگي و ركود اقتصادي و تعطيل شدن توليد شده است از كجا مي‌تواند چنين وعده‌هايي را محقق كند؟

البته به نظر مي‌رسد، مردم ايران نسبت به اين نوع عوامفريبي‌ها، آگاه‌تر شده‌اند. اما به‌طور علمي كدام گزاره‌ها بايد محور مباحث انتخاباتي باشند؟

ببينيد، آقايان به جاي اينكه بيايند درباره حقوق شهروندي و حقوق انسان صحبت و تلاش كنند تا صنايع مولد و اشتغال ايجاد شود، رو به عوامفريبي و تبليغات كاذب آورده‌اند. به نظرم اين‌گونه رفتارها توهين به مقام و عزت و كرامت انسان‌هاست. شوربختانه به جاي آنكه بگويند ما يارانه‌ها را هدفمند مي‌كنيم تا مردم استغنا پيدا كنند و بتوانند مايحتاج زندگي از جمله گوشت تامين كنند و لازم نباشد تحت پوشش شهرداري تهران يا كميته امداد قرار گيرند و لازم نباشد يك نفر بيايد نقش اسنپ را ايفا كند و در خانه‌ها گوشت توزيع كند، عزت و كرامت انسان‌ها را اين‌گونه نشانه مي‌روند. بايد ديد چرا شوراي نگهبان و هيات نظارت بر انتخابات به اين‌گونه وعده‌هاي پوپوليستي و هزينه‌زا براي كشور، مردم و دولت اعتراضي نمي‌كنند؟! چراكه بايد پرسيد اين وعده‌ها قرار است از كدام منبع پرداخت شوند؟

ابهام مهم ديگر كه اين روزها باعث بروز انتقادات جدي از سوي افكار عمومي شده، رويكرد جانبدارانه صدا و سيما از طيف‌هاي راديكال جناح راست در انتخابات است. اين نوع تحركات را چطور مي‌بينيد؟

متاسفانه در كشاكش وعده‌هاي سرخرمن و آشفتگي تبليغاتي در انتخابات، صداوسيما هم به جاي اينكه براي حضور بيشتر مردم تلاش كند، تنها به نفع ۴ كانديداي اصولگرا و مرحوم آقاي رييسي رپرتاژ آگهي مي‌رود. تريبون‌هاي رسمي و نمازجمعه‌ها نيز بر عدم تغيير وضع موجود تاكيد دارند. پس تكليف انتخابات و لزوم‌ تشخيص و انتخاب فرد مناسب چه خواهد شد !مگر غير از اين است كه حاميان وضع موجود از سال ۹۷ همپاي ترامپ تلاش كردند تا برجام محقق نشود؟ هنوز يادمان نرفته كه كاسبان تحريم چه تلاش‌هايي انجام دادند تا برجام محقق نشود و كاسبان تحريم مدام از لفظ كاغذ پاره براي آن استفاده كردند. مگر غير از اين است كه تمام تبادلات ما با دنيا قطع شده است و نگذاشتند fatf تصويب شود؟ مگر غير از اين است كه هر روز ايثارگران براي پيگيري حقوق و هزينه‌هاي درمان خود در مقابل بنياد شهيد دست به اعتراض مي‌زنند؟ بايد ديد اين چه سياستي است كه براي بازگشت به مردم هيچ اصلاح و تجديدنظري را مدنظر قرار نمي‌دهد؟! روزنامه‌نگاران بازداشت شده در روزهاي اخير، از سال‌ها پيش به خاطر نقدهاي‌شان حكم قضايي داشتند، اما انگار در اين ايام روانه زندان شده‌اند تا كسي نتواند نقدي شبيه آنها داشته باشد و رويه‌هاي غلط گذشته و فسادها را مورد انتقاد قرار دهد.

به نظر مي‌رسد، نامزدهاي اصولگرا فراموش كرده‌اند كه ميان شرايط امروز كشور و دولت دوم روحاني 3سال زمامداري آنها و ساختار يكدست اصولگرا قرار دارد.

نامزدهاي جناح راست مدام پاي دولت روحاني را به ميان مي‌كشند و از پزشكيان مي‌خواهند درباره عملكرد روحاني پاسخ دهد! اين روند را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

بر هيچ كس پوشيده نيست كه وضعيت امروز اسفبار است و متاسفانه هر چه پيش‌تر مي‌رويم، سياست‌ها ادامه سياست‌هاي اشتباه گذشته هستند و آقايان هيچ تلاشي براي حضور مردم در صحنه نمي‌كنند. مناظراتي را هم كه امروز شاهد آن هستيم، شباهت زيادي به مناظرات سال ۹۶ دارد و انگار آقايان دارند هنوز با آقاي روحاني رقابت مي‌كنند! در حالي كه امروز در سال ۱۴۰۳ قرار داريم و كشور مشكلات زيادي در حوزه بين‌الملل و داخلي دارد. در حوزه فرهنگ نيز تلاش شده تا اصحاب هنر را خانه‌نشين كنند. متاسفانه يك عده براي حفظ قدرت مصباح و انجمن حجتيه كه امروز به نام جبهه پايداري شناخته مي‌شوند، وضعيت كشور را به اين روز انداخته‌اند.

به نظر شما براي مواجهه با شرايط چه بايد كرد؟

جاي تاسف دارد كه صداوسيما هيچ اقدامي براي مشاركت و حضور مردم در انتخابات انجام نمي‌دهد. از سوي ديگر مي‌بينيم كه آنها با برنامه‌ريزي سخنراني چهره‌هاي ملي نظير دكتر ظريف را به هم مي‌زنند. خودشان كه باني وضع موجود هستند آزادانه هرگونه اظهارنظري را در صداوسيما مطرح مي‌كنند؛ رسانه ظاهرا ملي نيز هيچ فرصتي را براي پاسخگويي به افرادي كه مورد اتهام قرار مي‌گيرند، قائل نمي‌شود. در پايان قصد دارم نكته مهمي را مطرح كنم و آن اينكه به دليل افزايش اقبال مردم به پزشكيان، ظاهرا بخش‌هاي در نظام از تلاش براي بالا رفتن مشاركت در انتخابات پشيمان شده‌اند.

نظر شما