شناسهٔ خبر: 67341969 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح طلب:

صداوسیما به جای تلاش برای حضور بیشتر مردم در انتخابات، به نفع 4 کاندید اصولگرا و مرحوم آقای رئیسی رپرتاژآگهی می‌رود

سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: متاسفانه در كشاكش وعده‌های سرخرمن و آشفتگی تبليغاتی در انتخابات، صداوسيما هم به جای اينكه برای حضور بيشتر مردم تلاش كند، تنها به نفع ۴ كانديدای اصولگرا و مرحوم آقای رييسی رپرتاژ آگهی می‌رود.

صاحب‌خبر -
صداوسیما به جای تلاش برای حضور بیشتر مردم در انتخابات، به نفع 4 کاندید اصولگرا و مرحوم آقای رئیسی رپرتاژآگهی می‌رود/ ظاهرا بخش‌هایی در نظام از تلاش برای بالا رفتن مشارکت در انتخابات پشیمان شده‌اند!
کد خبر: 664525
|
۱۴۰۳/۰۴/۰۴ ۰۸:۲۴:۳۹

«من انتخابات را تحریم کرده بودم، اما بعد از صحبت‌های اخیر پزشکیان و ظریف می‌خواهم رای دهم...» این دیالوگ، محتوای یکی از چندین تماسی است که طی روزهای اخیر با گروه سیاسی روزنامه اعتماد برقرار شده است.

اقشاری که پس از رخدادهای اعتراضی سال 1401 تصمیم گرفته بودند مسیر خود را از انتخابات جدا کنند و با عدم مشارکت، پیام خود را به گوش مسوولان برسانند با تحولات اخیر، احساس مسوولیت کرده و رویکرد کنشگری انتخاباتی را برگزیده‌اند.

حضوری که آثار و نشانه‌های آن در نظرسنجی‌های معتبر انتخاباتی نمایان شده و نمودارهای رای به پزشکیان را افزایش داده است. اما همزمان با بالا رفتن دامنه‌های مشارکت در انتخابات به نفع نامزد جریان اصلاحات، زنگ‌های خطر برای طیف‌های تندرو و رادیکال هم به صدا در آمده است.

مبتنی بر این احساس خطر است که گزارش‌های متعددی از انتشار اخبار کذب علیه کمپین اصلاح‌طلبان، بر هم زدن جلسات سخنرانی چهره‌های اصلاح‌طلب و برخوردهای سلبی با طیف‌های سمپات این طیف منتشر می‌شود.

موضوع زمانی عجیب‌تر می‌شود که صدا و سیما به عنوان نهاد بی‌طرف در انتخابات در شمایل رسانه طرفدار یکی از گفتمان‌ها وارد صحنه انتخابات شده و تریبون‌های عدیده‌ای برای ترویج ایده تداوم وضع موجود در اختیار اصولگرایان قرار می‌دهد.

از سوی دیگر حجم شعارهای پوپولیستی مبنی بر اهدای زمین، طلا، یارانه، حقوق، گوشت و...از سوی نامزد‌های اصولگرا به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که تحلیلگران را نسبت به عواقب وخیم ایجاد انتظارات تورمی نگران ساخته است.

تحرکات دامنه‌داری که جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات آن را نگران‌کننده ارزیابی می‌کند و خواستار برخورد قانونی با آن می‌شود.

امام ضمن تشریح بخشی از این ناهنجاری‌های رفتاری از سوی کمپین‌های انتخاباتی اصولگرا از نهادهای نظارتی می‌خواهد که در برابر رفتارهای سوء طیف‌های رادیکال جناح راست سکوت نکرده و به وظایف قانونی خود بپردازد.

به گزارش روزنامه اعتماد بخش هایی از گفت و گوی جواد امام را در ادامه می خوانید:

 

  • متاسفانه بسیاری از شعارهای برخی کاندیداها قابلیت اجرا ندارند. یک عده کشوری را که دارای منابع و سرمایه‌های فراوان برای جبران ضعف‌های زیرساختاری است، به روزی رساندند که مردمش را محتاج کنند و حالا این‌گونه شعار و وعده می‌دهند.
  • فراموش نکنیم که رییس‌جمهور، پاسدار قانون اساسی و ذی‌نفع دوم کشور است. لذا باید اجرای فصل سوم قانون اساسی و حقوق اولیه شهروندی و حقوق بشر را استیفا و هویت رییس‌جمهور را به این نهاد بازگرداند.
  • نکته اساسی اینجاست که شورای نگهبان و هیات نظارت بر کاندیداها و تبلیغات نباید در برابر برخی رفتارها سکوت کنند. کجای قانون اجازه داده که رییس‌جمهور بگوید گوشت به در خانه‌ها می‌بریم یا وام یک میلیاردی می‌دهیم؟
  • کجای قانون اجازه داده که بگوید مردم به شما یارانه طلا یا بسته‌های سفر می‌دهیم؟! کشوری که دارای این حجم از رشد نقدینگی و رکود اقتصادی و تعطیل شدن تولید شده است از کجا می‌تواند چنین وعده‌هایی را محقق کند؟
  • ببینید، آقایان به جای اینکه بیایند درباره حقوق شهروندی و حقوق انسان صحبت و تلاش کنند تا صنایع مولد و اشتغال ایجاد شود، رو به عوامفریبی و تبلیغات کاذب آورده‌اند.
  • به نظرم این‌گونه رفتارها توهین به مقام و عزت و کرامت انسان‌هاست. شوربختانه به جای آنکه بگویند ما یارانه‌ها را هدفمند می‌کنیم تا مردم استغنا پیدا کنند و بتوانند مایحتاج زندگی از جمله گوشت تامین کنند و لازم نباشد تحت پوشش شهرداری تهران یا کمیته امداد قرار گیرند و لازم نباشد یک نفر بیاید نقش اسنپ را ایفا کند و در خانه‌ها گوشت توزیع کند، عزت و کرامت انسان‌ها را این‌گونه نشانه می‌روند. باید دید چرا شورای نگهبان و هیات نظارت بر انتخابات به این‌گونه وعده‌های پوپولیستی و هزینه‌زا برای کشور، مردم و دولت اعتراضی نمی‌کنند؟! چراکه باید پرسید این وعده‌ها قرار است از کدام منبع پرداخت شوند؟
  • متاسفانه در کشاکش وعده‌های سرخرمن و آشفتگی تبلیغاتی در انتخابات، صداوسیما هم به جای اینکه برای حضور بیشتر مردم تلاش کند، تنها به نفع ۴ کاندیدای اصولگرا و مرحوم آقای رییسی رپرتاژ آگهی می‌رود.
  • تریبون‌های رسمی و نمازجمعه‌ها نیز بر عدم تغییر وضع موجود تاکید دارند. پس تکلیف انتخابات و لزوم‌ تشخیص و انتخاب فرد مناسب چه خواهد شد !مگر غیر از این است که حامیان وضع موجود از سال ۹۷ همپای ترامپ تلاش کردند تا برجام محقق نشود؟
  • هنوز یادمان نرفته که کاسبان تحریم چه تلاش‌هایی انجام دادند تا برجام محقق نشود و کاسبان تحریم مدام از لفظ کاغذ پاره برای آن استفاده کردند. مگر غیر از این است که تمام تبادلات ما با دنیا قطع شده است و نگذاشتند fatf تصویب شود؟
  • مگر غیر از این است که هر روز ایثارگران برای پیگیری حقوق و هزینه‌های درمان خود در مقابل بنیاد شهید دست به اعتراض می‌زنند؟ باید دید این چه سیاستی است که برای بازگشت به مردم هیچ اصلاح و تجدیدنظری را مدنظر قرار نمی‌دهد؟! روزنامه‌نگاران بازداشت شده در روزهای اخیر، از سال‌ها پیش به خاطر نقدهای‌شان حکم قضایی داشتند، اما انگار در این ایام روانه زندان شده‌اند تا کسی نتواند نقدی شبیه آنها داشته باشد و رویه‌های غلط گذشته و فسادها را مورد انتقاد قرار دهد.
  • به نظر می‌رسد، نامزدهای اصولگرا فراموش کرده‌اند که میان شرایط امروز کشور و دولت دوم روحانی 3سال زمامداری آنها و ساختار یکدست اصولگرا قرار دارد.
  • بر هیچ کس پوشیده نیست که وضعیت امروز اسفبار است و متاسفانه هر چه پیش‌تر می‌رویم، سیاست‌ها ادامه سیاست‌های اشتباه گذشته هستند و آقایان هیچ تلاشی برای حضور مردم در صحنه نمی‌کنند. مناظراتی را هم که امروز شاهد آن هستیم، شباهت زیادی به مناظرات سال ۹۶ دارد و انگار آقایان دارند هنوز با آقای روحانی رقابت می‌کنند! در حالی که امروز در سال ۱۴۰۳ قرار داریم و کشور مشکلات زیادی در حوزه بین‌الملل و داخلی دارد. در حوزه فرهنگ نیز تلاش شده تا اصحاب هنر را خانه‌نشین کنند. متاسفانه یک عده برای حفظ قدرت مصباح و انجمن حجتیه که امروز به نام جبهه پایداری شناخته می‌شوند، وضعیت کشور را به این روز انداخته‌اند.
  • جای تاسف دارد که صداوسیما هیچ اقدامی برای مشارکت و حضور مردم در انتخابات انجام نمی‌دهد. از سوی دیگر می‌بینیم که آنها با برنامه‌ریزی سخنرانی چهره‌های ملی نظیر دکتر ظریف را به هم می‌زنند.
  • خودشان که بانی وضع موجود هستند آزادانه هرگونه اظهارنظری را در صداوسیما مطرح می‌کنند؛ رسانه ظاهرا ملی نیز هیچ فرصتی را برای پاسخگویی به افرادی که مورد اتهام قرار می‌گیرند، قائل نمی‌شود. در پایان قصد دارم نکته مهمی را مطرح کنم و آن اینکه به دلیل افزایش اقبال مردم به پزشکیان، ظاهرا بخش‌های در نظام از تلاش برای بالا رفتن مشارکت در انتخابات پشیمان شده‌اند.

نظر شما