شناسهٔ خبر: 67338967 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گزارشگر سازمان ملل:

استفاده از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی بهت‌آور است

روزنامه جوان

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای سرزمین‌های اشغالی فلسطین، دیروز در واکنش به بستن یک جوان مجروح فلسطینی به یک خودرو اسرائیلی گفت که تصاویر مرد مجروح که به جلوی یک خودرو ارتش اسرائیل بسته شده بود، «بهت‌آور» است و به نظر می‌رسد که نقض قوانین بین‌المللی باشد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: نظامیان رژیم صهیونیستی یک جوان مجروح فلسطینی ساکن کرانه باختری را روی یک خودرو بستند و برای جلوگیری از حمله سایر فلسطینیان از او به عنوان سپر انسانی استفاده کردند؛ اقدامی که با واکنش بین‌المللی روبه‌رو شده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای سرزمین‌های اشغالی گفته این اقدام «بهت‌آور» است. 

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای سرزمین‌های اشغالی فلسطین، دیروز در واکنش به بستن یک جوان مجروح فلسطینی به یک خودرو اسرائیلی گفت که تصاویر مرد مجروح که به جلوی یک خودرو ارتش اسرائیل بسته شده بود، «بهت‌آور» است و به نظر می‌رسد که نقض قوانین بین‌المللی باشد. آلبانیز در ایکس نوشت: «این واقعاً حیرت‌آور است که چگونه کشوری که ۷۶سال پیش تأسیس شده، توانسته است قوانین بین‌المللی را به معنای واقعی کلمه زیر پا بگذارد.» او با استفاده از هشتگ «سپر انسانی»، تأکید کرد: «این خطر پایان چندجانبه‌گرایی را به همراه دارد که البته دیگر برای برخی از کشور‌های تأثیر‌گذار اهمیتی ندارد.» 
فیلمی از یک مرد فلسطینی ساکن جنین در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و رویترز صحت آن را تأیید کرده که نشان می‌دهد این مرد مجروح فلسطینی در حالی که به کاپوت یک جیپ نظامی بسته شده، صهیونیست‌ها از او به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. این مرد در حالی به کاپوت خودرو اسرائیلی بسته شده که در فیلم منتشر شده، حداقل دو آمبولانس دیده می‌شوند که جیپ اسرائیلی در حال عبور از کنار آن‌ها است. ارتش رژیم صهیونیستی صرفاً تأیید کرده که سربازانی که این کار را کرده‌اند «پروتکل نظامی را نقض کردند» و رفتار نیرو‌ها در آن فیلم با ارزش‌های ارتش اسرائیل مطابقت ندارد! ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که نیرو‌های اسرائیلی هدف تیراندازی قرار گرفتند و به تیراندازی‌ها پاسخ دادند که در این بین یک مظنون زخمی و سپس دستگیر شد. این بیانیه می‌گوید: «نیرو‌ها مظنون را در حالی که روی یک خودرو بسته شده بود، بردند.» خانواده این مرد مجروح که «مجاهد فیاض» نام دارد، گفته‌اند وقتی درخواست آمبولانس کردند نیرو‌های اسرائیلی او را به کاپوت خودروشان بستند و بردند. منابع درمانی در بیمارستان ابن‌سینا در جنین به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که مجاهد فیاض در بیمارستان بستری شده و تحت درمان است. «عزت الرشق» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفته که استفاده نظامیان صهیونیست از جوان فلسطینی به عنوان سپر انسانی و بستن او روی خودروی نظامی خود، در راستای ادامه جنایات وحشیانه رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین انجام گرفته است. وی افزود: سکوت جامعه جهانی و نهاد‌های حقوقی و نبود تحرکی حقیقی برای توقف جنایات اشغالگران به منزله چراغ سبز به رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایات بیشتر خواهد شد. 

 «رفح» شهر ارواح با ساکنان گرسنه 
سازمان‌های امدادی اعلام کردند که حمله رژیم اسرائیل به شهر رفح بیش از یک میلیون نفر را آواره و تلاش‌های امدادی را با مشکل مواجه کرده است. به گزارش فارس، توزیع نشدن منابع حیاتی برای ساکنان غزه همزمان با ادامه جنگ به معضل این روز‌های ساکنان این منطقه در گرمای شدید تابستان مبدل شده است. «خبرگزاری فرانسه» روز شنبه در گزارشی در این باره نوشت: بیش از هشت ماه جنگ اسرائیل با حماس به شرایط وخیم انسانی در نوار غزه و هشدار‌های مکرر سازمان ملل متحد در مورد قحطی منجر شده است. ناامیدی در جمعیت ۴/۲ میلیون نفری غزه با شدت گرفتن درگیری‌ها افزایش یافته است و هشدار‌هایی را از سوی نهاد‌ها مبنی بر ناتوانی آن‌ها در رساندن کمک‌ها به همراه داشته است. نماینده دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز جمعه در نشست خبری گفت: «برهم زدن نظم و امنیت عمومی به طور فزاینده‌ای کارکنان و عملیات‌های بشردوستانه در غزه را به خطر می‌اندازد.» وزارت بهداشت منطقه تحت کنترل حماس اعلام کرده است که حمله تلافی‌جویانه رژیم اسرائیل به غزه دست‌کم ۳۷ هزار و ۵۵۱ نفر را که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند، کشته است. با فروپاشی نظم مدنی در غزه، سازمان ملل اعلام کرده که قادر به دریافت هیچ‌گونه تدارکاتی از «کرم شالوم» نیست و کمک‌های حیاتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. سخنگوی سازمان ملل نیز گفت که این گذرگاه با عملکرد محدودی عمل می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما