شناسهٔ خبر: 67337599 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پس از حمله اوکراین به سواستوپل؛

سازمان ملل خواستار عدم هدف‌گذاری غیرنظامیان در جنگ اوکراین شد

تهران- ایرنا- معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (یکشنبه) در پی حمله اوکراین به منطقه «سواستوپل» از همه طرف‌های درگیر خواست که از هدف قرار دادن غیرنظامیان جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فرحان حق به خبرگزاری «تاس» روسیه گفت «از همه طرف‌ها می‌خواهیم که اقدامات لازم را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان انجام دهند.»

به گفته وزارت دفاع روسیه، اوکراین امروز با استفاده از موشک‌های تاکتیکی «اتکمز» ساخت آمریکا حامل مهمات خوشه‌ای، «حمله تروریستی» به زیرساخت‌های غیرنظامی منطقه سواستوپل انجام داد که چهار موشک توسط سامانه‌های پدافند هوایی روسیه سرنگون و یک موشک دیگر منحرف و بر فراز شهر منفجر شد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، پنج غیرنظامی از جمله سه کودک کشته و بیش از ۱۲۰ نفر زخمی شدند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پی این حمله مرگبار، به ساکنان سواستوپل تسلیت گفت و فردا ۲۴ ژوئن (چهارم تیر) در سواستوپل و کریمه عزای عمومی اعلام شده است.

طبق گزارش خبرگزاری «تاس»، کمیته تحقیقات روسیه یک پرونده کیفری برای اتهامات تروریستی در این زمینه باز کرده است.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای واشنگتن را مسئول حمله موشکی به سواستوپل دانست.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز پس از حمله به سواستوپل، اوکراین را متهم کرد که عامدانه تجمعات گسترده غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

نظر شما