شناسهٔ خبر: 67337062 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

هشدار دامپزشکی درخصوص بیماری هاری

رئیس شبکه دامپزشکی کرمان گفت: با توجه به افزایش ارتباطات جمعیت انسانی با اینگونه حیوانات در صورت مبتلا بودن حیوان به بیماری هاری و بروز زخم و گازگرفتگی در انسان، این بیماری به انسان منتقل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمود زین‌الدینی امروز سوم تیرماه با اشاره به اینکه هاری یکی از از بیماری‌های ویروسی خطرناک و کشنده قابل انتقال از حیوانات به خصوص سگ و گربه به انسان است، اظهار کرد: با توجه به افزایش ارتباطات جمعیت انسانی با اینگونه حیوانات در صورت مبتلا بودن حیوان به بیماری هاری و بروز زخم و گازگرفتگی در انسان، این بیماری به انسان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه همشهریان عزیز باید سریعا موارد مشکوک حیوانات هار و یا حیوان‌گزیدگی را به شبکه دامپزشکی گزارش دهند، افزود: شستشوی سریع محل زخم و گازگرفتگی با آب و صابون به مدت ۱۰ دقیقه و مراجعه فوری به مراکز بهداشتی برای اجرای برنامه‌های درمانی، واکسیناسیون و سرم تراپی یکی از اقدامات الزامی برای پیشگیری از وقوع این بیماری است.

زین‌الدینی در ادامه افزود: واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار گله و نگهبان در مناطق روستایی علیه بیماری هاری توسط اکیپ‌های مبارزه شبکه دامپزشکی به صورت رایگان انجام می‌شود که از ابتدای امسال بیش از ۵۸۰ قلاده سگ علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

وی به صاحبان کارگاه‌ها و مراکز موجود در شهر‌ها و روستا‌ها که دارای سگ نگهبان هستند و همچنین کارگاه‌هایی که در شهرک صنعتی مستقر هستند توصیه کرد از واکسیناسیون سالانه سگ‌های نگهبان غافل نشوند و برای این منظور می‌توانند به مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی دامپزشکی و یا شبکه دامپزشکی مراجعه کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان بیان کرد: همشهریان باید به منظور جلوگیری از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد از غذا دادن به آنها خودداری کنند، زیرا این اقدام منجر به ازدیاد جمعیت سگ‌ها و همچنین باعث شده تا سگ‌های ولگرد از حاشیه به داخل شهر وارد شوند که در نتیجه این نزدیک‌تر شدن فاصله، احتمال گزش جمعیت انسانی توسط حیوانات ولگرد افزایش می‌یابد.

وی در پایان با بیان اینکه سگ‌های بلاصاحب و ولگرد به عنوان یک تهدید جدی در امر بهداشت و سلامت جامعه هستند و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است، گفت: ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد باید در اولویت اقدامات شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد و دامپزشکی کرمان آمادگی لازم را در این خصوص دارد. / ایسنا

نظر شما