شناسهٔ خبر: 67336569 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شناسایی 8708 تاسیسات گردشگری غیرمجاز در ایران | اقامتگاه‌ غیرمجاز بلای جان گردشگری ایران شدند

فروردین‌ماه سال‌جاری بیش از ۶۳میلیون و ۶۴۷هزار اقامت در کشور ثبت شد. اما سه چهارم این میزان را اقامت در اقامتگاه‌های غیرمجاز بدون مجوز از وزارت میراث فرهنگی نظیر خانه‌های بومگردی، آپارتمان‌ها، خانه مسافرها و... تشکیل داد

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - محمدباریکانی: وزارت میراث فرهنگی سال ۹۶اعلام کرده بود که ۲۰۰هزار خانه و آپارتمان غیرمجاز در کشور شناسایی شده که بدون داشتن مجوز گردشگری اقدام به پذیرش مسافر و گردشگر کرده‌اند. حالا و در سال ۱۴۰۳بار دیگر موضوع اقامتگاه‌های غیررسمی بدون مجوز گردشگری مطرح شده و همشهری گزارش وضعیت آماری این اقامتگاه‌ها و استان‌هایی‌که بیشترین و کمترین اقامتگاه‌های غیرمجاز کشور را دارند براساس آمار تجمیعی تهیه شده در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ارائه می‌کند. ‌

آسیب غیرمجازها برای گردشگری

یحیی نقی‌زاده محجوب، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری: آسیب اقامتگاه‌های گردشگری غیرمجاز و تاسیسات گردشگری غیرقانونی که بدون مجوز راه‌اندازی و آغاز به فعالیت کرده‌اند بر چرخه صنعت گردشگری ایران جدی است. فعالان بخش‌های غیرمجاز گردشگری خود را مقید به رعایت ضوابط و مقررات و نرخ‌های مصوب نمی‌دانند و در ایام پیک سفر قیمت را چند برابر اقامتگاه‌های مجاز گردشگری بالا می‌برند و در ایام غیرپیک هم در قالب رقابت منفی با کف شکنی نرخ‌ها، مشتریان تاسیسات اقامتی گردشگری که دارای مجوز هستند و قانونی کار می‌کنند را سهم خود می‌کنند.

خطر دیگر فعالیت اقامتگاه‌های غیرمجاز در گردشگری کشور این است که وقتی مالکین اقامتگاه‌های بدون مجوز و غیرقانونی آموزش لازم را ندیده‌اند تهدیداتی برای گردشگران از بعد ایمنی، تجهیزات و سلامت و بهداشت ایجاد می‌کنند که به‌دلیل نداشتن مجوز قابل کنترل و نظارت و بازرسی نیستند.

اقامتگاه‌های غیرمجاز همچنین معضلات زیادی در موضوعات اجتماعی و اخلاقی ایجاد می‌کنند که امکان برخورد و نظارت هم ندارند. آنها بازار غیرقابل نظارت ایجاد کرده‌اند که به تمامی بدنه گردشگری ایران سرایت می‌کند و تصویری ضعیف و نامناسب از خدمات گردشگری کشور ارائه می‌کنند. از سوی دیگر با برهم زدن تعادل قیمتی در بازار گردشگری کشور باعث نارضایتی مسافران و گردشگران نیز می‌شوند. با تسهیل شرایط برای متقاضیان و همچنین شناسایی و تعطیل اقامتگاه های غیرمجاز نسبت به کاهش تاسیسات غیرقانونی اقدام شده است.

شناسایی 8708 تاسیسات گردشگری غیرمجاز در ایران | اقامتگاه‌ غیرمجاز بلای جان گردشگری ایران شدند

نظر شما