شناسهٔ خبر: 67335619 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

قاضی‌زاده هاشمی: با خودتحقیری دستاوردهای انقلاب را زیر سوال نبریم/شهدای ملی را نباید مصرف انتخاباتی کنیم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه «نامزدها نباید خودتحقیری داشته و دستاوردهای انقلاب را نباید زیر سوال ببریم» تاکید کرد: شهدای ملی و قهرمان را نباید مصرف انتخاباتی کنیم و افزود: هرکسی دولت تشکیل می دهد، دولت خود را تشکیل می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری امروز خود در ایسنا درباره توییت اخیر رئیس ستاد انتخابات خود درباره اعلام خبری جدید، اظهار کرد: در ادامه مباحثی که با نخبگان و متخصصان جوان خود داشتیم، ۱۰۰ مساله فوری کشور را شناسایی کرده و پاسخ کوتاه مدت هم دارند. برنامه‌های دولت مردم و خانواده مشخص است که برنامه‌های کلان آن را قبلا منتشر کرده‌ایم و الان به ۱۰۰ موضوع آن اشاره می کنم.

وی  ادامه داد: این ۱۰۰ مساله شامل مواردی از جمله برای جایگاه مسجد، جلوگیری از پرداخت رشوه، مشکل ربا، نیاز به وام، ازدواج، اصلاح پول ملی، آسیب‌های اخلاقی در دولت، جلوگیری از تضییع حق مردم، سربازی، چابک سازی دولت، کاهش مشکل کنکور، افزایش راندمان آموزشی، آلودگی هوا، کنترل ترافیک، شکستن تحریم‌ها، افزیش صادرات، مشکلات منطقه ای، حجاب، تورم، عدالت اقتصادی در توزیع مصرف، محرومیت، قاچاق، آسیب‌های بهداشت و درمان، فیلترینگ، سرعت اینترنت، گردشگری، ورزش، مالیات، تکنولوژی، محیط زیست، کشاورزی، کاهش قیمت کالاهای مایحتاج مردم، خودروسازی، کاهش تلفات جاده‌ای، افراد محروم، تفریحات مردم، افزایش راندمان انرژی، بیکاری، بازنشستگی، نخبگان خارج کشور، جلوگیری از رانت، استفاده از پول‌های خرد، بورس، مدیریت فصای مجازی، کنترل مرزها، افزایش حقوق کارمندان، اصلاح سینما، مطالبات فرهنگیان، دارو، اعتبار نهادهای علمی، جلوگیری از سقط، اجاره بالای منزل، اتباع و مهاجرین، سالمندان، صندوق‌های بازنشستگی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یک برنامه اجرایی برای کاهش این مشکلات در کمتر از دو سال و افزایش رضایت و سرمایه اجتماعی داریم. ما دنبال افزایش اعتماد مردم و باور آنها به کارآمدی دولت هستیم. 

باید وظایف دولت به مردم واگذار شود

وی همچنین درباره تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، گفت: یک مشکلی که در دولت وجود دارد این است که چون وظایف دولت را کاهش نمی‌دهیم دنبال کاهش نیروی انسانی هستیم. برای چابک سازی دولت باید وظایف دولت به مردم واگذار شود. ما باید متناسب با وظایف اساسی دولت، ساختار را بازبینی کنیم و نیروهای شرکتی، با دولت مستقیم  قرارداد داشته باشند تا امنیت شغلی داشته باشند. این کار هزینه دولت را هم کاهش می دهد.

هر شش نامزد با داشتن سابقه رزمندگی باید آبروی نظام را حفظ کنند
نباید با خودتحقیری دستاوردهای انقلاب را زیر سوال ببریم

قاضی زاده افزود: من خودم را برخاسته از انقلاب اسلامی می‌دانم و خود را مدیون خون شهدا می دانم و کاری نمی کنم که کسانی که سابقه ریختن خون شهدا را دارند، از حرف‌های من خوشحال شوند. هر شش نامزد سابقه رزمندگی دارند و الان باید آبروی نظام را حفظ کنند. نامزدها نباید خودتحقیری داشته و دستاوردهای انقلاب را نباید زیر سوال ببریم. مسائل کشور بیان شود و این اشکالی ندارد ولی زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب کار خوبی نیست. در دهه ۹۰ که اقتصاد ما کوچک شد، هنوز بین ۲۵ قدرت اقتصادی دنیا هستیم. نباید این دستاوردها زیر سوال برود.

 

قاضی‌زاده هاشمی درباره برنامه خود برای تسهیل ازدواج گفت: قبلا ازدواج با سهولت انجام می‌شد و هزینه‌های ازدواج، مخصوص عروسی بود. الان امکان خانه‌های بین نسلی وجود ندارد و باید نگاه مستقل به خانواده داشت، باید هزینه‌های ازدواج را با وام قرض الحسنه یعنی وام یک میلیارد تومانی بلندمدت جبران کرد. در میان مدت باید هزینه مسکن را کاهش داد. برنامه مسکن دولت شاید رئیسی را ادامه می دهیم ولی باید دنبال مسکن اجتماعی گسترده باشیم. 

درآمد قانون مالیات بر مسکن خالی باید در اختیار شهرداری قرار گیرد

وی ادامه داد: سه برنامه اساسی برای مسکن داریم. ورود دولت و انبوه سازی مسکن یک برنامه است. به خاطر عدم ساخت مسکن در دهه ۹۰، الان چهار، پنج میلیون مسکن کم داریم که بازار عرضه و تقاضا متناسب شود. باید با مالیات بر مسکن خالی، از احتکار مسکن جلوگیری کنیم و درآمد این قانون باید در اختیار شهرداری قرار گیرد نه دولت. در زمینه اجاره، باید به سمت شرکت های اجاره داری برویم و کسانی که بیشتر از یک منزل دارند بوسیله این شرکت ها، منازل خود را اجاره دهند. این شرکت ها واسطه اجاره داری می شوند و تحویل موجر و مستاجر شوند تا مانع قیمت گذاری زیاد شود. خودرو و مسکن باید کالای مصرفی باشد نه سرمایه گذاری که راه آن هم کنترل تورم است. 

جوانگرایی به معنای کیف کشی و پیروی جوانان از یک پیر نیست
بزرگ‌ترین مشاور من بنیاد ملی نخبگان خواهد بود

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره جوانگرایی در دولت خود، افزود: دولت نباید نگاه واپس‌گرا داشته باشد بلکه به آینده نگاه کند. مدیران باید آینده پژوه باشند و نیازها را از قبل شناسایی کنند. اگر درک درستی از هوش مصنوعی باشد، می‌توان برای این موضوع برنامه داشت. با پدیده‌های جهان نباید برخورد سلبی کرد بلکه آنها را ابزاری برای تمدن خود قرار دهیم و برای این کار باید از جوانان استفاده کنیم. جوانگرایی به معنای کیف کشی و پیروی جوانان از یک پیر نیست بلکه باید از جوانان صاحب فکر و متخصص استفاده  کرد. بزرگ ترین مشاور من بنیاد ملی نخبگان خواهد بود.

ناترازی بانک‌ها ناشی از نبود منابع قرض الحسنه نیست

قاضی زاده هاشمی درباره برنامه دولت خود برای پرداخت وام به جوانان با وجود ناترازی بانک‌ها گفت: ناترازی بانک‌ها ناشی از نبود منابع قرض الحسنه نیست ناترازی در منابع غیرتجاری است. منابع جاری قرض الحسنه وجود دارد ولی هدفمند نیست. ما الان وام مسکن، ازدواج و اشتغال می‌دهیم و حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مختلف تعریف شده است. ما این تسهیلات  را برای تشکیل خانوده متمرکز می‌کنیم و انتخاب آن را در اختیار  خود افراد قرار می دهیم. منابع موجود برای وام یک میلیاردی وجود دارد و اگر نرخ ازدواج دو برابر یعنی یک میلیون و ۵۰۰ هزار برسد باز هم منابع وجود دارد. وام‌های بزرگ معمولا معوق می شود نه وام های خرد. 

شهدای ملی و قهرمان را نباید مصرف انتخاباتی کنیم
هرکسی دولت تشکیل می دهد، دولت خود را تشکیل می‌دهد

وی ادامه داد: ما شهدای ملی و قهرمان را نباید مصرف انتخاباتی کنیم. شهید سلیمانی و رئیسی نماد و شاخص هستند. شهید رئیسی نماد دولتمرد پاک، مردمی و کارآمد است؛ هرکسی دولت تشکیل می دهد، دولت خود را تشکیل می‌دهد اما ممکن است بگوید نوع مدیرت من شبیه فلان شخصیت است تا مردم مقایسه کنند. 

هرکسی می‌آید باید بگوید کدام سبک مدیریتی را دنبال می‌کند

قاضی زاده ادامه داد: دو سبک مدیریت در کشور وجود دارد. وقتی می گوییم دوستان اعلام کنند که ادامه کدام دولت هستند برای این است که رویافروشی نکنند و طوری صحبت نکنند که تاریخ از امروز شروع می‌شود. یک سبک مدیریتی تکنوکراتی با تکیه بر نظام ادارای و نشستن پشت میزها و تصمیم گیری پشت درهای بسته تحت عنوان نخبگی است و نگاه به بیرون و ارتباطات بین المللی دارد و یک رویکرد به مردم نگاه دارد و کف میدان است و در کنار مردم در حال دویدن است. از مسائل خرد مردم عبور نمی‌کند و مردم را ظرفیت می‌داند. یک سبک مدیریت ۳۰ سال و سبک دیگر ۱۱ سال سر کار بوده است. این دو نوع سبک مدیریت قابل مقایسه است و هرکسی می‌آید باید بگوید کدام سبک را دنبال می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری حل مشکل خودرو، تصریح کرد: دولت باید با خودروساز برخورد کنند چون آنها مونتاژ کار هستند.

باید در کوتاه مدت حقوق را معادل تورم رشد دهیم

وی درباره طرح خود برای همسان‌سازی حقوق و دستمزدها با تورم، تصریح کرد: قوانین موجود درباره کارکنان و کارگران صراحت دارد که حقوق و دستمزد متناسب با تورم باشد. در دهه ۹۰ متوسط قیمت‌ها ۱۱ برابر و متوسط افزایش حقوق ۸ برابر شد و ۳۰ درصد قدرت خرید خانواده‌ها کاهش یافت. ما باید عامل تورم را حل کنیم نه اینکه فکر کنیم با کنترل دستمزدها می‌توان تورم را کنترل کرد. با این کار بار دولت سبک‌تر می‌شود ولی چرخه تولید دچار مشکل می‌شود؛ چون وقتی قدرت خرید کم باشد، توان خرید هم کاهش می‌یابد. باید در کوتاه مدت حقوق را معادل تورم رشد دهیم و شاید باید قانون کار را هم اصلاح کنیم و بعد از یک رقمی کردن تورم، باید عقب ماندگی گذشته را جبران کنیم و دستمزدها را بیش از تورم رشد دهیم.

نظام مراقبت سلامت را باید توسعه دهیم

قاضی زاده هاشمی همچنین درباره مسائل بهداشت و درمان، گفت: مبنای طرح پزشک خانواده این است که هر خانواده یک مشاور پزشک داشته باشد. ما طرح بومی به نام طرح شبکه داشتیم که برای هر خانواده روستایی، یک نفر از اهالی آن روستا که تحصیل کرده  و آموزش دیده است، مشاور می شود. با این کار سواد زنان روستایی را افزایش دادیم و مرگ و میر زنان باردار و کودکان کاهش  و متوسط عمر ۲۰ سال افزایش یافت.  این طرح موفق‌تر از پزشک خانواده بود. در طرح تحول سلامت تا حدی این طرح در حاشیه شهرها توسعه یافت و مراقب سلامت ایجاد کردیم و بالای مراقب سلامت یک پزشک گذاشتیم. نظام مراقبت سلامت را باید توسعه دهیم. ما می توانیم با استفاده از زیرساخت‌های الکترونیکی همه امکانات کشور را در اختیار طرح ارجاع قرار دهیم.

نظر شما