شناسهٔ خبر: 67333812 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

قاضی‌زاده در نشست خبری:

صد مسئله فوری کشور را با راه حل آن، در کتابچه دولتِ مردم آورده‌ام

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نشست خبری گفت: اینجا در کتابچه دولت مردم، دولت خانواده، صد برنامه را آوردم. راهکارهایی که تا حد زیادی مسئله را مرتفع می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری که در خبرگزاری ایسنا برگزار شد، گفت: رئیس ستاد بنده توییت کرده بود که قرار هست در جلسه امروز خبری را اعلام کنند. هرچند که بسیار مورد بحث قرار گرفته بود که این خبر چیست؟ به هر حال هر کسی از ظن خود شد یار من، اتفاق افتاد. بعضی فکر کردند که صحبت من سیاسی است.

وی ادامه داد: در ادامه بحث‌هایی که با شبکه نخبگانی خود داشتیم، صد مسئله فوری کشور را شناسایی کردیم و اگر شهید رئیسی به شهادت نمی‌رسیدند تا پایان دولت سیزدهم می‌توانستیم این ۱۰۰ مسئله را به سرانجام برسانیم.

اینجا در کتابچه دولت مردم، دولت خانواده، صد برنامه را آوردم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینجا در کتابچه دولت مردم، دولت خانواده، صد برنامه را آوردم. راهکارهایی که تا حد زیادی مسئله را مرتفع می‌کند، تا حد زیادی در این کتاب قرار داده‌ایم. می‌توانیم توضیحات مفصل‌تر و نشست‌هایی را در این رابطه برگزار کنیم.

قاضی‌زاده‌هاشمی بیان کرد: جایگاه مسجد و نماز، همچنین جلوگیری از پرداخت رشوه و مشکل ربا در بانک‌ها و برای رفع مشکل مردم در اخذ وام برای اصلاح عزت ملی، همچنین برای مشکل اصلاح آسیب‌های اخلاقی در دولت و حل مشکل سربازی، همچنین برای کاهش مشکلات کنکور و ده‌ها موضوع دیگر، مسئله و راهکار در این‌جا بیان شده است. از حل مشکل تولید تا مشکلات غزه و حتی موضوع حجاب و تورم در این کتاب بررسی‌ها و راهکارها ارائه شده است.

وی افزود: همچنین رفع مشکل سرعت اینترنت و فیلترینگ، تا مشکلات فوتبال و مشکلات مربوط به گردشگران تا مشکل ارتباط با کشورها و مشکلات ایرانیان مقیم آمریکا، بررسی‌هایی صورت گرفته و راهکارهای مرتبط را تدوین کرده‌ایم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه، قرائت ده‌ها مسئله که در کتابچه‌ی دولت مردم، دولت خانواده آورده بود، بیان کرد: این داده پردازی بر اساس آنالیز مشکلاتی که موجب نارضایتی در جامعه شده است مورد توجه قرار گرفته است و حتی‌الامکان برای آن‌ها راه حل‌های کوتاه مدت در نظر گرفتیم و هر کدام در قالب بستری مطرح است و راه‌های اجرایی آن به‌عنوان یک سناریوی اجرایی وجود دارد که ظرف کمتر از دو سال به نقطه مطلوب خواهد رسید.

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: هدف دولت خانواده افزایش سرمایه اجتماعی با احساس امنیت در میان مردم و جامعه است. همین که مردم بدانند دولت برای اصلاح مشکلات خرد آن‌ها برنامه دارد، مورد توجه ما قرار گرفته است.

باید متناسب با وظایف دولت، ساختار و سازمان را متناسب‌سازی بکنیم

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که برنامه‌ی شما در خصوص موضوع تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی که درباره‌ی آن صحبت کردید چیست؟ گفت: موضوع نیروهای شرکتی را در برنامه گفتگوی ویژه خبری دیشب توضیح دادم و در حال حاضر در بنیاد شهید نیروهای شرکتی که کار کارشناسی انجام می‌دهند، متوسط ماهانه ۳۳ میلیون تومان برای ما هزینه دارند که ۱۰ تا ۱۵ درصد این هزینه‌ها به شرکت واسط تعلق می‌گیرد، که در مناقصه برنده شده است و شرکتی هم که این مناقصه را برنده شود این نیروها ثابت هستند. در چابک سازی، اصل ماجرا این است که باید متناسب سازی صورت بگیرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: یک جایی در دولت نیاز است که ساختار و سازمان ایجاد شود، مانند این‌که یک شهر جدید ایجاد می‌شود و نیازمند توسعه سازمانی است. اما یک جایی موضوع تصدی‌گری است. اما باید متناسب با وظایف دولت، ساختار و سازمان را متناسب‌سازی بکنیم. نیروهایی که تحت عنوان قراردادی و شرکتی با دولت کار می‌کنند باید مستقیماً با دولت کار بکنند و این‌ها هم به نفع دولت خواهد بود و هم امنیت شغلی برای نیروها به وجود می‌آید. همان‌طور که بحث تبدیل وضعیت ایثارگران را در دستگاه‌ها پیگیری کردیم و ۲۱۸ هزار نفر تبدیل وضعیت شدند، همین موضوع را برای نیروهای شرکتی انجام می‌دهیم.

من امروز ۱۰۰ مسئله را مطرح کردم و می‌گویم که می‌خواهم این مسائل را حل کنم

قاضی‌زاده‌هاشمی، در پاسخ به پرسشی که به بیانات رهبری در مورد اظهارات کاندیداها در مناظره‌ها مطرح شد، گفت: من به عنوان کسی که خودم را برخواسته از انقلاب اسلامی می‌دانم، اگر آبرویی برای من وجود دارد، به مدد این انقلاب و شهدا است و خودم را مدیون این نظام مقدس و خون شهدا می‌دانم و بر خودم تکلیف می‌دانم کاری نکنم که کسانی که در ریختن خون شهدا نقش داشتند خوشحال شوند.

وی، افزود: همین‌طور که در دفاع مقدس از خاک این کشور دفاع کردیم، امروز وظیفه ما این است که از آبروی کشور دفاع کنیم و نباید خود تحقیری داشته باشیم و دستاوردهای انقلاب را زیر سوال ببریم. اشکالی ندارد وقتی کسی می‌خواهد رئیس جمهور شود بگوید که چه آسیب‌هایی وجود دارد و من امروز ۱۰۰ مسئله را مطرح کردم و می‌گویم که می‌خواهم این مسائل را حل کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نباید دستاوردهای انقلاب و خون شهدا را نادیده بگیریم و اینکه حضرت آقا گفتند حرفی نزنید که دشمن شاد شوید، از این زاویه است. وصیت‌نامه شهدا را بخوانید که به روشنی منطق خود برای آمدن به جبهه و شهید شدن در راه خدا و انقلاب را ذکر کرده‌اند و به وضوح با ما حرف زدند.

باید بیش از تورم دستمزدها را افزایش دهیم

قاضی‌زاده‌هاشمی در مورد طرحی پیرامون حقوق و دستمزد متناسب با تورم پاسخ گفت و افزود: این متناسب بودن با تورم حقوق‌ها نوسان دارد و در دولت شهید رئیسی اصلاح شد؛ در دهه ۹۰ درصد کمتر از تورم افزایش حقوق کارکنان دولت و کارگران افزایش یافت و متوسط افزایش دستمزد و تورم به نحوی شد که ۳۰ درصد قدرت خرید خانوار ایرانی کاهش پیدا کرد. عامل تورم را باید حل کنیم و نباید با آن به عنوان یک معلول برخورد کنیم و فکر کنیم با کنترل دستمزدها می‌توانیم آن را کنترل کنیم. عملاً چرخه تولید دچار اشکال می‌شود چرا که کارگران خودشان عامل خرید هستند و این، در میان مدت و دراز مدت ضدتولید خواهد بود.

وی گفت: باید در کوتاه مدت، معادل تورم دستمزدها را رشد دهیم و وقتی توانستیم تورم را یک رقمی کنیم، عقب ماندگی‌های قبل را جبران کنیم. باید بیش از تورم دستمزدها را افزایش دهیم تا کم کم این گشایش در سفره خانواده‌های ایرانی خود را نشان دهد.

باید جلوی احتکار مسکن را بگیریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که برنامه شما برای تسهیل ازدواج با وجود ۱۱ تا ۱۳ میلیون تجرد در ایران چیست، بیان کرد: در گذشته هرکس ازدواج می‌کرد زندگی خود را در خانه پدری شروع می‌کرد و ۴۰ ۵۰ سال گذشته زندگی شهرنشینی این‌طور گسترش پیدا نکرده بود و هزینه‌های ازدواج صرفاً هزینه‌های عروسی بود که اتفاق می‌افتاد. حالا دیگر این‌طور نیست و امکان داشتن خانه‌های بین نسلی وجود ندارد و استقلال اقتصادی بین خانواده‌ها شکل گرفته و باید به خانواده‌ها به شکل مستقل نگاه کنیم. باید با وام قرض‌الحسنه کمک کنیم که ازدواج، هرچه زودتر اتفاق بیفتد. من اعلام کردم که یک میلیارد تومان ودیعه به خانواده‌ها تخصیص می‌دهند تا صرف ودیعه مسکن و خرید جهیزیه بکنند. باید در میان مدت به فکر خرید مسکن باشیم و در کنار آن باید دولت به بنگاه‌های عمومی مجوز و زمین‌های رایگان بدهد تا با صنعتی سازی بتوانیم مسکن اجتماعی گسترده در کلانشهرها احداث کنیم که با حد کمی از اجاره، خانه‌های کوچک در حد ۲ تا ۳ سال در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و این در دنیا نیز باب است.

قاضی‌زاده‌هاشمی، در رابطه با مشکل مسکن که امروز بزرگترین مشکل خانواده ایرانی است، گفت: چند برنامه شامل ورود دولت در تولید انبوه مسکن وجود دارد. قبل از دولت شهید رئیسی با شرایطی مواجه بودیم که دولت ساخت مسکن را وظیفه خود نمی‌دانست. از آنجایی که یک دهه انباشت داشتیم ۴ و ۵ میلیون کمبود وجود دارد که بازار عرضه و تقاضا را به هم زده است. باید ظرف ۴-۵ سال این مشکل را برطرف کنیم و باید جلوی احتکار مسکن را همزمان بگیریم. دولت ابزار کافی برای شناسایی واحدهای مسکونی خالی را ندارد و این‌که انتظار داشته باشیم شهرداری این کار را بکند انتظار درستی نیست.

وی، افزود: در حوزه بازار اجاره باید به سمت شرکت‌های اجاره‌داری برویم. کسانی که بیش از یک خانه اجاره می‌دهند باید شرکت‌هایی در شهردار تشکیل شود و واسطه اجاره‌دهی شوند. مواردی که مطرح می‌کنم در دنیا تجربه شده است و اجاره‌داری حرفه‌ای در شرکت‌ها وجود دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه، بیان کرد: مسکن و خودرو در نهایت باید کالای مصرفی باشند و نه کالای سرمایه‌گذاری.

بزرگترین مشاور من در دولت آینده بنیاد ملی نخبگان است

قاضی‌زاده‌هاشمی در رابطه با استفاده از نخبگان و جوانان در دولت خود گفت: دولت برای آن‌که بتواند به وظایف خود به خوبی عمل کند نباید نگاه واپس‌گرا داشته باشد. این ناظر بر این است که رشد عالم و پیشرفت را ببیند و خود را در مرزهای رشد عالم تعریف کند. باید آینده پژوهی داشته باشد و کار دولت‌ها مدیریت آینده است. در بسیاری از مواقع مانند فضای مجازی مدیریت کلان کشور می‌توانست به موقع برای آن برنامه متناسب داشته باشد. ما می‌خواهیم از یک تمدن حفاظت کنیم و باید بدانیم با پدیده‌های جهانی چگونه برخورد کنیم. پدیده را برای توسعه تمدنی خود استفاده کنیم. لازمه آن این است که از نخبگان جوان استفاده کنیم.

وی گفت: منظور من از جوان‌گرایی استفاده از هر جوانی نیست منظور من جوانان پیرو نیست که به اصطلاح سیاسی به آن‌ها کیف‌کش می‌گویند. جوانان پیش‌رو باید در حلقه مدیریت کشور بیایند. برای همین اعلام کردم بزرگترین مشاور من در دولت آینده بنیاد ملی نخبگان است.

کارکرد پزشکی بومی خودمان از پزشک خانواده قوی‌تر است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در رابطه با طرح نظام ارجاع خانواده و برنامه‌های خود گفت: هر کسی که در دنیا باب شد ممکن است اهداف آن با اهداف ما مشترک باشد اما ممکن است با توجه به اقتضائات ما عین آن موضوع برای ما مناسب نباشد. طرح بومی داشتیم به نام نظام شبکه که در روستا یکی از اهالی تحصیل کرده آموزش دیده که هم‌زبان آن‌ها بود، مشاور حوزه بهداشت و سلامت آن‌ها شد، با کمک به‌ورزان موفق شدیم و مرگ‌ومیر زنان و کودکان روستایی را به شدت کاهش دهیم و میزان امید به زندگی را به شدت افزایش دادیم.

قاضی‌زاده‌هاشمی، گفت: کارکرد پزشکی بومی خودمان از پزشک خانواده قوی‌تر است. آمدیم مراقبین سلامت را در حاشیه شهرها توسعه دادیم و در رأس آن‌ها پزشک قرار دادیم. البته جنس نظام ارجاع با توجه به هوش مصنوعی و دولت الکترونیک متفاوت است و می‌توانیم همه امکانات کشور را در اختیار نظام سلامت قرار دهیم.

معمولاً ناترازی بانک‌ها در منابع غیر جاری آن‌ها است

وی در ادامه نشست در پاسخ به پرسشی راجع به پرداخت وام بانکی که ماه‌ها متقاضیان در انتظار می‌مانند و شما چطور می‌خواهید وام یک میلیاردی پرداخت کنید افزود: معمولاً ناترازی بانک‌ها در منابع غیر جاری آن‌ها است. منابعی که به نور چشمی‌های خود دادند و نمی‌توانند پس بگیرند. حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سنواتی تسهیلات مختلف تعریف شده بود و آمده، این را مدیریت کرده‌ایم و آن را برای کمک به تشکیل خانواده قرار داده‌ایم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد اینکه خود را نماینده دولت سیزدهم می‌داند یا حامی این دولت در پاسخ به خبرنگار مهر، بیان کرد: من یک نشستی با دانشجویان داشتم و آنجا گفتم که شهدای ملی مان را و شخصیت‌های قهرمانمان را نباید مصرف انتخاباتی کنیم؛ حاج قاسم سلیمانی، شهید رئیسی و این‌ها نماد و شاخص هستند برای تاریخ و معیار خواهند بود؛ مانند شهید رجایی و شهید رئیسی که معیار دولتمرد صادق است و باید برای آینده باقی بماند. هر کسی دولت تشکیل می‌دهد باید دولت خود را تشکیل دهد.

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: اما کسی می‌گوید که من سبک نگاهم و نوع انتخاب مدیران من مشابه یک دولت است برای آنکه مردم بتوانند مقایسه کنند. پس از انقلاب دو سبک مدیریتی تکنوکرات؛ تصمیم گیری پشت درهای بسته است و نگاه آن به بیرون است و نگاه کف میدان است و مسائل را از نزدیک می‌بیند و از مسائل خود مردم عبور نمی‌کند از ظرفیت خود را مردم خودش می‌داند نه ظرفیت‌های بیرونی و این سبک مدیریتی با آن سبک اول قابل احصا است. یکی می‌گوید من آن سبک را قبول دارم یکی دیگر می‌گوید من این سبک را قبول دارم. سفر استانی می‌روم و من این سبک را معرفی کردم.

وی در رابطه با حل مشکل مردم و برخورداری از خودروی با کیفیت گفت: خودروسازهای ما مونتاژ کار هستند و سوبسید به قطعه سازان چینی می‌دهند. من حتماً با خودروسازها و وزارتخانه‌ای که مدیریت می‌کند، برخورد می‌کنم چراکه دخالت دولت در خودروسازی اشتباه فاحش است خودروساز باید گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: خودروی ما نباید گران به دست مصرف کننده داخلی برسد. باید بازارمان را بزرگ کنیم و کشش بازار ما برای برخی از صنایع مثل خودرو کافی نیست و باید بازار ما بیش از ۴۰۰ میلیون شود باید شرکت‌های چند ملیتی با کشورهای همسایه ایجاد کنیم و وارد بازارهای رقابتی مشترک شویم تا کیفیت رشد کند. باید انحصار را با واردات و ایجاد شرکت‌های چند ملیتی از بین ببریم.

قاضی‌زاده‌هاشمی، در پاسخ به پرسشی درباره تغییر در مدارج تحصیلی و کاهش آن، گفت: درحال حاضر پیش دبستانی یک و دو داریم و باید متوسط دوم را به طور کامل حذف کنیم؛ خلاصه صحبت من این بود. نظام آموزشی ما تغییر پیدا می‌کند و مهد کودک پیش دبستانی ۱ و ۲ که ۳ سال طول می‌کشد، دوران آموزش بازی است و موضوع مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی است. حدود ۴ و ۵ سال دوره سواد عمومی خواهیم داشت تا بچه‌ها بتوانند در زندگی اجتماعی خود سواد خواندن و نوشتن و حساب و ریاضی ساده را بیاموزند. همچنین استفاده از تکنولوژی است و در چهار پنج سال آخر هم صرفاً مهارت آموزی خواهیم آموخت. همچنین مهارت‌های زندگی را به نوجوانان آموزش می‌دهیم.

نظر شما