شناسهٔ خبر: 67335187 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

محمدمهدی اسماعیلی مطرح کرد:

اختصاص جایزه ویژه شهید رئیسی به جشنواره‌های هنری فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده بناست در جشنواره‌های هنری فجر از جمله فیلم فجر جایزه‌ای ویژه با نام رئیس جمهور شهید داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

اختصاص جایزه ویژه شهید رئیسی به جشنواره‌های هنری فجر

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس «ستاد بزرگداشت اربعین شهیدان پرواز اردیبهشت» در نشست خبری با موضوع اعلام جزئیات مراسم چهلم شهدای خدمت که امروز سوم خرداد در سالن غدیر وزارت ارشاد برگزار شد، گفت: به اربعین شهدای خدمت نزدیک می‌شویم و جامعه اسلامی و مردم عزیزمان در فقدان رئیس جمهوری پرکار و پرتلاش و با کفایت، جامع الاطراف و همکاران صدیقشان در عزا و سوگ هستند.

وی افزود: از ابتدایی که خبر شهادت رئیس جمهور شهید رسانه‌ای شد، مراسم‌های مختلفی با میانداری مردم برگزار گردید. محبتی که مردم به رئیس جمهور شهید دارند، به واسطه اخلاص خادمان ملت است. خداوند در قرآن کریم وعده داده کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند، محبت آن‌ها را در قلب مردم قرار می‌دهد. این امر به خوبی برای رئیس جمهور شهید و همراهان شهیدش رخ داد. در دولت رسالت خود می‌دانیم که تسهیلات و هماهنگی‌های لازم را برای مراسم‌های مردمی فراهم آوریم. مراسم‌ عزاداری چهلم شهید جمهور متعلق به مردم است و امیدواریم با حضور میلیونی مردم ایران به شکلی باشکوه برگزار شود. 

وزیر ارشاد تصریح کرد: مراسم‌های اصلی در تهران و مشهد برگزار خواهد شد. پنجشنبه ساعت ۱۷ در مصلی تهران آیین اربعین شهید جمهور برگزار می‌شود. در این مراسم وجوهی از تلاش‌های مردمی رئیس جمهور شهید جلوه‌گر خواهد شد. در مراسم مذکور سخنرانی سید حسن نصرالله به مناسبت شهادت شهید آیت‌الله رئیسی پخش می‌شود. همچنین همسر رئیس جمهور سخنرانی خواهند داشت. از دیگر برنامه‌های این مراسم می‌توان به تلاوت آیات کلام‌الله مجید، مداحی، سرود و شعرخوانی اشاره کرد. 

وی با بیان اینکه دیگر برنامه اصلی بزرگداشت شهید رئیسی در مشهد برگزار خواهد شد، اظهار کرد: سه‌شنبه ۱۲ تیر، همزمان با اربعین تدفین رئیس جمهور شهید، مراسمی در مشهد برگزار می‌شود. لازم به ذکر است همزمان با تهران در همه شهرها و روستاها ستادهای مردمی برنامه‌هایی با محوریت اربعین شهید جمهور برگزار خواهند کرد. اربعین در اندیشه شیعی میعادی برای عاشقان است. این آیین ریشه در عزاداری اباعبدالله (ع) دارد. در تمامی مراسم‌های مورد نظر، مردم با حضورشان کارآمدی دولت دینی را به نمایش خواهند گذاشت. 

رئیس ستاد اربعین شهیدان پرواز اردیبهشت تصریح کرد: در تبریز هم شاهد برگزاری مراسمی از طرف خانواده استاندار شهید و امام جمعه شهید خواهیم بود. برنامه دیگری نیز پنجشنبه صبح در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) با حضور خانواده شهید امیر عبداللهیان برگزار می‌شود. لازم به ذکر است خانواده شهید جمهور در برخی از مراسم‌هایی که در استان‌های مختلف برگزار خواهند کرد، حضور خواهند داشت. خانواده شهید رئیسی در پایان هفته بعد در مراسمی که به مناسبت شهادت رئیس جمهور شهید در عراق برگزار می‌شود نیز حضور می‌یابد. حضور خانواده شهید جمهور در عراق برای قدردانی از احساسات خالصانه میلیون‌ها عراقی است که نسبت به شهادت شهید جمهور داشتند.

وی با اعلام اینکه تا امروز ۹۰ رسانه خارجی برای حضور در آیین های اربعین شهید جمهور اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: در کنار حضور پر تعداد رسانه‌های خارجی، میهمانان بسیاری از کشورهای مختلف در مراسم عزاداری شهید جمهور حضور خواهند داشت. البته به مناسبت همزمانی مراسم‌های اربعین شهدای پرواز اردیبهشت با شهدای هفت تیر یاد شهید بهشتی نیز گرامی داشته خواهد شد. 

اسماعیلی اعلام کرد: مصوبه‌ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده تا بنیاد شهید رئیسی شکل گیرد. در این بنیاد اندیشه‌های شهید رئیسی و دستاوردهای دولت خادم او مورد توجه قرار خواهد گرفت. قرار است در تمامی جشنواره‌های هنری فجر نیز جایزه‌ای ویژه تحت عنوان شهید جمهور داشته باشیم. جدا از برنامه‌هایی که در داخل کشور برگزار می‌شود، در بیش از ۶۰ کشور به همت رایزن‌های فرهنگی، مراسم‌های یادبود شهدای پرواز اردیبهشت را خواهیم داشت. 

وی با بیان اینکه رئیس جمهور شهید در کشورهای منطقه محبوبیتی فراوان داشت، گفت: در سفری که به همراه رئیس جمهور شهید از پاکستان داشتیم به خوبی می‌شد احساسات میلیون‌ها نفر از مردم پاکستان را نسبت به رئیس جمهور شهید مشاهده کرد، حتی یکی از مقامات پاکستان به ما گفت، همه مردم پاکستان همراه مردم ایران عزادار شهید جمهور هستند. 

وزیر ارشاد با بیان اینکه کتب و مستندهایی درباره شهید جمهور در حال نگارش و ساخت است، گفت: برخی از کتاب‌هایی که درباره شهید جمهور در حال نگارش است مجموعه اشعار یا خاطرات از شهید رئیسی است البته دو کتاب به قلم آقای عسگری و آقای جعفری به ترتیب بر مبنای سفر رئیس جمهور به سازمان ملل و حاشیه نگاری سفر شهید رئیسی به آمریکا نیز در حال آماده سازی است. آقای مجتبی امینی هم مستندی درباره شهید جمهور ساخته که تلاش می‌کنیم برای اربعین شهدای پرواز اردیبهشت، از تلویزیون و سینماها آماده پخش کنیم. 

اسماعیلی درباره نظارت بر محتوای آثار تولیدی در حوزه کتاب اظهار کرد: رئیس جمهور شهید متعلق به همه مردم است و طبیعتاً نویسندگان ابراز لطف دارند با این حال اداره کل کتاب بر کیفیت محتوا دقت لازم را دارند تا انشاالله بنیاد شهید رئیسی شکل بگیرد و امورات به پیش رود. در حوزه سرود نیز کارهای بسیار خوبی در حال آماده‌سازی است. برای نمونه در بخش کانون‌های مساجد، ده‌ها سرود جذاب آماده شده و از سوی شورای فرهنگ عمومی ۳۰ اردیبهشت به نام روز «خدمت مجاهدانه» نامگذاری شده است. 

وزیر ارشاد درباره برخی انتصابات که اخیراً انجام شده است، گفت: این انتصابات از گذشته در دست انجام بوده که اخیراً با طی مراحل لازم، اجرایی شده است. در دوره شهید جمهور 9 هزار کارخانه به عرصه تولید مجدد بازگشت. رئیس جمهور شهید از ۲۵ روستا نیز بازید به عمل آورده بودند.

وزیر ارشاد درباره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رسانه ملی ابتکارات خوبی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری به عمل آورد، البته جلسات کارشناسی رسانه ملی اقداماتی بهتر از مناظره‌ها بود زیرا برخی از دوستان موضع‌گیری‌هایی که انجام دادند بر مبنای تحلیل درست نبود. دولت رئیس جمهور شهید در طول ۳ سال فعالیت خود اتفاقات خوبی را در حوزه فرهنگ و رسانه رقم زد و این امر نیز تنها به مدد مدیریت شهید آیت‌الله رئیسی رقم خورد.

در ادامه جلسه رحیمی، رئیس مرکز روابط عمومی ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: همزمان با فعالیت‌ها و دوران ریاست جمهوری ایشان مستندهایی ساخته شده است که بخشی از آن‌ها در این ایام پخش می‌شود و برای ایام اربعین ایشان نیز مستندهایی تولید شده است که برخی به پخش در این هفته می‌رسد. صدواسیما مستنداتی با موضوع تشییع، روز حادثه و جست‌وجو برای یافتن بالگرد تهیه کرده است، حوزه هنری و برخی دیگر از نهادها نیز مستنداتی تولید کرده‌اند.

وی در انتهای این گزارش اعلام کرد: این روند ادامه دارد چراکه میزان فعالیت‌های شهید جمهور به نحوی بود که خیلی از مواقع از منعکس کردن اقداماتشان جا می‌ماندیم، برهمین اساس تولیدات محدود به دوران اربعین شهید رئیسی نخواهد بود و در ایام دیگر نیز تولیداتی خواهیم داشت.

انتهای پیام

نظر شما