شناسهٔ خبر: 67334013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

جزئیات مراسم اربعین شهدای خدمت اعلام شد

محمدمهدی اسماعیلی به تشریح برنامه‌های اربعین شهدای خدمت پرداخت و گفت: مراسم اربعین شهدای خدمت پنجشنبه ساعت ۱۷ در مصلی تهران برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش صداوسیما، نشست رسانه‌ای اعلام جزئیات مراسم چهلم شهدای خدمت یکشنبه سوم تیرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی رئیس ستاد بزرگداشت اربعین شهدای پرواز اردیبهشت و اهالی رسانه در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این برنامه قطعه موسیقی از غلامرضا صنعتکارا پخش شد. 
 
محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم اهالی رسانه گفت: جلسه برای ارائه گزارشی از برنامه‌های اربعین شهدای پرواز اردیبهشت برقرار است. در میان ناباوری به اربعین این شهدای عزیز نزدیک شده‌ایم و جامعه ما در فقدان رئیس جمهوری پرکار در عزا و سوگ نشستند. 
وی ادامه داد: از ابتدای اعلام خبر مشکل پیش آمده برای بالگرد آقای رئیس جمهور تا تمام برنامه‌های تجلیل که در این دوره اتفاق افتاده آن چیزی که بیشتر از همه چیز ملموس است میانداری مردم عزیز است. این وعده الهی است که کسانی که ایمان آوردند خداوند محبت آنها را در دل مردم قرار می‌دهد. با همین پیشینه بنای ما این است در مراسماتی که برای اربعین شهدا برگزار خواهیم کرد، حضور آحاد مردمی را تسریع کنیم. 
اسماعیلی خاطر نشان کرد: ما در دولت هیچ وظیفه‌ای جز تسهیل برای این برنامه‌ها قائل نیستیم. این مراسمات متعلق به مردم ایران است. مراسم اصلی ما در تهران و مشهد خواهد بود. مراسم گرامیداشت پنجشنبه ساعت ۱۷ در مصلی تهران برگزار خواهد شد.
وی با اعلام سخنران‌های این برنامه اظهار کرد: چینش این برنامه به گونه‌ای است که ما وجه مردمی رئیس جمهور شهید را فراهم کنیم. صحبت‌های سید مقاومت سید حسن نصرالله در این مراسم پخش خواهد شد. خانم دکتر علم الهدی همسر شهید رئیسی در این برنامه به سخنرانی خواهد پرداخت. پخش قرآن، مداحی، سرود و شعر برنامه‌های دیگر این مراسم است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سه شنبه ۱۲ تیرماه در مشهد برنامه دیگر برگزار خواهد شد. همزمان با تهران در همه شهرستان‌ها ستاد‌های مردمی برای برگزاری این مراسم برنامه ریزی کردند. اربعین میعادگاهی برای عاشقان است؛ ما پی این سنت تاریخی که یادگار حضرت اباعبدالله (ع) با این نگاه این برنامه را برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم اربعین شهدای خدمت در شهر‌های دیگر یادآور شد: برنامه با شکل متعارف و با حضور گسترده مردم در تمام نقاط کشور برگزار خواهد شد. در استان‌ها برنامه ریزی‌ها انجام شده تا در همان ساعت مراسم برگزار شود. در تبریز برنامه مستقلاً برقرار خواهد بود. خانواده شهدا در فاصله این چند روز در برنامه‌های مختلف شهر‌های دیگر مانند قم و اهواز شرکت خواهند کرد. 
اسماعیلی گفت: در هفته آینده خانواده شهید رئیسی برای تشکر از مردم عراق و حضور در مراسمات یادبود به عراق سفر خواهند کرد. خانواده شهید امیر عبدالهیان صبح پنج شنبه برنامه‌ای را در شاه عبدالعظیم پیش بینی کرده اند. همچنینی دیگر برنامه‌های فرهنگی- هنری در بازده یک هفته‌ای خواهیم داشت.
رئیس ستاد بزرگداشت اربعین شهدای پرواز اردیبهشت ادامه داد: وزارت امور خارجه هم با حضور ۱۴۰ مهمان خارجی بزرگداشت شهدای خدمت برنامه‌ای را پیش‌بینی کرده‌اند. همچنین ۹۰ رسانه خارجی این مراسم را پوشش خواهند داد. اقلیت‌های دینی هم برنامه بزرگداشتی را اعلام کردند که اولین مراسم آنها امروز برگزار خواهد شد. در بیش از ۶۰ کشور توسط رایزن‌های فرهنگی مراسم گرامیداشت برگزار شده است و در کشور‌هایی که ما نماینده نداریم هم به جهت ارادت به رئیس‌جمهور مراسم گرامیداشت برگزار شده است.
در ادامه کلیپی از آخرین بازدید شهید رئیسی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد.

«شهید جمهور» به فجر می‌آید

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که در جشنواره فیلم فجر جایزه‌ای با عنوان شهید رئیسی در نظر خواهید داشت یا خیر، گفت: شورای عالی فرهنگی مصوبه‌ای برای تاسیس بنیاد شهید رئیسی داشتند. همکاران من در جشنواره فیلم فجر زودتر اقدام کردند و جایزه‌ای با عنوان شهید جمهور در جشنواره‌های فجر انقلاب خواهیم داشت.
وی اظهار کرد: در تقویم روز ۳۰ اردیبهشت به عنوان خدمت مجاهدانه ثبت خواهد شد و به زودی نهایی می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر موضوع ۱۴ کتابی که پیش‌تر اعلام شده بود پیرامون رئیس‌جمهور منتشر شود گفت: بخش مهمی از ۱۴ کتاب گردآوری آثار هنری با موضوع رئیس‌جمهور است.
به گفته وی، مستند مجتبی امینی (دبیر سابق جشنواره فیلم فجر و تهیه کننده گاندو) با موضوع رئیس‌جمهور همزمان با اربعین به نمایش گذاشته می‌شود.

نظر شما