شناسهٔ خبر: 67333579 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مجری طرح ملی ICM:

در کنار بهره‌وری اقتصادی به‌دنبال سلامت هستیم

طاهره رفعتی

مجری طرح ملی ICM تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و برخوردار از شاخص‌های استاندارد ایمنی غذا را در دستور کار این طرح دانست و گفت: این طرح با محصول برنج آغاز شد و ۵۰۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان، مازندران و گلستان را با ۳۳۰۰ کشاورز تحت پوشش قرار داد.

صاحب‌خبر -

محمد شریفی‌مقدم امروز (سوم تیر ماه) در جلسه هماهنگی تولید برنج گواهی‌شده با روش مدیریت تلفیقی (ICM) در استان گیلان، ادامه داد: در استان مازندران ۳۰۰۰ هکتار و در دو استان گیلان و گلستان ۱۰۰۰ هکتار را زیر کشت بردیم.

او یکی از برنامه‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی را دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی دانست و گفت: یکی از اقدامات خوب سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اجرای عملی این برنامه در قالب ICM است.

وی با اشاره به رویکرد دانش‌بنیانی ICM بیان کرد: به‌دنبال مدیریت جامع تولید محصول برنج هستیم؛ این مصوبه از سال گذشته به سه استان شمالی ابلاغ شده و خروجی آن، ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی با اولویت بهره‌وری اقتصادی است.

مجری برنامه توسعه کشاورزی پایدار موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه دانش و فناوری می‌تواند به کمک کشاورزی بیاید تا هزینه‌های تمام‌شده را کاهش و عملکرد را افزایش دهیم، اظهار کرد: به‌دنبال کشاورزی پایدار هستیم و کشاورزی پایدار از محیط زیست و منابع پایه، یعنی آب و خاک حفاظت می‌کند.

وی با بیان اینکه کشاورزان تحت پوشش طرح یادشده برنامه‌های فنی، آموزشی، ترویجی و اجرایی را فرا گرفته‌اند، گفت: سابقه اجرای کشت تلفیقی در استان مازندران وجود داشت. بنابراین این انتقال تجربه و دانش قابل اجرا در سطح نظام شالیزاری کشور اتفاق افتاده و با کمک موسسه تحقیقات برنج و موسسه تحقیقات گیاه پزشکی به دستورالعمل تبدیل و به نظام شالیزاری کشور افزوده شده است.

مجری طرح ملی ICM این طرح را شامل تولید بذر و مدیریت تغذیه و مدیریت آب و ... با تاکید بر مدیریت آفات و بیماری‌ها دانست و بیان کرد: پس از برداشت، در قالب برنامه مشخص تعریف خواهد شد و مجموعه‌ای از راهکارهای فناورانه را به نظام شالیزاری کشور اضافه می‌کنیم.

وی مهمترین خروجی ICM را دانش‌بنیان کردن نظام شالیزاری دانست و بیان کرد: در کنار بهره‌وری اقتصادی به‌دنبال سلامت هستیم و سلامت را در سه شاخص اصلی سلامت شغلی، سلامت محیط زیست و سلامت محصول دنبال می‌کنیم.

شریفی‌مقدم کشاورزی را شغلی پر رنج دانست و اظهار کرد: کشاورزان در معرض آسیب جسمی هستند. بنابراین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، ارتقای سلامت حرفه‌ای و شغلی کشاورزان را آغاز خواهیم کرد. در طرح ICM از آسیب به منابع آب و خاک جلوگیری می‌کنیم و در نهایت، سلامت محصول را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه طرح مدیریت جامع تولید در هشت شهرستان گیلان و توسط ۸۰۰ کشاورز اجرا می‌شود، گفت: ۳۰ سایت تحت پوشش این طرح بودند و شاهد برنامه‌ریزی‌های خوب و منظم در استان هستیم.

مجری برنامه توسعه کشاورزی پایدار موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تداوم مدیریت جامع تولید در محصولات مختلف کشاورزی با رویکرد استراتژیک، صادراتی و کالای اساسی سبد غذایی، اظهار کرد: نهضت دانش‌بنیان کردن کشاورزی را از طریق پروژه‌های توسعه‌ای در مناطق مختلف اجرایی می‌کنیم.

او ICM را یک نظام ارتقایافته از طرح مدیریت آفات و بیماری‌ها (آی.پی.ام) دانست و ادامه داد: اساس ICM مقابله با مخاطرات زیست‌محیطی است، زیرا در چند دهه اخیر، با تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های مستمر و بارش‌های سیل‌آسا و ... مواجهیم که شرایط نرمال منابع را تهدید می‌کند.

وی کشاورزی را اولین حوزه دانست که تحت تاثیر تغییرات اقلیم قرار می‌گیرد و بیان کرد: اولین نمود تغییرات اقلیمی در منابع پایه است و علاوه بر کمبود آب، تغییر در روند بروز آفات و بیماری‌ها را شاهدیم. تغییرات اقلیمی سال به سال تشدید می‌شود و تغییر دامنه رفتار آفات و بیماری‌ها را به‌دنبال دارد. شاهد بروز آفات جدید و مقاوم شدن آفات هستیم. بنابراین باید رژیم مدیریت مزرعه را با ICM منطبق کنیم.

او با اشاره به نظام مانیتورینگ، پایش ICM و ثبت داده‌ها، افزود: نظام علمی کشاورزی باید در برابر تغییرات اقلیمی آماده و مجهز باشد تا بتوانیم پایداری بخش کشاورزی را حفظ کنیم.

انتهای پیام

نظر شما