شناسهٔ خبر: 67332228 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی خبر داد:

110 اثر برتر علمای لکهنوی هند تحقیق و منتشر خواهد شد

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت با بیان اینکه در حوزه هندوستان آثار متعدد در علوم مختلف تولید شده است، تصریح کرد: از بین این آثار بعد از بررسی متعدد، شورای علمی حدود 110 اثر را به عنوان آثار برتر حوزه امامت‌پژوهی انتخاب کرد و کار پژوهشی توسط حدود 50 نفر از محققان آغاز شد.

صاحب‌خبر -
ارسال/ 110 اثر برتر علمای لکهنو هند منتشر خواهد شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی؛ رئیس بنیاد بین‌المللی امامت و استاد  درس خارج حوزه، 3 تیرماه در نشست خبری سالانه بنیاد بین‌المللی امامت با بیان اینکه باید عقب‌ماندگی در عرصه کارهای پژوهشی و آموزشی درباره امامت و ولایت حبران شود، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در سالیان اخیر همه مؤسساتی که در این زمینه کار می‌کنند تلاش کرده‌اند تا حتی‌الامکان از موازی‌کاری در این حوزه پرهیز کنند. 
 
سبحانی با اشاره به همکاری بنیاد بین‌المللی امامت، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه در فرایند برگزاری کنگره علامه میرحامد حسین لکهنویی، اظهار کرد: در طول 12 سال فعالیت امامتی، گذشته از اجرای دوره‌های مختلف آموزشی در سطوح دو، سه و چهار امسال در سطح ملی به عنوان یک نهاد بزرگ آموزشی در حال فعالیت با نهادهای دیگر هستیم و 20 دوره آموزشی تخصصی در سطوح ذکر شده در کل کشور در حال اجراست و از نظر کمیت اجرا و گستره جغرافیایی کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بوده است.
 
وی با بیان اینکه درسنامه‌های تخصصی امامت برای اولین بار در سطح سه تدوین شده است، گفت: 22 درس‌نامه علمی برای سطح دو در حال تدوین است. در حوزه آموزش و پژوهش حمایت از پایان‌نامه‌های علمی با موضوع امامت و ولایت را در دستور کار داریم؛ اعلام شده است تا از هر پایان‌نامه در این عرصه حمایت مادی و معنوی داشته باشیم و خوشبختانه حتی در استان‌های محروم کشور پایان‌نامه‌هایی در حال حمایت است و در مجموع 120 پایان‌نامه را مورد حمایت خود قرار داده‌ایم. 
 

تولید دانشنامه تخصصی امامت

سبحانی اضافه کرد: تولید دانشنامه‌ها و فرهنگ‌نامه‌های تخصصی امامت از دیگر برنامه‌های ما است؛ متاسفانه با اینکه امامت از اصول اساسی مذهب و اعتقادات اندیشه اسلامی است فاقد دایره‌المعارف و دانشنامه برای استفاده در داخل و خارج کشور است؛ اولین دایره المعارف امامت به‌نام دانشنامه کاربردی امامت مصوب و کار آن شروع شده است. 
 
رئیس بنیاد بین‌المللی امامت با بیان اینکه در دو قرن قبل در هندوستان یک حوزه فرهنگی تمدنی در لکهنو با عنوان مکتب کلامی فقهی لکهنو شکل گرفته است، اظهار کرد: این حوزه فر هنگی تمدنی در طول حدود صد سال در چند نسل متوالی آثاری پدید آورد که باعث غبطه بزرگان ما در حوزه نجف، قم و بغداد و خراسان و ... شده است و همه آثار این حوزه را ستودند و اظهار کردند که در تاریخ معاصر ما چنین آثار بزرگی را در عرصه امامت شاهد نبوده‌ایم. 
 
سبحانی ادامه داد: شخصیت‌های بزرگی ماند مرحوم امام خمینی(ره) در صدد احیای این آثار بودند و ایشان در کشف‌الاسرار تاکید دارند که دشمنان درصدد هستند تا این آثار را نابود کنند و باید تلاش کنیم تا نگذاریم این طور شود و علما باید تلاش کنند تا آثار به دست دیگران برسد... و خود ایشان هم جزء اولین احیاگران عبقات الانوار علامه میرحامد حسین بودند. 
 
وی افزود: ده‌ها شخصیت در طول دو قرن گذشته در صدد این بودند که این آثار فرهنگی را از هندوستان به سراسر جهان معرفی و صادر کنند و به هر دلیل اقداماتی صورت گرفته است ولی کامل نبوده است تا اینکه توفیق حاصل شد و جمعی از مؤسسات با همکاری یکدیگر دست به چاپ مجموعه‌ای از آثار این حوزه علمیه زدند.
 
استاد درس خارج امامت با بیان اینکه در حوزه هندوستان آثار متعدد در علوم مختلف تولید شده است،  تصریح کرد: از بین این آثار بعد از بررسی متعدد، شورای علمی حدود 110 اثر را به عنوان آثار برتر این حوزه امامت‌پژوهی آغاز کرد و کار پژوهشی توسط حدود 50 تن از محققان آغاز شد و سه مؤسسه‌ بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس، بنیاد بین‌المللی امامت و مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، عهده‌دار کار تحقیق و انتشار این مجموعه 110 جلدی هستند. 
 
وی افزود: کار پژوهشی این مجلدات ده سال طول کشیده است و امید داریم تا سال آینده انتشار این مجموعه به پایان برسد و البته برخی از آثار چاپ و منتشر شده است که می‌توان به برهان السعاده، عبقات الانوار، حدیث نور و حدیث سفینه و آیات و ...؛ النجم الثاقب فی مسئله الحاجب؛ افحام الاعداء و الخصوم اشاره کرد. 
 
سبحانی با بیان اینکه گاهی باستان‌شناسان سالیان زیادی برای کشف یک تمدن وقت صرف می‌کنند و این میراث هم باستانی و هم فرهنکی و مورد نیاز امروز است، اظهار کرد: ما ابتدا قصد داشتیم که یک کنگره برای علمای لکهنو برگزار کنیم ولی هم تعداد علما و هم آثار آنان زیاد است لذا دو کنگره برگزار خواهیم کرد که اولین کنگره برای علامه میرحامد حسین است و  در سال آینده برگزار خواهد شد.
 

فهرست‌نویسی  70 نسخه خطی علمای لکهنو

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری؛ رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه در سخنانی با بیان اینکه در دو قرن گذشته در هند علمای شیعه این کشور بسیار به صورت گسترده به کارهای علمی دینی پرداخته‌اند ولی مغفول بوده است، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در چند سال اخیر حتی عمده آثار این مکتب تصحیح و به صورت امروزی و علمی‌پسند منتشر نشده است. 
 
وی تاکید کرد: به برکت فعالیت چند سال اخیر چند مؤسسه و فضلا این کار در حال انجام است و در آستانه نشر بیشتر این آثار به صورت علمی و دقیق هستیم؛ دو خاندان بزرگ و مهم در هند به نام خاندان صاحب اجتهاد و میرحامد حسین آثار فراوانی تولید کردند و البته خاندان‌های دیگری هم بودند و باید به تدریج در نشر آثار آنان هم اهتمام داشته باشیم.
 
مختاری گفت: مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه که وظیفه ذاتی آن، معرفی شخصیت‌های شیعه، معرفی میراث مکتوب شیعه است آنچه از آثار، موجود بود و تصحیح و عرضه خوبی نداشت از حدود ده سال قبل شروع به تصحیح و نشر آن آثار کردیم و کتبی چون آئینه حق‌نما، ورثه الانبیاء، شذور و ... به چاپ رسیده و آثاری هم به مناسب برپایی کنگره میرحامد حسین در دست تصحیح است تا به کنگره برسد؛ این آثار شامل دو شماره شامل مقالات پژوهشی در مورد عقبات و میرحامد حسین و چند اثر تراثی مانند اجازات علامه سیدناصر حسین، وصیت‌نامه‌های میرحامد حسین و ناصر حسین و سفرنامه حج این دو و تکلمه آن و .. است. 
 
رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه تصریح کرد: 70 نسخه خطی مهم از کتابخانه ناصریه فهرست تفصیلی شده است و درصدد نشر فهرست کاملی از مخطوطات و کتب موجود در کتابخانه ناصریه هندوستان هستند. یکی از کتب مهم سیداعجاز حسین، برادر میرحامد حسین، کشف الحجب و الاسرار به عنوان پایه الذریعه است و الذریعه با هدف تکمیل این کتاب نوشته شده است؛ یکبار این کتاب با غلط چاپ شده و درصدد  تصحیح آن هستیم. مآخذشناسی و نامه‌های علما به پدر میرحامد حسین از جمله مقالاتی است که در ویژه نامه میرحامد حسین منتشر خواهد شد. 
انتهای پیام

نظر شما