شناسهٔ خبر: 67326391 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سبحانی: اولین دانشنامه امامت در حال تدوین است

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس بنیاد بین المللی امامت اعلام کرد: در زمینه امامت فاقد دانشنامه و فرهنگنامه هستیم و اولین دانشنامه امامت را در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در نشست خبری سالانه بنیاد بین المللی امامت اظهار داشت: مشارکت و هم افزایی بین موسساتی که در عرصه امامت فعالیت می کنند افزایش یافته است و امروز در شرایطی هستیم که همه موسسات با همفکری و هم آوایی حتی الامکان از کارهای تکراری پرهیز می شود و کارهای بزرگ در قالب این روابط شبکیه ای میان سازمان ها شکل خواهد گرفت.

وی افزود: امروز تمام مراتب آموزشی امامت در حوزه علمیه تصویب و اجرا شده است. همچنین امسال در سطح ملی به عنوان یک نهاد بزرگ آموزشی در حال فعالیت و همکاری با موسسات هستیم. 20 دوره آموزشی تخصصی در سطوح 2 تا 4 در کل کشور در حال اجراست که از نظر گستره جغرافیایی و کمیت دوره ها کم نظیر یا بی نظیر بوده است.

وی افزود: همچنین پیش بینی درسنامه های تخصصی امامت را داشتیم و برای اولین بار، نظام آموزشی امامت در سطح 3 در حال نگاشتن متون آموزشی آکادمیک و حرفه ای است و 22 درسنامه علمی برای سطح دو درحال تدوین است.

رئیس بنیاد بین المللی امامت اظهار داشت: در حوزه آموزش و پژوهش، حمایت از پایان نامه های علمی امامت را در سطح کشور داریم و اعلام کردیم هر پایان نامه ای که در حوزه امامت باشد در صورت تائید هیات علمی بنیاد بین المللی امامت، مورد حمایت مادی و معنوی قرار می گیرند و امروز حتی در استان های محروم کشور پروژه حمایتی با ترتیب خاص آغاز شده و 120 پایان نامه امامتی در کل کشور در حال شکل گیری و دفاع است.

وی از تولید دانشنامه ها و فرهنگنامه های تخصصی امامت در این بنیاد خبر داد و گفت: متاسفانه علیرغم اینکه امامت اصل اساسی اندیشه اسلامی و تشیع است اما فاقد دانشنامه و داِرة المعارفی هستیم که در خارج مورد استفاده قرار گیرد به همین منظور گروه دانشنامه ها و فرهنگنامه ها در پژوهشکده امامت تاسیس شده و اولین دانشنامه امامت به نام «دانشنامه کاربردی امامت» مصوب شده و آغاز به کار کرده است.

وی درباره کنگره بین المللی میرحامد حسین گفت: در هندوستان در دو قرن پیش حوزه فرهنگی و تمدنی بزرگ در شمال این کشور شکل گرفت که امروز آن را مدرسه کلامی فقهی لکنهو می نامیم. این حوزه فرهنگی – تمدنی در طول حدود 100 سال در چند نسل متوالی آثاری را به وجود آورد که غبطه بسیاری از بزرگان حوزه های قم، نجف و خراسان را برانگیخت.

وی افزود: شخصیت های بزرگی به دنبال احیای این آثار بودند که در راس آنان امام خمینی در «کشف الاسرار» با جدیت علما را به احیا و نشر این آثار تشویق می کنند و خود ایشان جزو اولین احیاکنندگان کتاب عبقات الانوار بودند.

آقای سبحانی گفت: مجموعه ای از موسسات علمی و فرهنگی ما دست به دست هم دادند و امروز آغاز شکل گیری و چاپ مجموعه آثار مدرسه کلامی فقهی لکهنو را اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه تمدنی شیعی شمال هند آثار متنوع در علوم مختلف تولید شد که از بین آنها پس از بررسی متعدد میدانی و کتابخانه ای، شورای علمی این مجموعه آثار، 110 اثر را به عنوان آثار برتر امامت پژوهی تشخیص داد و کار تحقیقی توسط 50 نفر از محققان آغاز شد. سه موسسه بنیاد بین المللی امامت، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و موسسه کتابشناسی شیعه عهده دار کار تحقیق و انتشار این مجموعه هستند و امروز شاهد انتشار اولین مجلدات این مجموعه 110 جلدی هستیم که بعد از 10 سال تحقیق و پژوهش امید داریم سال جاری و سال آینده این مجموعه به انتشار برسد.

وی خاطرنشان کرد: ما در ابتدا قصد برپایی یک کنگره درباره علمای هند را داشتیم اما دو خاندان بزرگ صاحب اجتهاد و صاحب عبقات آثار بزرگی داشتند که به این نتیجه رسیدیم دو کنگره صاحب اجتهاد و کنگره میرحامدحسین برگزار کنیم.

وی افزود: کتاب «عبقات الانوار» تالیف میرحامدحسین که امروز آماده چاپ شده 35 جلد است. مطالبی که میرحامد حسین در آثار خود آورده، مباحثی است که امروز مستشرقان و شیعه پژوهان در دنیا به دنبال آن هستند.

وی گفت: مولف در کتاب «عبقات الانوار» که امروز بالغ بر 35 جلد شده است به 1200 اثر مراجعه کرده و گزارش دقیق داده است. یکی از کارهای دشوار این تحقیق، وجود این آثار در کتابخانه های هند است که بحمدلله به انجام رسید.

وی گفت: بخش آیات کتاب عبقات الانوار، حدیث سفینه عبقات الانوار و دو جلد کتاب حدیث نور منتشر شده است و حدیث مرتبط با غدیر در حال آماده سازی و چاپ است که سلسله وار منتشر و عرضه خواهد شد.

آقای سبحانی یادآور شد: «برهان السعادة  در دوجلد»، «افحام الأعداء و الخصوم»، «النجم الثاقب فی مسألة الحاجب روض أریض فی منجزات المریض» جزو تک نگاری هایی است که به چاپ رسیده است.

وی درپایان یادآور شد: کنگره علامه میرحامدحسین سال آینده تشکیل می شود و پیش نشست های مختلفی در ایران و هندوستان داشتیم و یک پیش همایش سال آینده در عراق برگزار می شود. همینطور یک پیش همایش هم در لبنان برگزار می شود.

رئیس بنیاد بین المللی امامت گفت: 120 مقاله علمی برای کنگره تدوین شده و در حال تدوین است. همچنین سایر آثار خاندان میرحامد حسین هم حدود 40 جلد می شود که با مجموعه 35 جلدی عبقات الانوار حدود 75 جلد برای کنگره اول داریم. و قریب 40 جلد هم برای کنگره دوم مربوط به خاندان صاحب اجتهاد داریم.

نظر شما