شناسهٔ خبر: 67330050 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

عملیات اجرایی راه آهن خرم آباد اندیمشک آغاز شد

صاحب‌خبر -

عملیات اجرایی راه آهن خرم آباد اندیمشک با حضور وزیر راه و شهرسازی طی مراسمی در حاشیه سفر وی به استان لرستان، آغاز شد.

عملیات اجرایی راه آهن خرم آباد اندیمشک آغاز شد
تین نیوز

عملیات اجرایی راه آهن خرم آباد اندیمشک با حضور وزیر راه و شهرسازی طی مراسمی در حاشیه سفر وی به استان لرستان، آغاز شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عملیات اجرایی راه آهن خرم آباد اندیمشک با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی که برای آغاز و بهره برداری از پروژه های راه و شهرسازی به استان لرستان سفر کرده، آغاز شد.

طی این پروژه خط ریلی از خرم آباد به پلدختر و اندیمشک احداث خواهد شد و هدف آن نیز دوخطه کردن راه آهن تهران بندر امام خمینی (ره) است.

با احداث این پروژه وضعیت حمل و نقل کالا و مسافر در مسیرهای کریدوری شمال جنوب بهبود پیدا می کند و می توان امیدوار بود که با این طرح، وضعیت اقتصادی منطقه و کشور تغییرات مطلوبی را تجربه کند.

قرارداد اجرایی این پروژه بین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به ارزش ۲۴ همت منعقد شده و قرارگاه تجهیز کارگاه را نیز انجام خواهد داد تا در آینده نزدیک، این محور کریدوری به بهره برداری برسد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی راه آهن خرم آباد اندیمشک گفت: امیدواریم رشد ترانزیت در کشور که در سال گذشته رقم مطلوبی بود با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند؛ چرا که این حوزه می تواند به اندازه نفت برای کشور تولید ثروت کند و با همت بیشتر باید اهدافی که در این بخش داریم، محقق کنیم.

بذرپاش در خصوص پیش بینی زمان بهره برداری از راه آهن درود-خرم آباد گفت: تا کنون ۵۵ درصد پیشرفت این پروژه محقق شده و با منابع قابل توجهی که برای این طرح تزریق می شود، حداکثر تا ۳ سال آینده این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

وی در حاشیه بازدید از راه آهن درود خرم آباد در سفر خود به استان لرستان گفت: در سفری که در خدمت مردم استان لرستان بودیم، از پروژه های مهمی که در این استان قرار دارد از جمله پروژه راه آهن درود خرم آباد بازدید انجام شد که این خط ریلی به پلدختر و اندیمشک می رسد و یکی از خطوط کریدوری شمال جنوب غرب کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: این خط راه آهن نه تنها اثر مناسبی در اقتصاد استان در خصوص جابه جایی کالا و مسافر دارد، بلکه در اقتصاد کل کشور نیز اثری راهبردی خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتصال بندر امام خمینی(ره) از این محور به مناطق شمال غرب و سایر نقاط کشور، عنوان کرد: این خط با دسترسی مناسبی که برای جابه جایی بار و مسافر ایجاد می کند، یکی از نقاط اصلی کریدوری که بخشی از نیازهای واردات و صادرات کشور نیز از این محل برآورده می شود را به سایر نقاط کشور متصل خواهد کرد.

بذرپاش افزود: بخش زیادی از نهاده های کشور از بندر امام خمینی(ره) وارد می شود و نیازهای بخش کشاورزی می تواند از این بندر تأمین شود و در پی آن رساندن ارزان و مناسب کالا به نقاط مختلف کشور صورت گیرد.

به گفته وی این خط ریلی نقش ترانزیتی قابل توجهی نیز خواهد داشت و کشورهای ترکیه، عراق، گرجستان و روسیه می توانند از این خط برای دسترسی به آب های جنوب ایران استفاده کنند و این محور می تواند نقش مهمی در حوزه کریدور شمال جنوب داشته باشد.

بذرپاش در ادامه توضیح داد: طول این محور ۳۳۲ کیلومتر است و در دو قطعه کار دنبال می شود. قطعه اول که درود-خرم آباد است و تا کنون ۵۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۲ درصد پیشرفت را در این پروژه را شاهد بوده ایم که به متوسط ماهانه یک درصد پیشرفت می رسد و عدد قابل توجهی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بابت این قطعه حدود ۹۳۰ میلیارد تومان منابع از محل استجازه مقام معظم رهبری از تهاتر نفت تامین شد و کارگاه فعال تر از گذشته به کار خود ادامه خواهد داد.

وی افزود: قطعه بعدی که امروز عملیات اجرایی آن آغاز می شود، قطعه خرم آباد-پلدختر-اندیمشک است که زنجیره این مسیر را تکمیل می کند. قرارداد این خط نیز با قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور به ارزش ۲۵ همت منعقد شده و قرارگاه تجهیز کارگاه را نیز انجام خواهد داد تا در آینده نزدیک این محور کریدوری به بهره برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: با توجه به توپوگرافی منطقه که کوهستانی است، عملیات احداث در این منطقه دشوار خواهد بود و در این محور ۳۳۲ کیلومتری حدود ۶۲ کیلومتر تونل تعریف شده است و ۱۴ کیلومتر نیز احداث پل صورت خواهد گرفت که این آمار نشان از حجم قابل توجه عملیات عمرانی دارد.

بذرپاش ادامه داد: امیدواریم هر چه سریع تر بتوانیم این پروژه را که یکی از پروژه های مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود هم در قطعه اول و در قطعه دوم که عملیات اجرایی آن امروز آغاز می شود، تقدیم مردم عزیز کنیم.

وی در خصوص پیش بینی زمان بهره برداری از قطعه درود خرم آباد گفت: تا کنون ۵۵ درصد پیشرفت پروژه صورت گرفته و با منابع قابل توجهی که برای این طرح تزریق می شود، حداکثر تا ۳ سال آینده این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما