شناسهٔ خبر: 67329273 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/تیغ دولبه مهاجرت/ ۲

عوامل انگیزشی مهاجرت کدامند؟

به مکانی فکر کنید که دوست دارید بروید؛ چرا دوست دارید به آنجا بروید؟ آیا سرگرم‌کننده و آرامش‌بخش است یا با خاطرات خاصی به آن مرتبط شده‌اید؟

صاحب‌خبر -

اینها عواملی هستند که شما را به سمت آن مکان می‌کشاند. هنگامی که ما در مورد عوامل انگیزشی مهاجرت صحبت می‌کنیم، در مورد چیزی مشابه، هرچند در مقیاس بسیار گسترده‌تر سخن می‌گوییم.

عوامل انگیزشی مهاجرت

عوامل انگیزشی می‌تواند هر چیزی باشد که مکان خاصی را برای جابجایی مطلوب می‌کند و ممکن است اقتصاد قوی، فرصت‌های شغلی فراوان، دسترسی به آموزش، فرهنگ ایمن، تاب‌آور و خوشایند، زیبایی طبیعی، یک جامعه آزاد و منصفانه غیر فاسد باشد که در آن همه افراد دارای حق هستند و نهادهای قوی که از حقوق شخصی و مشاغل محافظت می‌کنند. همه اینها می‌توانند عوامل انگیزشی باشند که فرد را به امید زندگی بهتر از آنچه از آن آمده به مکانی می‌کشاند.

عوامل دافعه

عوامل دافعه و عوامل انگیزشی اغلب در هر موقعیت مهاجر قابل مشاهده است. یک عامل دافعه، کسی را از یک مکانی دور، در حالی که عامل انگیزشی او را به یک مکان جذب می‌کند. به‌طور تقریبی می‌توان گفت که آنها دو روی یک سکه هستند. به‌عنوان مثال، اگر شخصی به‌دلیل درگیری مکانی را ترک می‌کند، عامل انگیزشی به جایی که او به آنجا می‌رود شاید مکان امن‌تر، با ثبات‌تر و آرام‌تر خواهد بود.

هر مکان اغلب دارای برخی عوامل انگیزشی و برخی عوامل دافعه است، زیرا هیچ مکانی کامل نیست. با این حال، مکان‌هایی وجود دارند که الگوهای مهاجرت را بیشتر نشان می‌دهند که برای زندگی در آن‌ها نسبت به سایرین مطلوب‌تر هستند. بسیاری از بحران‌های مهاجرتی که ممکن است درباره آنها بشنوید، به‌طور معمول شامل یک رویداد یا درگیری بزرگ است که باعث می‌شود بسیاری از مردم خانه‌های خود را در جستجوی مکانی جدید ترک کنند.

مهاجرت اغلب به شیوه‌ای کمتر دیدنی و خبری اتفاق می‌افتد. هر روز مردم به کشورها یا مکان‌هایی کشیده می‌شوند که فکر می‌کنند زندگی بهتری را برای آنان و فرزندانشان به ارمغان می‌آورند، شاید جایی که بتوانند پول بیشتری نسبت به هزینه زندگی خود به‌دست آورند و بخشی از حقوق خود را به خانه نیز بفرستند. ممکن است به این دلیل باشد که آنان می‌خواهند فرزندانشان به مدارس و دانشگاه‌های خوب بروند که فرصت‌هایی را در اختیارشان قرار می‌دهد که در جایی که هستند چنین نخواهد بود.

عوامل انگیزشی مهاجرت کدامند؟

عوامل انگیزشی محیطی

عوامل انگیزشی محیطی شامل جابجایی به مکان‌هایی با آب‌وهوای مطلوب‌تر، زیبایی طبیعی، خطر کمتر بلایای طبیعی و خطر کمتر ناشی از سیل، خشکسالی یا تغییرات اقلیمی است، اما اغلب یک عامل انگیزشی محیطی مهم، زندگی در یک شهر  به‌جای یک منطقه روستایی است. فرصت‌های کاری، دسترسی به کالاها و خدمات بیشتر و پتانسیل برای کیفیت زندگی بالاتر، شهرها را بسیار مطلوب می‌کند.

عوامل انگیزشی سیاسی

عوامل انگیزشی سیاسی شامل داشتن حقوق و آزادی‌های بیشتر در یک کشور، دسترسی به خدمات بهداشتی و اجتماعی خوب و آموزش خوب است. وجود قوانینی در کشوری که از آزادی مذهب حمایت می‌کند و از تبعیض بر اساس نژاد جلوگیری می‌کند نیز می‌تواند از عوامل کششی باشد.

در مورد داشتن حقوق و حمایت بیشتر برای راه‌اندازی یک کسب و کار چطور؟ در کشوری که فردی از آن مهاجرت می‌کند، ممکن است فساد یا تبعیض زیادی وجود داشته باشد که مانعی برای شروع تجارت، خرید ملک یا فعالیت روزانه باشد. عوامل کششی در کشوری که به آن مهاجرت می‌کنند می‌تواند شامل مؤسسات قوی و باثبات و شیوه‌های تجاری دوستانه‌تر باشد، جایی که مقاومتی برای پرداخت هزینه یا تبعیض برای حرکت به منظور رشد و فعالیت وجود ندارند. این موارد می‌تواند انگیزه کارآفرینی و رشد کسب و کار باشد که می‌تواند رشد اقتصاد را تحریک و کشور مقصد را حتی بیشتر مطلوب کند.

ایمنی و دسترسی به آموزش خوب عوامل مهمی هستند که باعث می‌شوند افراد به مکان خاصی نقل مکان کنند. جامعه‌ای باثبات که می‌تواند به خانواده‌ها اجازه دهد تا رشد کنند و بچه‌ها تحصیل کرده و بزرگ شوند، چیزی است که به‌راحتی قابل قبول است و برای صدها میلیون نفر در جهان، این دلیل بزرگی است که آنان به کشورهای جدید نقل مکان کنند تا به فرزندان خود این فرصت را بدهند.

عوامل انگیزشی اجتماعی

علیرغم برخورداری از حمایت‌های سیاسی، بسیاری هنوز به دلایل فرهنگی مانند مذهب، فرهنگ، رنگ پوست و عوامل دیگر از ستم اجتماعی رنج می‌برند. مهاجرت به سوی جامعه‌ای با تحمل اجتماعی بالاتر و سابقه تنوع و شمولیت می‌تواند عامل انگیزشی باشد که افراد را به مکان خاصی جذب می‌کند.

عوامل اجتماعی ممکن است مردم را به مهاجرت به مکان‌هایی بکشاند که لزوماً استاندارد زندگی بالاتری و اقتصاد توسعه‌یافته‌تری ندارند، اما شاید از نظر فرهنگی یا اجتماعی بیشتر با ارزش‌های آنان همسو باشند. اندازه‌گیری چنین جنبه‌های فرهنگی ذهنی می‌تواند دشوار باشد. به عنوان مثال ممکن است شخصی باشد که به کشوری نقل مکان می‌کند که برای مذهبش بیشتر از جایی که در آنجا هست، ارزش قائل است.

عوامل انگیزشی مهاجرت کدامند؟

عوامل انگیزشی اقتصادی

عوامل انگیزشی اقتصادی مانند فرصت‌های کاری خوب و فراوان و رشد اقتصادی قوی و باثبات از عوامل انگیزشی بزرگ برای یک کشور هستند. بسیاری از مهاجران برای یافتن کار، زندگی ارزان، و پس‌انداز کافی برای بازگرداندن به خانواده‌هایشان به کشور جدیدی می‌روند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل تخمین می‌زند که ۷۰۲ میلیارد دلار حواله توسط مهاجران به کشورهای خود در سال ۲۰۲۰ بازگردانده شده است و ایالات‌متحده در چند دهه گذشته بزرگترین کشوری بوده است که از آن حواله ارسال می‌شود، زیرا این کشور دارای بیشترین جمعیت مهاجر بین‌المللی بوده است، با داشتن حدود ۵۱ میلیون نفر که تا سال ۲۰۱۹ در آنجا متولد نشده‌اند.

نمونه‌ای از عوامل انگیزشی مهاجرت

در طول بحران پناهجویان سوری در دهه ۲۰۱۰، بسیاری از مردم سوریه راهی آلمان شدند. چرا آلمان؟ سیاست‌های اجتماعی در آلمان به این کشور اجازه می‌دهد که میزبان بسیاری از پناهندگان باشد، در همان زمان که برخی دیگر از کشورهای اروپایی چندان استقبال نکردند. همچنین بسیاری از پناهجویان به دلیل عوامل انگیزشی آلمان می‌خواستند به جای دیگر کشورهای اروپایی به آلمان بروند. اقتصاد قوی آلمان، فرصت‌های شغلی فراوان، و دسترسی خوب به آموزش و خدمات اجتماعی، عواملی هستند که آلمان را برای پناهندگان جذاب کرده است.

منابع

https://www.studysmarter.co.uk

https://www.ft.com

انتهای پیام

نظر شما