شناسهٔ خبر: 67328876 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو شورای مرکزی خانه نشریات وزارت بهداشت:

عدم مشارکت در انتخابات تاثیر مثبتی در بهبود شرایط نخواهد داشت

نرگس باستان

عضو شورای مرکزی خانه نشریات وزارت بهداشت با بیان اینکه هر قشری می‌تواند با مشارکت در انتخابات در یک فرآیندجمعی برای انتخاب اصلح نقش داشته باشد،گفت: عدم مشارکت در انتخابات تاثیر مثبتی در بهبود شرایط نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

محمد محمدی در نشست «نقش دانشگاهیان در تقویت مشارکت مردم در انتخابات» که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در اول فروردین سال ۱۳۹۷ درباره آزادی بیان، انتخاب و فکر با این مضمون که در ایران آزادی انتخاب وجود دارد و اگر کسی مخالف حکومت نظری داشته باشد نباید تحت فشار قرار گیرد، بیان کرد: مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات هر دو نوعی انتخاب بوده و موضوع آزادی انتخاب مطرح می‌شود که جزئی از اصول اساسی انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ویژگی اصلی دانشگاهیان این است که هرموضوعی را قبول نکرده و درباره آن موضوع کاوش و تحلیل می‌کنند و درنهایت به نتیجه می‌رسند، اضافه کرد: هر قشری می‌تواند با مشارکت در انتخابات در یک فرآیندجمعی برای انتخاب اصلح نقش داشته باشد و اولین عامل موثر در شرکت در انتخابات تاثیر و نتایج آن بوده به‌طوری‌که اگر کسی معتقد است که مسئولان فعلی خوب بوده و دارای نواقص قابل حل هستند با رأی به شخصی که همفکر و همنظر با افراد قبلی است، می‌توانند در شرایط کشور تاثیرگذار باشند و مانع تغییر وضع موجود شوند.

وی با بیان اینکه اگر فردی منتقد شرایط موجود است با انتخاب داوطلب موثر در بهبود شرایط نیز در انتخابات شرکت می‌کند، تصریح کرد: فضای گفت‌وگو محوری باید با نامزدهای ریاست جمهوری یا نمایندگان آنها ایجاد شود و اصلی‌ترین انتقاد موجود تفاوت فضای قبل انتخابات با بعد آن است به‌طوری‌که این تفاوت در نگرش، رفتار و عملکرد نامزدها قبل و بعد از انتخابات باعث نا امیدی از نتیجه انتخابات شده است.

عضو شورای مرکزی خانه نشریات وزارت بهداشت با بیان اینکه عدم مشارکت تاثیر مثبتی در بهبود شرایط نخواهد داشت، اعلام کرد: عدم مشارکت نوعی انتخاب است و افراد با اینکار انتتخاب می‌کنند تا در سبد رأی نامزد موردنظر یک رأی کم شود، این درحالیست که مردم باید بدانند اگر نامزدی را می‌شناسند که حتی اندکی می ‌تواند شرایط را بهتر کند با رأی ندادن به طرفداران نامزد دیگر فرصت می‌دهند تا موفقتر عمل کنند بنابراین عدم مشارکت بازی در زمین دیگر نامزدهای ریاست جمهوری است.

محمدی با بیان اینکه یکی از شرایط اولیه برای احراز صلاحیت سابقه کارهای اجرایی است، گفت: سابقه اجرایی نامزدهای ریاست جمهوری بسیار مهم بوده و باید بررسی شود و اینکه صرفا یک نامزد برنامه‌های بیشتری در زمینه های مختلف داشته باشد نباید به عنوان نامزد اصلح درنظرگرفته شود و میزان عملیاتی کردن این برنامه‌ها اهمیت دارد و مردم نباید هرصحبتی را به سادگی بپذیرند و برای صحت سنجی این برنامه‌ها با متخصصان آن حوزه‌ها مشورت کنند.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند تطابق عملکرد و وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری را در سوابق اجرایی قبلی آنها با یکدیگر مقایسه کنند، افزود: انتخابات ریاست جمهوری با سایر انتخابات‌ها متفاوت است به طوریکه در انتخابات‌های دیگر شورا وجود دارد و به عنوان مثال در زمینه نمایندگی مجلس نمایندگان با تخصص‌های مختلف انتخاب می‌شوند، اما در انتخابات ریاست جمهوری یک فرد به عنوان منتخب می‌شود و نباید انتظار داشت که رئیس‌جمهور در تمام زمینه‌ها متخصص باشد.

موسس تشریفات دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه کابینه انتخابی نامزدهای ریاست جمهوری نیز می‌تواند در انتخاب فرد اصلح تاثیرگذار باشد، ادامه داد: نامزدهای ریاست جمهوری باید کابینه انتخابی خود را معرفی کنند، از طرفی سه نفر از این نامزدهای انتخاباتی پزشک هستند و آیا درحال حاضر اولین مشکل کشور سیستم درمان است؟

محمدی با تأکید براینکه رئیس جمهور باید یک مدیر قوی باشد، بیان کرد: اصلی‌ترین چالش کشور وضعیت اقتصادی بوده و سیستم درمان ایران یکی از بهترین‌ها در جهان است اما انتخاب رئیس جمهوری که صرفا اقتصاددان باشد، انتخاب لزوما درستی نیست بنابراین رئیس جمهور باید یک مدیر قوی باشد و متخصصان را در زمینه‌های مختلف را گردآوری کرده و با کمک آنها مشکلات کشور را مدیریت کند.

وی خطاب به افرادی که به دموکراسی محض اعتقاد دارند، خاطرنشان کرد: انتظار اینکه با یک انتخاب تمام مشکلات در یک زمان کم حل شود، انتظار درستی نیست و به عنوان مثال کشور فرانسه درطول تاریخ خود ۱۵ انقلاب داشته و سالهاست تمرین دموکراسی می‌کند اما در انتخابات اخیر حزب راست افراطی سرکار می‌آیند و گاهی انتخابات اشتباهی نیز انجام شده است.

عضو شورای مرکزی خانه نشریات وزارت بهداشت با تاکید براینکه مردم همیشه باید پای کار باشند، تصریح کرد: اگر فردی در دوران انتخابات وعده‌هایی داده و به آن عمل نکرده است نباید مردم براساس رفتار او تصمیم به عدم مشارکت در انتخابات بگیرند بلکه باید از این فرد منتخب و یا دستگاه‌های مربوطه انتقاد و مطالبه داشته باشند.

محمدی با بیان اینکه نظام احزاب در ایران دارای مشکل است اما به این منزله نیست که تمام انتخابات احزاب محور باشد که در این صورت تقریبا تمام افراد مستقل حذف می شوند، گفت: توهم دانایی برای یک سری از افراد مانع حضور و استفاده از دانش متخصصان نشود و یک حداقل دانایی برای ریاست جمهوری لازم است اما تصمیم‌گیری باید براساس دانش متخصصان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برای دعوت مردم به مشارکت در انتخابات باید بیان هنرمندانه‌ای داشته باشیم، اضافه کرد: مردم باید درک کنند که حضور آنها بسیار مهم است و برای افزایش مشارکت باید سازوکاری برای اعتراض مدنی وجود داشته باشد اما آنها باید به این موضوع بیاندیشند که با رأی ندادن چه دستاوردی خواهند داشت؟

انتهای پیام

نظر شما