شناسهٔ خبر: 67328045 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غربالگری ناهنجاری‌های عضلانی- اسکلتی دانش‌آموزان مشهدی در حال اجراست

مشهد- ایرنا- طرح غربالگری و شناسایی ناهنجاری‌های عضلانی- اسکلتی دانش‌آموزان تازه وارد به دبستان برای نخستین بار در کشور به صورت آزمایشی در تعدادی از مراکز بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت مشهد در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

مسوول تیم غربالگری و شناسایی ناهنجاری‌های عضلانی- اسکلتی دانش آموزان در مشهد روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح به صورت آزمایشی و برای ۳۸۰ دانش آموز در مراکز بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت مشهد آغاز شده است.

دکتر مجید شهبازی با بیان این که این طرح از یک ماه پیش تا کنون در مرکز بهداشت شماره پنج مشهد و در مرکز خدمات جامع سلامت سیدی اجرا شده است و ۱۰۰ دانش آموز غربالگری شده‌اند افزود: هم اکنون این طرح در مرکز بهداشت توس نیز در حال اجراست.

وی با بیان این که عمده اختلالات حرکتی و اسکلتی از جمله دیسک کمر، آرتروز مفاصل و زانو، شانه‌های افتاده و پای پرانتزی در دوران کودکی قابل پیشگیری هستند ادامه داد: می‌توان با اجرای این طرح غربالگری، کودکان دارای اختلال را پس از شناسایی به موقع، تحت درمان قرار داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این طرح از دستگاه بررسی توزیع فشار کف پا، دستگاه تحلیل اختلالات راستای قامت و فاکتورهای اندازه‌گیری کمی استفاده می‌شود که پس از تحلیل داده‌ها، برای قدرت عضلات دانش‌آموزان استانداردسازی نیز انجام خواهد شد.

شهبازی افزود: تا کنون بررسی‌های انجام شده، حاکی از آن بوده که اختلالاتی همچون قوز پشت، انحراف سر به جلو، انحراف ستون فقرات (اسکولیوز) در دانش‌آموزانی که از گوشی همراه استفاده بیشتری داشتند شیوع بیشتری داشته است.

وی با بیان این که غربالگری‌های انجام شده نشان داده است که صافی کف پا در این گروه از دانش‌آموزان شیوع بیشتری دارد که علت آن باید مورد بررسی قرار گیرد همچنین در این بررسی‌ها کوتاهی عضله پشت ران دیده شده است که این اختلال اگر درمان نشود می تواند در آینده فرد را دچار دیسک کمر کند.

این متخصص فیزیوتراپی با اشاره به این که کاهش فعالیت، کم تحرکی و ورزش نکردن در ایجاد ضایعات اسکلتی دانش آموزان موثر است گفت:پس انجام غرباگری مشخص شد کودکانی که ورزش می‌کند و دارای فعالیت بدنی هستند از لحاظ عضلانی و اسکلتی هم افراد سالم‌تری هستند.

شهبازی افزود: در این طرح غربالگری، تفاوت بافت جمعیت مناطق مرفه و مناطق کم برخوردار مشهد و تاثیر آن در ایجاد ضایعات و ناهنجاری‌های اسکلتی دانش آموزان نیز مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: عارضه‌های اسکلتی و حرکتی که به علت تغییر سبک زندگی و عدم فعالیت و تحرک کافی در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است ریشه در دوران کودکی دارد و در اغلب موارد باعث معلولیت در این دوران نمی شود اما در بزرگسالی، باعث کاهش توان حرکتی شده و سلامتی افراد را به خطر می‌اندازند.

مسوول تیم غربالگری و شناسایی ناهنجاری‌های عضلانی- اسکلتی دانش آموزان در مشهد گفت: پس از انجام غربالگری برای جامعه هدف اطلاعات و داده ها برای تحلیل و ارزیابی به وزارت بهداشت و درمام و آموزش پزشکی ارسال خواهد شد.

شهبازی افزود: امید است طرح غربالگری اختلالات اسکلتی عضلانی و راستای قامتی نیز همانند غربالگری چشم و گوش برای حفظ سلامت کودکان و دانش آموزان بدو ورود به دبستان با جدیت به صورت مستمر اجرایی شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

نظر شما