شناسهٔ خبر: 67327988 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک فعال سیاسی:

مشارکت در انتخابات از دوره قبل بیشتر است / مرجع نقد را از خیابان به سیاست برگردانیم

سید حبیب الله وکیل زاده

یک فعال سیاسی گفت: باید مرجع نقد و نظر را از خیابان به سیاست برگرداند که یکی از الزامات آن این است که انتخابات رقابتی و تأثیرگذار باشد.

صاحب‌خبر -

هادی یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره پیش‌بینی از حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در این انتخابات رقابت وجود داشته باشد و طیف‌های اصلی جریان‌های سیاسی توانسته‌اند در این انتخابات کاندیدایی داشته باشند.

وی افزود: قطعاً وجود کاندیدا و رقابت در انتخابات سبب بهبود مشارکت مردم می‌شود البته مردم باید غیر از رقابتی بودن انتخابات بر تأثیرگذار بودن آن نیز به اجماع برسند. به این معنا که ممکن است شما در یک رقابتی شرکت کنید که دو سمت این رقابت عین هم نباشند و بتوانید دست به انتخاب بزنید، اما باید حس کنید که این انتخاب تأثیری در زندگی روزمره شما و آینده‌تان دارد.

یزدانی درباره مناظرات انجام شده، گفت: لفظ مناظره برای این دوره از هم‌نشینی‌ها یک لفظ غیرمنصفانه است. مناظره آن است که افراد بتوانند و بخواهند تمام آنچه را که به آن فکر می‌کنند بیان کنند و تمام آنچه که رقیب بیان می‌کند و نسبت به آن نقد و نظر دارند را بدون هیچ ویرایشی بشنویم، اما مناظرات نسبت به دوران قبلی انتخابات ریاست جمهوری روبه افول بوده و آن چیزی که مردم از این مناظرات نیاز دارند برآورده نشده است. برداشت عمومی که با فعالان ستادی و سیاسی داریم این است که این مناظرات شکل مناظره واقعی ندارد و بیشتر گپ و گفت و کلی‌گویی است و هیچ کدام از کاندیداها نتوانسته‌اند آن طور که باید در مناظرات مردم را راضی کنند.

وی گفت: شرایطی که در سال ۱۴۰۳ پیش آمد یک شرایط پیش‌بینی‌ناپذیر بود و هیچ کس پیش‌بینی برای این شرایط را نداشت. اما مسئله این است که در ادامه می‌توان آن را طوری پیش برد که برای مردم اثرات آن دیده شود. به نظر نمی‌آید که یک دست شدن حاکمیت و گلچین مدیریت کشور از یک جناح سیاسی و از یک سمت سیاست تا امروز توانسته باشد مشکلات مردم را حل کند. به نظر می‌رسد این غیر پاسخگو بودن و این غیرنظارتی بودن ارکان مختلف باعث شده خود آنان آسیب ببینند.

وی خاطرنشان کرد: این مردم اگر حس کنند در سرنوشت خود تأثیرگذارند مردم قدردانی هستند و قطعاً حاکمیت سیاسی هم بهره خود را خواهد برد. ما باید سعی کنیم که در عرصه انتخابات آن قدر فضا باز باشد که حرف‌ها و تمام نظرات آنجا شنیده شود و به خیابان منتقل نشود. حاکمیت سیاسی یک وظیفه دارد و آن اینکه مرجعیت صحبت‌ها و نقدها و نظرات را از خیابان به سیاست برگرداند. بنابراین باید مرجع نقد و نظر را از خیابان به سیاست برگرداند که یکی از الزامات آن این است که انتخابات رقابتی و تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام

نظر شما