شناسهٔ خبر: 67327290 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جبهه اصلاحات:

فکر نمی کردیم پزشکیان تایید شود

اصفهان-ایرنا- رییس جبهه اصلاحات ایران گفت: طبق تحلیلی که   از شرایط حاکمیت، رفتار مسوولین و رقیب داشتیم پیش بینی نمی کردیم کاندیدایی از جبهه اصلاحات در این دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شود ولی این اتفاق روی داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آذر منصوری شامگاه شنبه در گردهمایی حامیان «مسعود پزشکیان» در اصفهان افزود: ما در یک بزنگاه تاریخی غیر قابل باوری برای خودمان قرار داریم و طبق تحلیلی که از شرایط حاکمیت، رفتار مسوولین و رقیب داشتیم پیش بینی نمی کردیم کاندیدایی از جبهه اصلاحات در این دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شود ولی این اتفاق روی داد.

وی ادامه داد: ما امروز از هر حیث در ایران امروز با بحران جدی در تمام جنبه های سیاست داخلی و خارجی مواجه هستیم و در سیاست داخلی از اقتصاد گرفته تا فرهنگ، سیاست و اشتغال، بحران در همه حوزه ها ما را در بر گرفته و ما را در شرایط ویژه ای قرار داده است.

رئیس جبهه اصلاحات گفت: به همین دلیل ما باید این فرصت را قدر بدانیم و فارغ از اینکه چه تحلیلی در پشت این رفتار شورای نگهبان وجود دارد، ما باید از آن استفاده بکنیم.

وی تاکید کرد: جبهه اصلاحات باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببرد تا هم پیروزی سیاسی داشته باشد و هم بتواند با یاری خداوند، سرمایه اجتماعی خود را در این انتخابات افزایش دهد، باید خودمان را پیدا کنیم و نیروهایمان را بازیابی و شبکه های خود را ایجاد و احیا کنیم، چرا که توجه دارید هیچ حکومت توانا و دولت توانمندی شکل نخواهد گرفت مگر آنکه جامعه قدرتمند باشد.

منصوری با بیان اینکه رقیب پزشکیان قالیباف یا جلیلی نیستند بلکه ناامیدی از صندوق رای است، خاطرنشان کرد: ما باید بر این ناامیدی غلبه کنیم. رییس جبهه اصلاحات افزود: این کار سخت و دشوار است و اینکه جبهه اصلاحات در این شرایط سخت و زمان فشرده توانست به این راهبرد برسد که در انتخابات مشارکت داشته باشد، داستان مفصلی دارد ولی بطور کلی ما یک تحلیل از جامعه ایران و یک تحلیل از وضعیت حکمرانی داشتیم.

وی گفت: وضعیت حکمرانی فقط به این که سرمایه اجتماعی حکمرانی در چه سطحی است یا اینکه میزان اعتماد به حاکمیت در چه جایگاهی قرار دارد و یا شکاف حاکمیت و ملت در چه سطحی است، نیست بلکه به معیشت مردم، ظرفیت های انرژی کشور مانند آب و گاز که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است و زیرساخت ها مانند حمل و نقل بستگی دارد، مشکلات زیادی در این حوزه داریم و معلوم نیست این زیرساخت ‌ها تا ۲، سه سال آینده تحمل و جوابگوی همین جمعیت فعلی کشور را داشته باشد یا نه.

منصوری اظهار داشت: امروز ناتوانی حاکمیت یکدست، بیش از پیش مشخص و نمایان شده است و ثمره آن این است که ما امروز از هر حیث در کشور با بحران مواجه هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: امروز ما با گروهی مواجه هستیم که بدون درک این واقعیت ها، تصورشان این است که فقط با توهم می توان تولید ملی را افزایش داد، ای کاش بجای سال افزایش تولید ملی، نام یک سال، سال دوری از توهم نامگذاری می شد و یا بجای کنترل تورم می گفتیم، کنترل و یا دوری از توهم.

وی تصریح کرد: با توهم نمی توان این کشور را اداره کرد، هم اکنون حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد همین سیستم آب کشور فرسوده است، که باید تعویض شود ولی با چه امکاناتی می توانند آن را عوض کرد؟

رئیس جبهه اصلاحات یادآور شد: وقتی نرخ تورم در کشور ۵۰ درصد است، با افزایش حقوق ۲۰ درصد و یا کمتر، معلوم است که هر روز بر لشکر فقرا افزوده می شود.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش تورم، یک نقطه انفجار دارد و فشاری که به زندگی مردم وارد می شود، روزی غیرقابل تحمل شد البته کشور در تمامی بخش ها از جمله آب، با مشکل ربروست و با توجه به مشکلاتی که در دولت های نهم و دهم پایه گذاری شده هم اکنون با تنش آبی مواجه هستیم.

وی با اشاره به کشاورزی که در سفر «مسعود پزشکیان» به اصفهان با بنری با عنوان «به داد کشاورزان برسید» حاضر شده بود گفت: ما باید تنش آبی را مدیریت کنیم تا کار به جاهای باریک نرسد، ما به کشاورزی که امرار معاشش با کشت و زرع است نمی توانیم بگوییم، نکار چون معیشت وی از این راه است.

وی گفت: روز گذشته در اراک بازنشسته ای به من می گفت، من با چهار سر عائله و با ماهی ۱۲ میلیون تومان مستمری چه کار می توانم بکنم و این مبلغ هزینه ۱۰ روز اول ماه هم نیست و چطور می توانم از پس هزینه های بالای زندگی برآیم؟

وی با اشاره به رد صلاحیت نامزدهای جبهه اصلاحات در سال ۱۴۰۰ گفت: در انتخابات ۱۴۰۰ جبهه اصلاحات صادقانه اعلام کرد پس از تایید شورای نگهبان بر روی یکی از کاندیداهایش اجماع خواهد کرد اما دیدیم که برخورد تحقیر آمیز با این جریان سیاسی کردند و هیچ نامزدی از این طیف را باقی نگذاشتند و همه را رد صلاحیت کردند و به ما گفتند شما به عنوان یک جریان سیاسی سابقه دار، حق معرفی نامزد ندارید و ما برای شما نامزد مشخص می کنیم.

وی ادامه داد: از این رو ما اعلام کردیم در انتخابات امکان مشارکت نداریم و در سال ۱۴۰۲ نیز با این راهبرد و تحلیل در انتخابات شرکت نکردیم بویژه آن که با قانون جدید انتخابات که به شورای نگهبان اجازه می داد بعد از اینکه نامزد هم رای آورد، بتواند وی را رد صلاحیت کند و با این مصوبه، مجلس به تمامی اقدامات غیر قانونی شورای نگهبان، جنبه قانونی داد.

وی گفت: به هرحال در این دوره تحلیل هایی به ما رسید که اگر بتوانیم از فرصت این انتخابات پیش رو استفاده کنیم، شاید بتوانیم روند موجود را متوقف کنیم، بویژه پس از مرگ مهسای عزیز و تلاشی که براندازان داشتند تا براین موج سوار شوند و بگویند امروز تمام است، فردا تمام است و وعده های پوچ و توخالی به معترضان دادند و اتفاقا این امر فضا را امنیتی تر کرد و امکان سرکوب را برای سرکوبگران باز نمود و ناامیدی زیادی را در جامعه از نرسیدن به مطالبات ایجاد کرد و به تنش دامن زد.

وی با نقد این جمله که برخی بر این باورند که دولت نمی تواند کاری کند یادآور شد: به هرحال، نهاد دولت است که می تواند این بلا را بر سر آموزش پرورش ما بیاورد، تمام مدیران را یکدست کند، استادان را ممنوع از کار و از دانشگاه اخراج کند و در وزارت بهداشت و درمان کاری کند که ما امروز با بیشترین نرخ مهاجرت در کادر بهداشت و درمان مواجه باشیم؛ پس نهاد دولت خیلی می تواند در آینده ایرانیان تاثیر گذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز دولت در سیاست خارجی می تواند با همان شعار «محور مقاومت» تمام دنیا را مقابل ما قرار دهد و نباید در مورد آن بی تفاوت باشیم.

وی با یادآوری دیدگاه های «مسعود پزشکیان» نامزد جبهه اصلاحات گفت، دولت می تواند در دفاع از انتخاب سبک زندگی و یا پوشش زنان دارای رویکرد باشد، یک رویکرد این است که آقای پزشکیان به صراحت گفتند، بجای آن دختر و زنی که در خیابان بخاطر پوشش در حال کتک خوردن است، این ما هستیم که باید کتک بخوریم و دیگری نیز این نگاه را دارد که حجاب بان را می گذارد و در چشم مردم نگاه می کند و به مردم دروغ می گوید که این کار ما نبوده و یا نگاه دیگر که می گوید نگاه ما به حجاب، نشانه عمق راهبردی ماست.

وی به نقش دولت ها در گردش آزاد اطلاعات اشاره کرد و گفت: دولتی که معتقد است برای عملکرد بهتر دولت، برای رشد اقتصادی و برای اصلاح اقتصاد سیاسی کشور ما باید به گردش آزادانه اطلاعات تمکین کنیم بدون تردید تفاوت فاحشی با دولتی دارد که به این حوزه نگاه امنیتی دارد.

نظر شما