شناسهٔ خبر: 67327129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول در یزد آغاز شد + فیلم

یزد- ایرنا- مدیرکل ثبت اسناد و املاک یزد گفت: همزمان با سراسر کشور و بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول در این استان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، "مهدی اقبال" روز یکشنبه به مناسبت هفته قوه قضائیه در نشستی با خبرنگاران افزود: بر اساس قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول، مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملاتی دیگر حق تنظیم سند ندارند.

وی ادامه داد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق تشخیص داده شد و به رئیس مجلس شورای اسلامی ابلاغ و از امروز در استان اجرایی شد.

این مسئول بیان کرد: هدف اصلی در تصویب و اجرای طرح، ساماندهی نقل و انتقال اسناد عادی است که برابر ماده یک این قانون پس از راه‌اندازی سامانه‌ای که سازمان ثبت اسناد مدنظر دارد هرگونه نقل و انتقال در املاک اموال غیرمنقول باید به‌صورت رسمی و از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول در یزد آغاز شد + فیلم

اقبال بیان کرد: ساماندهی مشاوران املاک و همچنین رفع موانع و تسهیل صدور اسناد که در برخی از املاک از جمله اراضی کشاورزی محدودیت‌ها و موانع قانونی وجود داشت که در این قانون به آن اشاره و آن موانع برای صدور اسناد برداشته شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک یزد گفت: در بحث اجرای قانون الزام، مردم و مالکان می‌توانند برای تسریع در امور و کاهش هزینه‌ها، جهت ثبت نام قانون تعیین تکلیف و دریافت سند کاداستری به جای مراجعه به کافی نت‌ها از طریق دفاتر اسناد رسمی و کمترین هزینه اقدام کنند.

اقبال در ادامه با اشاره به وجود ۲۴ هزار و ۵۰۰ موقوفه بدون سند در استان افزود: برای حل مشکل این موقوفات نیازمند فرهنگ سازی وقف و یک کار جهادی فارغ از وظایف تکلیفی سازمانی هستیم.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم با اقدامات جهادی و انقلابی در راستای صدور اسناد موقوفات به صورت ویژه گام برداریم که در این خصوص فعالیت‌های قابل توجه‌ای در واحدهای ثبتی در خصوص مستندسازی و صدور برخی اماکن خاص و مهم مذهبی و موقوفات شاخص انجام شده است.

وی با بیان اینکه هنوز حدود ۶۰ درصد موقوفات استان فاقد سند است به اهمیت موضوع اشاره و گفت: برای مستند سازی و سند دار کردن موقوفات با همکاری مردم و مسئولان به دنبال حل همیشگی مشکل هستیم.

وی گفت: مستند سازی قنوات و همچنین رودخانه‌ها از دیگر برنامه‌های مهمی است که در استان شروع شده و همچنان به دلیل اهمیت موضوع با قوت ادامه دارد.

این مسئول بیان کرد: مشکل اراضی و املاک شهر حمیدیا و برخی نقاط شهر یزد در خصوص خرید سهام از افراد برای دریافت سند مالکیت زمانی قابل حل است که یک مالک در زمان خرید سهم، سند دریافت کند تا مشکل مالک و خریدار بعدی حل شود.

اقبال تاکید کرد: تا سال‌های قبل سند کاداستری برای قنوات صادر نمی‌شد و در راستای حمایت و حفظ قنوات از سال قبل کار مستندنگاری، نقشه‌برداری‌های لازم برای صدور اسناد کاداستری قنوات در سطح استان یزد آغاز شد و نخستین سند کاداستری قدیمی ترین قنات جهان در زارچ صادر شده است.

بنگاه‌های معاملاتی با تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات حق تنظیم سند ندارند.

وی در پایان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

هفته قوه قضائیه از اول تیرماه آغاز شد و استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما