شناسهٔ خبر: 67327086 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه:

تابستان به خون بیشتری نیاز داریم

محبوبه علی آقایی

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به شروع سفرهای تابستانی و احتمال افزایش تصادفات جاده‌ای، گفت: با توجه به این شرایط نیاز به خون در این فصل افزایش می‌یابد و در همین راستا از مردم تقاضا داریم اهدای خون در تابستان را فراموش نکنند.

صاحب‌خبر -

دکتر مریم میرزاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به کاهش اهداکنندگان خون در فصول گرم سال گفت: هرساله با گرم شدن هوا تعداد اهداکنندگان هم کاهش می یابد، درحالیکه در این فصول نیاز به خون بیشتر می‌شود.

وی افزود: در فصل تابستان با توجه به تعطیلی مدارس، سفرهای تابستانی افزایش می‌یابد و به تبع احتمال وقوع تصادفات هم بیشتر می‌شود و در نتیجه نیاز به خون هم افزایش می‌یابد.

میرزاده گفت: همچنین بر اساس تجارت هر ساله، عمل‌های جراحی الکتیو هم در این فصل سال افزایش می‌یابد که این امر نیز نیاز به خون در مراکز درمانی را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر خونی استان در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: با توجه به گرمتر شدن هوا و از طرفی افزایش سفرها، احتمال کاهش ذخایر خونی استان وجود دارد، بنابراین از مردم می خواهیم این روزها اهدای خون را فراموش نکنند.

میرزاده، مدت نگهداری خون‌های اهدایی را یک ماه اعلام و تصریح کرد: اگر طی این مدت حجم مراجعات کاهش یابد، تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی هم دچار مشکل می شود، بنابراین نیاز است افراد به اهدای مستمر خون توجه داشته و آن را به روزهای خاصی موکول نکنند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه به اهمیت اهدای پلاکت هم اشاره و تصریح کرد: پلاکت فرآورده حیاتی برای مبتلایان سرطان و بیماران پیوند مغز استان و بیمارانی است که به هردلیل پلاکت خون آنها کم شده است. از سوی دیگر این فرآورده تنها سه روز قابلیت نگهداری دارد و اگر تنها دو روز اهداکننده نداشته باشیم، روز سوم برای تامین این فرآورده حیاتی دچار مشکل می شویم، بنابراین درخواست داریم افراد به اهدای این فرآورده حیاتی هم توجه داشته باشند.

میرزاده با اشاره به فعالیت مرکز انتقال خون کرمانشاه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹ غروب گفت: روزهای پنجشنبه ساعت فعالیت مرکز از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۸ غروب است و روزهای تعطیل از جمله جمعه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ فعالیت داریم.

وی افزود: علاوه بر مرکز استان، هر روز در یکی از شهرستانها بحث اهدای خون را دنبال می کنیم، به اینصورت که یا خودروی سیار انتقال خون به شهرستان اعزام شده و یا همکاران با تجهیزات در مرکزی که در شهرستان داریم مستقر می‌شوند.

میرزاده گفت: قبل از حضور همکاران انتقال خون، اطلاع رسانی از طریق فرمانداری، هلال احمر، مراکز بهداشت و رسانه های محلی شهرستان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

نظر شما