شناسهٔ خبر: 67326886 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اطلاعیه حفاظت محیط زیست استان اردبیل درباره تلفات ماهیان تالاب نئور

اردبیل - ایرنا - اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تلفات ماهیات تالاب نئور مربوط به گونه مهاجم کاراس بوده و انتظار می‌‍رود با مرگ این گونه روند احیای تالاب بهبود یافته و امکان ازدیاد گونه‌های بومی فراهم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: وقوع تلفات و مرگ و میر در ماهیان تالاب نئور صرفا در گونه ماهیان مهاجم کاراس اتفاق افتاده است که علت این مرگ و میر بر اساس بررسی‌ها و نمونه‌برداری‌های انجام گرفته از گونه‌های موصوف، ناشی از تاثیر استرس‌های محیطی در اثر شرایط طبیعی و تغییرات فیزیکوشیمیایی آب بوده که حاکی از حساسیت شدید گونه کاراس به تنش‌ها و عوامل محیطی است.

در این اطلاعیه خطاب به شهروندان و دوستداران محیط زیست آمده است این امر به نوبه خود در کنترل طبیعی و جلوگیری از افزایش رشد و تکثیر گونه‌های مهاجم تاثیرگذار بوده و می‌تواند روند احیای تالاب نئور را بهبود ببخشد و امکان ازدیاد گونه‌های بومی تالاب را فراهم نماید.

بر اساس این اطلاعیه ، اداره کل محیط زیست استان اردبیل بلافاصله نسبت به جمع‌آوری، پاکسازی و انتقال لاشه‌های ماهیان تلف شده به خارج از حوضه آبریز تالاب نئور و دفن و امحاء بهداشتی آن اقدام کرده است.

طی ۲ سال اخیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در نوبت‌های بهاره و پاییزه اقدام به صید و جمع‌آوری گونه‌های مهاجم کاراس در تالاب نئور کرده است که با این اقدام کفه ترازو به نفع سایر گونه‌های آبزی همانند اردک ماهی در این تالاب تمام شده و فرایند احیای آن را تسریع کرده است، به طوری که گفته می‌‍شود روند موفقیت‌آمیز پاکسازی تالاب نئور می‌تواند به عنوان الگویی در سایر تالاب‌هایی که در معرض مخاطرات مشابه هستند، قرار بگیرد.

نظر شما