شناسهٔ خبر: 67326750 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسیر آبرسانی عمارت «عالی قاپو» اصفهان مرمت شد

اصفهان- ایرنا- مدیر پایگاه جهانی میدان امام(ره)(نقش جهان) اصفهان از استحکام‌بخشی و مرمت مسیر آبرسانی عمارت عالی قاپو با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال خبر داد.

صاحب‌خبر -

فریبا خطابخش روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این مسیر که آب را به‌وسیله لوله‌های سفالی و مسی از قسمت‌های پایین عمارت به طبقه چهارم منتقل و از آنجا در حوض مسی سرریز می‌کرد، از دهه ۵۰ مرمت نشده بود و نیاز به استحکام‌بخشی اضطراری داشت.

وی یادآور شد: اقدامات استکام‌بخشی و مرمت بدنه‌های عالی قاپو تا سال ۹۶ به اتمام رسید اما مسیر و اتاقک‌های آبرسانی در آن زمان مرمت نشد تا اینکه امسال با اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی اصفهان این مهم صورت گرفت.

به گفته وی، مسیرها و لوله‌های آب عمارت عالی قاپو با همیاری استادان دانشگاه هنر اصفهان، شناسایی و حوضچه‌هایی که در طبقه سوم و چهارم برای مسیر آب تعریف شده بود، مرمت شد.

به گزارش ایرنا، عمارت عالی‌قاپو از زیباترین معماری‌های به یادگار مانده از دوران صفوی در اصفهان است و با ۶ طبقه، ورودی دولتخانه صفوی محسوب می‌شد.

این بنا در سمت غرب میدان امام(نقش جهان) قرار دارد و گفته می‌شود در دوران صفویه به مرور با اضافه شدن بخش‌ها و طبقات، کار ساخت آن تکمیل و در زمان شاه عباس دوم برای چشم‌انداز بهتر بر میدان، ایوان عالی‌قاپو و ۱۸ ستون آن، حوض مسی و تاسیسات آبرسانی آن به این بنا اضافه شد.

کلانشهر اصفهان با برخورداری از آثار تاریخی زیاد در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد؛ میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون و مسجد جامع عتیق این شهر به ثبت جهانی رسیده است.

نظر شما