شناسهٔ خبر: 67326659 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاهده پرنده‌ای نادر برای نخستین بار در خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم گفت: محیط بانان این شهرستان موفق به مشاهده و ثبت گونه‌ای پرنده از راسته گنجشک‌سانان به نام «میوه خور» در محدوده پناهگاه حیات وحش میاندشت شدند.

صاحب‌خبر -

احمد صفرزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: میوه خور پرنده ای کوچک جثه به اندازه ۲۳ سانتی متر از خانواده میوه خوریان و راسته گنجشسانان است که از پراکنش کمی در سطح کشور برخوردار و غالبا در جنوب کشور یافت می شود.

وی افزود: ظرفیت های زیستگاهی، به کارگیری محیط بانان متخصص و تجهیز محیط بانان به دوربین های عکاسی مدرن موجب آشکار شدن ظرفیت حیات وحش این مناطق شده است.

میوه‌خور یا میوه‌خور خاکستری (نام علمی: Hypocolius ampelinus) گونه‌ای از پرندگان کوچک شاخه‌نشین است که دمی بلند داشته و عمدتاً از میوهها تغذیه می‌کند.

میوه‌خور در مناطق خشک و نیمه بیابانی شمال آفریقا، شبه جزیره عربستان، ایران، افغانستان، پاکستان و غرب هندوستان یافت می‌شود.

این پرندگان به صورت گروهی پرواز کرده و در زمستان به مناطق گرم جنوبی مهاجرت می‌نمایند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود.

میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است و این پناهگاه با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی دارای سه شهر جاجرم، سنخواست و شوقان، سه بخش، پنج دهستان و ۵۵ آبادی است.

نظر شما