شناسهٔ خبر: 67326638 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افتتاح ۲۶ طرح صنعتی و معدنی با حضور مخبر

سرپرست ریاست جمهوری گفت: وزارت صمت ۱۲۵ طرح قابل افتتاح تا پایان شش ماه نخست سال دارد که حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

افتتاح ۲۶ طرح صنعتی و معدنی با حضور مخبر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد مخبر در آیین افتتاح رسمی ۲۶ طرح صنعتی و معدنی در ۱۰ استان کشور که امروز یکشنبه به‌صورت تصویری در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، ضمن تبریک عید بزرگ غدیر و هفته ولایت، اظهار داشت: اگرچه غدیر عید بزرگی است، ما در این ایام دو غم بزرگ داریم که یکی فقدان شهدای خدمت و دیگری ادامه جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در حق مردم مظلوم، بی‌دفاع و بی‌گناه غزه است.

سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه شهید رئیسی در زمینه رشد و رونق اقتصاد و تولید کشور، دغدغه جدی داشت و مسائل این حوزه را به‌طور مداوم پیگیری می‌کرد، گفت: شهید رئیسی به هیچ عنوان نشست‌های رصد اقتصادی را تعطیل نمی‌کرد و در کنار آن، نشست‌های متعددی با مسئولان و فعالان اقتصادی داشت و علاوه بر این، به‌صورت میدانی نیز رفع مسائل و مشکلات این بخش را دنبال می‌کرد.
مخبر، احیای واحد‌های تولیدی راکد را یکی دیگر از دغدغه‌های جدی رئیس جمهور شهید دانست و تصریح کرد: دولت سیزدهم، احیای ۱۰ هزار واحد تعطیل یا نیمه‌تعطیل را هدف‌گذاری کرده بود که امروز بخش قابل توجهی از آن محقق شده و بسیاری از موفقیت‌های دولت مردمی در زمینه تشکیل سرمایه ثابت، کاهش نرخ بیکاری و رشد تولید، مربوط به کارها و تلاش‌های دولت در این عرصه است.
سرپرست ریاست جمهوری، افتتاح طرح‌ها در وزارتخانه‌ها را که از دیروز آغاز شده است، نمادی از عملکرد و دستاورد‌های دولت مردمی، عنوان کرد و گفت: طرح‌هایی که دیروز در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ۲۶ طرحی که امروز در وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) افتتاح شد، فقط بخشی از طرح‌هایی هستند که قرار بود تا پایان امسال به بهره‌برداری برسند و به عنوان مثال، وزارت صمت ۱۲۵ طرح قابل افتتاح تا پایان شش ماه نخست سال دارد که حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن‌ها در نظر گرفته شده است و امروز ۲۶ طرح افتتاح شد.

مخبر در ادامه با بیان اینکه رشد تولید بدون توجه به صنعت امکان‌پذیر نیست، سیاستگذاری دولت مردمی در این بخش مبتنی بر راهنمایی‌های رهبری معظم انقلاب و تمرکز بر توسعه بنگاه‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان را از جمله علل توفیقات و دستاورد‌های این وزارتخانه دانست و گفت: خوشبختانه آقای علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت که خود از دانشمندان این حوزه نیز محسوب می‌شود، همه سیاست‌های لازم برای توسعه صنعت با تکیه بر این توانمندی‌ها را لحاظ کرده است.

سرپرست ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش بنیان را یک مزیت و امتیاز ویژه برای کشور برشمرد و با بیان اینکه امروز ایران اسلامی یکی از کشور‌های پیشرو و پیشرفته در این حوزه است، گفت: کشور عزیز ما با وجود برخورداری از نعمت‌های طبیعی و خدادادی، از وجود نیرو‌های جوان و نخبه به عنوان لوازم اصلی توسعه دانش‌بنیان‌ها بهره‌مند است و اگر به دنبال افزایش بهره‌وری هستیم، با تکیه بر این ظرفیت‌ها قابل تحقق است.

مخبر در بخش دیگری از سخنان خود، تعامل ویژه با بخش خصوصی، توسعه حمل و نقل عمومی برقی، جایگزینی پساب با آب شرب در صنایع، رفع دغدغه مردم در تولید و عرضه خودروی باکیفیت و افزایش قابل توجه استفاده صنایع از برق تجدیدپذیر را از جمله اقدامات اثربخش وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت مردمی، عنوان و بر ضرورت پیگیری، تداوم و تکمیل این اهداف دولت در این وزارتخانه تأکید کرد.

سرپرست ریاست‌جمهوری با توجه به عقب‌ماندگی‌ها در بهره‌مندی از ظرفیت معادن کشور، گفت: معادن، جزو ظرفیت‌های بسیار ارزشمند کشور است که می‌توانیم از آن به‌اندازه نفت درآمد داشته باشیم که متأسفانه در سال‌های گذشته، این بخش مورد غفلت واقع شده و با وجود کارهای خوب و مؤثر دولت مردمی، همچنان در این بخش شاهد عقب‌ماندگی هستیم که با جدیت باید پیگیری و دنبال شود.

مخبر فراهم شدن زمینه برای توسعه تعاملات تجاری و صنعتی با کشور‌های بزرگ اقتصادی با عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، مانند گروه بریکس، پیمان شانگهای و اتحادیه اوراسیا را از دیگر اقدامات و دستاورد‌های بزرگ شهید رئیسی، عنوان و بر لزوم بهره‌گیری و استفاده صنعتگران از این ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه صنعت کشور تأکید کرد.

سرپرست ریاست جمهوری، همچنین با بیان اینکه دولت تا روز آخر، پیگیر رفع مشکلات صنعتگران است، بر ضرورت انتقال و بومی کردن دانش در بخش صنعت و همچنین، توسعه تعاملات تجاری با کشور‌ها با اولویت مثبت شدن تراز تجاری کشور، تأکید کرد.

نظر شما