شناسهٔ خبر: 67325244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مصطفی پورمحمدی: برنامه من تقویت جایگاه خبرنگاری واطلاع‌رسانی در کشور است

نشست خبری حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: برنامه دولت قرار نظم و انضباط و تعهدات و جدیت در برنامه‌ها و رعایت حقوق همه است.

وی ادامه داد: از مجموعه توانمندی در عرصه اطلاع رسانی و بخش‌های مختلف تولید و محتوا برخوردار هستیم.

جامعه ایران بسیار بانشاط و انگیزه و ظرفیت بالایی است

پورمحمدی افزود: جامعه ایران بسیار بانشاط و انگیزه و ظرفیت بالایی است که این توان و احساس مبتنی بر تلاش‌های رسانه‌ها ست که باید قدر بدانیم.

وی عنوان کرد: برنامه من تقویت جایگاه خبرنگاری و اطلاع رسانی در کشور است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اطلاع رسانی خوب به مسوولین ومردم یک حرکت دو طرفه است. دنیای امروز دنیای شفافیت و اطلاعات و نظارت عام و پرسرعت تر از نظارت ساختارها و سازمان هاست. نظارت افکار عمومی فوق العاده تعیین کننده است.

وی افزود: جامعه خبرنگاری نیازمند محیط باز و جسارت است. اجازه ندهیم جسارت خبرنگاران گرفته شود. تجربه نشان داده که نکات مثبت تلاش و تحرک خبرنگاران بیشتر از نکات ضعف ان است. نقد جامعه را زنده نگه می‌دارد.

بحث حجاب مقوله دینی و فرهنگی است

پورمحمدی در مورد شیوه مواجهه دولت متبوع خود با مسائل، افزود: بلوک بندی‌های سیاسی که به کار می‌رود قطعی نیست. انچه مهم است موضع روشن هر نامزد است که در این روزها مواضع خودم را بیان کنم. آنچه که نسبت به بانوان و شان زنان در جامعه است افتخار می‌کنیم. بحث حجاب مقوله دینی و فرهنگی است و به ان احترام می‌گذاریم. باید خارج از فضای تنش و ستیز به آن بپردازیم.

وی در مورد مذاکرات هسته‌ای گفت: هر دولتی جایگاه خودش را دارد. شهید رییسی یک سبک مطلوب را با مردم داشته و حتماً این سبک را ادامه خواهم داد اما در سیاست‌های اجرایی سبک خاص خود را دارم.

وی تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای حق ماست و با تمام توان از ظرفیت‌های بین المللی و دیپلماتیک استفاده خواهم کرد.

تمام توان را گذاشته‌ام سردی فضا را بشکنم

پورمحمدی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ایا ائتلاف با پزشکیان را دارید، گفت: از این سوال تعجب می‌کنم. صاحب یک گفتمان روشن هستم. یک بازگشت جدی به مواضع انقلاب و امام و رهبری داشته باشیم.

وی در مورد اقبال عمومی نسبت به خود، افزود: سبدی برای این جایگاه نگذاشته بود و اگر این اتفاق ناگوار پیش نمی امد هرگز پا در این عرصه نمی‌گذاشتم. این حادثه به دلایلی من را موظف کرد که پا در این عرصه بگذارم. گفتمان شفافی را بیان کردم. زمان ما کم است که اگر بیشتر شود شرایط بهتر خواهد بود. تمام توان را گذاشته‌ام سردی فضا را بشکنم. رهبری مهم‌ترین مسئله را مشارکت قرار دادند.

وی گفت: مردم ما تا حدودی دلسرد شدند و ما باید تلاش کنیم این فضا تغییر کند.

وی در مورد حمله قرار گرفتن در مناظره‌ها گفت: حس می‌کنند من قدرت جا به جایی فضایی سیاسی کشور را دارم و نگران هستند.

پورمحمدی در مورد فیلترینگ، گفت: از ظرفیت دولت در بحث سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری بالاست. اگر اراده کافی داشته باشد می‌تواند قاطع عمل کند. فیلترینگ واقعاً بازی وی پی ان بازی نا به هنجار است که پول به مافیای وی پی ان رفته است. سرعت اینترنت را کاهش داده و من خوشبین هستم که موفق خواهم شد. شبکه ملی و فیبر نوری توسعه خوبی داشتیم و درباره پیامرسان‌های داخلی برنامه داشته باشیم. اما درباره پلتفرم‌ها استفاده خواهیم کرد.

اگر کاری برای مردم مفید واقع شود بهتر عمل خواهم کرد

پورمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه وقتی به مواضع و کنش‌های انتخاباتی شما نگاه می‌کنیم، نمی‌توانیم یک چارچوب ساختارمند از آن استنباط کنیم. شما با همه دولت‌ها دوست هستید، در حالی که بسیاری از سیاست‌های این دولت‌ها کاملاً متفاوت و در تقابل با یکدیگر قرار داشته. شما با همه همکاری کرده‌اید ولی خود را به هیچ‌یک از این دولت‌ها منتصب نمی‌دانید و مسئولیت عملکرد آنها را هم نمی‌پذیرید. شما مشی سیاسی خود را چگونه تعریف می‌کنید؟ گفت: رویکردها و مواضع سیاسی من است که خودم را وامدار گفتمان انقلاب است. امام، رهبر انقلاب، شهید بهشتی و شهید مطهری مربع اندیشه فکری من است. اینکه گفتمان ما بتوانیم به نتیجه برسیم امکان‌پذیر نیست. در دولت اقای موسوی مسئولیت اداره ضد جاسوسی کشور بودم و با توجه به اینکه اختلاف نظری داشتیم اما کارکردیم. در دولت اقای هاشمی مذاکرات خارجی برعهده داشتیم اما نظر رهبری را هماهنگ می‌کردیم. در دولت خاتمی کنار گذاشته شدم اما اقای خاتمی این نظر را نداشت اما اطرافیان این نظر داشت. در دولت احمدی‌نژاد به من پیشنهاد داد اما قبول نکردم بعد با نظر رهبری قبول کردم. در دولت اقای روحانی هم پیشنهاد قوه قضاییه برای وزارت دادگستری بودم نه پیشنهاد اقای روحانی بعد با رضایت اقای روحانی به کار دعوت شدم، من با کسی دعوا ندارم و دوران وزارت کشور دوران وزارت دادگستری و رئیس سازمان بازرسی به گواه دوستان مثبت داشتم. من اگر مرده‌شور هم بشوم بهترین مرده‌شور خواهم شد. اگر کاری برای مردم مفید واقع شود بهتر عمل خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا درباره حضور در انتخابات با جامعه روحانیت جلسه داشتید؟ گفت: بنده دبیر عالی جامعه روحانیت هستم و بدون اینکه فرصت شود هماهنگی کنیم در این عرصه حضور یافتم و ثبت‌نام کردم و گفتم شما آزاد هستید و انتظاری از شما ندارم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: این میدان عمومی است و بنده مواضع را می‌گویم و اگر مورد اقبال مردم بود، انتخاب می‌شوم.

پورمحمدی در مورد سیاست خارجی دولت متبوع خود، بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی روشن است و سعی می‌کنم با تدابیری این را تثبیت کنم و رو به جلو ببریم؛ سیاست‌های جمهوری اسلامی کامل و جامع است و با همه کشورها روابط خوب برقرار خواهیم کرد اما در دو جا این عمل نمی‌شود، یک اسرائیل، زیرا این رژیم را قبول نداریم و دومی آمریکاست که فعلاً خوی وحشیانه دارد. اما زمانی که رفتار خود را تغییر دهند رفتار ایران هم تغییر خواهد کرد و اینکه باید ببینیم منافع و حقوق ما را رعایت می‌کنند یا نه.

توسعه روابط بین المللی با همسایگان در اولویت دارد

پورمحمدی اظهار کرد: توسعه روابط بین المللی با همسایگان در اولویت دارد و روسیه هم را کشور همسایه میدانیم و این اولویت برای این کشور هم رعایت می‌شود و اینکه ما در جایگاه مهم جهانی قرار داریم و باید از ظرفیت‌های بریکس و شانگهای و کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده کنیم. من این خط را به جد تعقیب خواهم کرد و اجازه نمی‌دهیم دست اندازهایی ایجاد شود یا اینکه به سفارتخانه‌هایی حمله کنند.

پورمحمدی در مورد برنامه دولت خود برای ثبات ارز افزود: بحث ارز نگران کننده است حتماً هم به مصلحت و هم جلوگیری از فساد است که نرخ ارز یکسان شود. سیاست اصولی من یکسان سازی قیمت ارز است. ارز ترجیحی در بسیاری از دنیا از جمله اروپا و چین اجرا می‌شود. سیاست گذاری‌هایی در ارز ترجیحی داریم.

باید اقتصاد از این بن بست خارج شود

وی در مورد حل مشکلات کارگران در دولت قرار، گفت: مقوله حقوق و دستمزد و بیمه به پایه‌های اقتصاد مربوط است. باید اقتصاد از این بن بست خارج شود. ظرفیت داخلی قابل توجهی داریم اما هنوز به کفتمان اقتصاد مقاومتی نرسیدیم. دخالت ارگان‌هایی که نباید در اقتصاد دولت کنند را شاهدیم. اقتصاد ما نباید دولتی باشد. دولتی‌ها و شبه دولتی‌ها و خصولتی ها هم نباید در اقتصاد حضور داشته باشند. مردم اگر رقیب قوی در اقتصاد داشته باشند نمی‌توانند در این امر مشارکت کنند. خود تحریمی‌ها همدستی با تحریم‌های خارجی است. اگر اقتصاد اصلاح شود حقوق و دستمزد کارگران پرداخت می‌شود.دولت شهید رییسی خانواده بیمه شدگان را تقویت کرد اما مهم این است که چه چیزی می‌توانیم به آنها ارائه دهیم. امروز اقتصاد ایران به تصمیمات سخت نیاز دارد.

پورمحمدی در مورد اظهارات خود مبنی بر اینکه جلیلی اجازه ندادfatf تصویب شود، اظهار داشت: من بنا ندارم به کسی نسبت خلاف بزنم، آقای جلیلی و یکی از فرماندهان جنگ در ملاقاتی که داشتیم بیان داشتند که شک داریم به صحت و درستی آقایان و باید منافع کشور در اولویت باشد و باید سیاست‌ها تنظیم شود.

وی افزود: ۱۰ سال است که fatf گلوی ارتباطات مالی را گرفته است و اجازه نمی‌دهد. کشورها رویشان نمی‌شود که بگویند تحریم‌های آمریکا مانع است بیان می‌کنند که fatf نمی‌گذارد حتی چین و روسیه این موضوع را بیان می‌کنند.ما در fatf منطقه‌ای ورود داشته‌ایم که باید از این موضوع استفاده کنیم.

دوستان اصولگرا در میدان دیگران بازی نکنند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد سبد گفتمانی مشترک با پزشکیان، گفت: لطفاً این نگاه را آنقدر تشدید نکنید. دوستان اصولگرا در میدان دیگران بازی نکنند. در دولت من با بچه‌های حزب الهی و جدی و کاربلد و تحصیل کرده کار خواهم کرد. پزشکیان فرد خوبی است اما برای ریاست جمهوری خوب نیست. ظریف دیپلمات خوبی است اما نمی‌تواند راهبرد دیپلماتی داشته باشد.

مردم می‌خواهند بدانند که چه کسی مشکلات را حل می‌کند

پورمحمدی در مورد حضور وی در دولت‌های مختلف و انتظارات برای پاسخ‌های محکم در مناظرات عنوان کرد: بنده سال‌ها در این مباحث صحبت نکرده‌ام و تا مواضعم به جامعه منتقل شود، زمان می‌برد. ما تلاش می‌کنیم و این کارها منابع زیادی می‌خواهد و من چون چنین برنامه‌ای نداشتم، این مقدمات را فراهم نکردم. دوستان زیادی در عرصه رسانه‌ای بنده را کمک می‌کنند. من وکیل مدافع دولت‌ها نیستم و الان هم دادگاه عملکرد دولت‌ها نیست، مردم حوصله شنیدن این حرف‌ها را ندارند.

مردم می‌خواهند بدانند که چه کسی مشکلات را حل می‌کند

وی ادامه داد: مردم می‌خواهند بدانند که چه کسی مشکلات را حل می‌کند و صورت مسأله را پاک نمی‌کند. دردها و دغدغه‌های مردم باید بیان شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سوال که آیا من آمده‌ام به گذشته لگد بزنم؟ گفت: مردم از این حرف‌ها بدشان می‌آید و اگر گذشته بد است چرا به کشورمان، اقتصاد، پیشرفت‌ها و نفوذ خود افتخار می‌کنیم؟ این‌ها در ۴۵ سال گذشته رخ داده است. بنده با مسائل کشور آشنا هستم، هم‌اکنون اقتصاد مشکلاتی دارد و باید حل شود.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها گفتند سخت‌ترین تحریم تاریخ و فلج‌کننده را بر ایران تحمیل کردیم، افزود: چند دفتر در کاخ سفید ایجاد شده تا اقتصاد ایران را مختل، فلج و فروپاشی کنند؛ علیرغم این فشارها و سختی که مردم دارند، آیا اقتصاد کشور فروپاشید و تولید متوقف شد و زندگی مختل شد؟ نه، چون اقتصاد ایران قوی است و مدیران و تولیدکنندگان قوی هستند و کشور را حفظ کردند ولی مشکلات را داریم.

نظر شما