شناسهٔ خبر: 67324502 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

۴ سکوی اصلی در «مهمونی ۱۰ کیلومتری تهران» برپا می‌شود

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: ۴ سکو (استیج) محوری در میدان‌های آزادی، انقلاب، فردوسی و امام حسین (ع) در مهمونی ۱۰ کیلومتری تهران مستقر خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  مصطفی زیبایی‌نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران برنامه‌های فرهنگی شهرداری در دهه ولایت و امامت و مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر در تهران را تشریح کرد.

زیبایی‌نژاد در مقدمه سخنان خود گفت: پیوند عید قربان با روز عید غدیر که از آن به عنوان دهه ولایت نام برده می‌شود، دارای پیام‌های زیادی برای ماست. اینکه در عید قربان، هواهای نفسانی خود را قربانی کنیم تا با طهارت و پاکی روح کامل به استقبال عید ولایت مطلقه حضرت علی علیه‌السلام برویم. توجه به این پیام و تبیین اهمیت و جایگاه امامت و رهبری در جامعه، یک ضرورت بنیادین است، به ویژه آنکه دشمنان جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگری امر «ولایت» را هدف گرفته‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد نیازمند فعالیت‌های تبیینی و ترویجی از دریچه فرهنگ و هنر هستیم. 

وی ادامه داد: شهرداری تهران با همکاری مجموعه‌های مختلف و با هدف ایجاد سرور و نشاط معنوی در شهر تهران، برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری را با شعار «امیرالمومنین معیار زندگی، الگوی حکمرانی» و عنوان «یا علی بگو» ویژه این ایام تدارک دیده است که از اصلی‌ترین اهداف آن می‌توان به ترویج سبک زندگی علوی، تبیین اصل ولایت امیرالمومنین، تکریم سادات و انتقال آموزه‌های ایرانی اسلامی به کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

 مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره ویژه برنامه‌های شاخص شهرداری در مناطق ۲۲ گانه توضیح داد: در طول دهه ولایت، مناطق مختلف شهرداری تهران برنامه‌های فرهنگی متنوعی را به صورت میدانی و استیج، در معابر اصلی شهر، مساجد و سراهای محلات برگزار کردند. این جشن‌ها تاکنون با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شده است.

وی با اشاره به ویژه برنامه مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر گفت: شاخص‌ترین برنامه دهه ولایت، برپایی مراسم بزرگ «مهمانی ده کیلومتری عید غدیر» است. به منظور ترویج سنت حسنه «اطعام غدیرانه» و انتقال این آموزه به نسل جوان، بخش مهمی از مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر به برپایی موکب‌های پذیرایی اختصاص دارد. این موکب‌ها توسط خود مردم و با همراهی گروه‌های جهادی و ستادی برپا می‌شوند و شهرداری تنها نقش تسهیل‌گری و خدمت‌رسانی برای میزبانی هرچه بهتر از شهروندان را برعهده دارد.  

زیبایی‌نژاد از ثبت‌نام بیش از ۲۵۰۰ موکب جهت حضور در این جشن ۱۰ کیلومتری خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۲۵۰۰ موکب ثبت‌نام کردند و به دلیل کمبود ظرفیت، بسیاری از آنها در لیست انتظار قرار دارند. میزبان اصلی در این جشن بزرگ خود مردم هستند و حجم بسیار زیادی از گروه‌های جهادی داوطلب حضور در این مراسم‌اند.

وی با اشاره به تمهیدات زیرساختی شهرداری برای برگزاری هرچه بهتر این جشن گفت: در حوزه حمل و نقل، اتوبوس‌های شهری کاملاً آماده خدمت‌رسانی هستند و مردم را از مساجد و میادین اصلی شهر به سمت مسیر اصلی مهمانی ۱۰ کیلومتری می‌آورند. علاوه‌ بر این، ون‌هایی در اختیار ستاد غدیر قرار گرفته تا مردم را از محل های محدودیت های ترافیکی تا محور برنامه میهمانی غدیر منتقل نمایند.

وی افزود: قطارهای مترو نیز در ساعات برگزاری مراسم در محور اعلام شده رایگان بوده و با سرفاصله بسیار کوتاه‌تری حرکت می‌کنند. از سویی دیگر، سازمان زیباسازی نیز همه تمهیدات لازم برای فضاسازی و آذین‌بندی شهر و برپایی مراسم نورافشانی جهت برپایی جشنی باشکوه را آماده کرده است.

زیبایی‌نژاد با اشاره به رونمایی از کتاب چند رسانه‌ای «مهمانی ده کیلومتری عید غدیر» گفت: کتاب‌ چند رسانه‌ای فرهنگی شهرداری تهران در مناسبت‌های ملی و مذهبی با عناوین مختلف آماده می‌شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به «سلام روح‌الله»، «سلام ماه من»، «سلام فرمانده»، «سلام بر حسین» و ... اشاره کرد. 

وی گفت: همزمان با فراررسیدن عید غدیر، جدیدترین شماره از این کتاب با عنوان «مهمانی ده کیلومتری عید غدیر» ویژه کودکان آماده شده و تلاش دارد مفاهیم اصلی مرتبط با عید ولایت را در قالب سرگرمی و نقاشی و داستان‌های کمیک محور به این گروه سنی منتقل کند. 

مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران از حضور اقوام ایرانی در مراسم ده کیلومتری عید غدیر خبر داد و گفت: با ابتکار ستاد گردشگری شهرداری، گروه‌های اقوام ایرانی از استان‌های مختلف دعوت شده و با لباس محلی خود در سیاه چادرهایی مستقر می‌شوند. بدون شک حضور آنان در مسیر راهپیمایی و تلاش برای معرفی اقوام ایران به کودکان و نوجوانان صحنه‌های جذابی را خلق خواهد کرد.

علاوه براین، گروه‌های نقالی و سرود نیز تولیداتی را ویژه عید غدیر و با محتوای اتفاقات غدیرخم آماده کرده‌اند. این تولیدات در روز جشن، برای نوجوانان و خانواده‌هایشان رونمایی خواهد شد.
وی با اشاره به همزمانی عید غدیر و اربعین شهادت آیت الله رییسی گفت: با توجه به فراررسیدن اربعین شهادت آیت الله رییسی و هیأت همراه ایشان در سانحه تلخ سقوط بالگرد، تعدادی از مواکب با شعار «خادم الرضا» فضاسازی شده‌ و به اجرای برنامه‌هایی با محوریت این شهدا می‌پردازند.

زیبایی‌نژاد از فعالیت ۴ استیج محوری در ۴ میدان اصلی شهر خبر داد و گفت: ۴ استیج محوری در میدان‌های آزادی، انقلاب، فردوسی و امام حسین (ع) مستقر خواهند شد و با هم‌افزایی مجموعه‌های مختلف به اجرای برنامه‌های شاخص فرهنگی می‌پردازند. رسانه ملی نیز ۴ استیج را به صورت ویژه پوشش خواهد داد. 

وی ادامه داد: یک ابتکار دیگر امسال برای غنی سازی محتوای میهمانی ده کیلومتری غدیر که اقدام نموده ایم، سفارش اثر به گروه های نقاله خوان معروف تهران است که با محوریت خطبه غدیر و آیات قرآنی مرتبط با ولایت به نقاله خوانی در استیج ها خواهند پرداخت.

زیبایی‌نژاد گفت: همچنین شورای عالی قرآن شهرداری تهران نیز امسال برنامه ویژه‌ای برای ارتباط خانواده‌ها بالاخص نوجوانان با آیات قرآنی ولایت با فناوری VR مهیا کرده است که در روز عیدغدیرخم رونمایی می‌شود.

نظر شما