شناسهٔ خبر: 67323642 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سومین پیش‌نشست نخستین جشنواره جهانی تمدن نوین اسلامی برگزار شد

در ادامه برگزاری پیش نشست‌های اولین جشنواره تمدن نوین اسلامی، سومین پیش‌نشست نخستین جشنواره جهانی تمدن نوین اسلامی با حضور جمعی از صاحب‌نظران و متخصصان این حوزه، در سالن شهید رحیمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نشست با همکاری انجمن علمی تمدن نوین اسلامی و گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق(ع) روز گذشته، 2 تیر برگزار شد.

در آغاز این نشست، محمدرضا بهمنی، دبیر جشنواره و معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ضمن تشکر از انجمن علمی و دانشگاه امام صادق(ع)، به تشریح اهداف و روند پیشرفت جشنواره پرداخت. 

سیدمجید مطهری نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، ضمن قدردانی از تلاش‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای طراحی و اجرای جشنواره، به معرفی اساتید و مباحث مطرح شده در پیش‌نشست سوم پرداخت. محورهای مباحث و ارائه‌کنندگان این نشست علمی عبارت بودند از:
محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس انجمن تمدن نوین اسلامی، در سخنرانی خود به موضوع «فناوری‌های آینده تمدنی» پرداخت و دو محور تحول فلسفی و آینده‌نگری خلاقانه برای شکل‌گیری فناوری‌ها را مورد بررسی قرار داد.
عبدالحمید قدیریان، هنرمند پیشکسوت کشورمان، در سخنانی به بررسی «هنر و تمدن اسلامی در مسیر آینده» پرداخت و بر جنس تمدنی هنر تأکید کرد. وی ظرفیت هنر را برای عینیت‌بخشی و تبدیل مباحث نظری تمدن به مباحث انضمامی تشریح کرد.

سعید غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و مدیر شبکه تلویزیونی الکوثر، به تشریح موضوع «آینده‌پژوهی تمدنی و امت اسلامی» پرداخت و ابعاد دینی و تجربی تمدن اسلامی در مناسبات دنیای اسلام و دیپلماسی فرهنگی را بررسی کرد.

در ادامه نشست، محسن صبوریان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با ارائه گزارشی جامع، به بررسی «آینده دینداری در ایران در قاب تمدن نوین اسلامی» پرداخت و افزود: با تحلیل روند پیمایش ملی معتبر در حوزه وضعیت دینداری در سه دهه گذشته، می‌توان گفت، میانگین شاخص‌های دینداری بر خلاف فضاسازی رسانه‌ای دچار افول نگران‌کننده نشده است. البته روند 10 ساله اخیر باید با دقت بیشتری مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

این نشست با هدف بررسی و تحلیل مباحث کلیدی مرتبط با تمدن نوین اسلامی و ارائه راهکارهای عملی برای تقویت و توسعه این حوزه برگزار شد و مورد استقبال گسترده کارشناسان و پژوهشگران قرار گرفت.

انتهای پیام

نظر شما