شناسهٔ خبر: 67323222 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری رزمایش مقابله با آفات چوبخوار خرما در دشتستان 

بوشهر- ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: دومین رزمایش میدانی آمادگی برای مقابله با آفات چوبخوار خرما در شهرستان دشتستان بعنوان قطب تولید خرمای این استان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا " مرتضی بحرانی " روز یکشنبه در آیین آغاز این رزمایش اظهار کرد: توجه بیشتر به مسائل فنی باغداری و به‌خصوص مدیریت آفات و بیماری‌ها به روش علمی در تولید کمی و کیفی خرما اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: وجود ۶ میلیون اصله نخل در سطح ۳۴ هزار هکتار نقش مهمی در اشتغال و معیشت کشاورزان استان بوشهر دارد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: از این نخیلات ۱۷۵ هزار تن خرما در سال تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرستان دشتستان دارای چهار میلیون اصله نخل است که دو سوم خرمای استان از این شهرستان تولید می شود که ۲۰ درصد آن بصورت رطب برداشت می شود .

بحرانی ادامه داد : "آب شیرینو دالکی" نخستین منطقه در شهرستان دشتستان است که رطب نوبرانه در آن روانه بازار می شود .

بیشتر بخوانید

۱۷۴هزار تن خرما در استان بوشهر تولید شد

۳۰ هزار تن خرمای بوشهر صادر شد

تولید خرما در استان بوشهر ۲۰درصد افزایش یافت

وی گفت: بازارهای مصرف رطب نوبرانه استانهای اصفهان ، فارس ، تهران ،خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و دیگر نقاط کشور است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: روش‌های مختلف کنترل تلفیقی برای مقابله با آفات چوب‌خوار خرما وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

" احمد سبحانی " افزود: ردیابی با استفاده از تله‌های غذایی و فرمونی و در ادامه برای مدیریت آفات حذف پاجوش‌ها، تنه جوش‌ها هرس برگ‌ها، پوشاندن تنه نخل و تکریب و ممنوعیت نقل و انتقال اندام‌های گیاهی از مناطق آلوده به سایر مناطق از مهم‌ترین روش‌های مدیریتی مبارزه با این آفت خطرناک است.

مدیر جهاد کشاورزی دشتستان نیز با بیان این‌که این شهرستان در بین شهرستان‌های خرماخیز کشور پهناورترین نخیلات پیوسته را دارد، بر مقابله با آفات تاکید کرد و گفت: به سبب خشکسالی‌های سنوات اخیر، رفتار آفات چوب‌خوار نخیلات نیز تغییر کرده و جمعیت سه گونه از این آفات افزایش یافته است.

" محمد رحیمی " افزود: با توجه به اهمیت نخیلات در پایداری امنیت غذایی و معیشت مردم منطقه ضرورت مقابله با آفات را دوچندان کرده است.

نظر شما