شناسهٔ خبر: 67316415 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری رزمایش مقابله با آفات چوبخوار خرما در دشتستان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: دومین رزمایش میدانی آمادگی برای مقابله با آفات چوبخوار خرما در دشتستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -
برگزاری رزمایش مقابله با آفات چوبخوار خرما در دشتستان 
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، مرتضی بحرانی در آیین آغاز این رزمایش بیان کرد: با توجه به تاثیر به‌سزای نخیلات در معیشت مردم و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم آن در استان بوشهر، توجه بیشتر به مسائل فنی باغداری و به‌خصوص مدیریت آفات و بیماری‌ها به روش علمی اهمیت زیادی دارد.
وی با اشاره ۳۴ هزار هکتار سطح باغات و نخلستان‌ها و وجود ۶ میلیون اصله نخل در استان بوشهر، افزود: از این نخیلات بیش‌از ۱۷۵ هزار تن خرما در سال تولید می‌شود که نخستین محصول آن که رطب است تیر هر سال وارد بازار می‌شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: روش‌های مختلف کنترل تلفیقی برای مقابله با آفات چوب‌خوار خرما وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.
احمد سبحانی افزود: ردیابی با استفاده از تله‌های غذایی و فرمونی و در ادامه برای مدیریت آفات حذف پاجوش‌ها، تنه جوش‌ها هرس برگ‌ها، پوشاندن تنه نخل و تکریب و ممنوعیت نقل و انتقال اندام‌های گیاهی از مناطق آلوده به سایر مناطق از مهم‌ترین روش‌های مدیریتی مبارزه با این آفت خطرناک است.
مدیر جهاد کشاورزی دشتستان نیز با بیان این‌که این شهرستان در بین شهرستان‌های خرماخیز کشور پهناورترین نخیلات پیوسته را دارد، بر مقابله با آفات تاکید کرد و گفت: به سبب خشکسالی‌های سنوات اخیر، رفتار آفات چوب‌خوار نخیلات نیز تغییر کرده و جمعیت سه گونه از این آفات افزایش یافته است.
رحیمی تاکید کرد: ضرورت دارد کنترل این آفات با توجه به اهمیت نخیلات در پایداری امنیت غذایی و معیشت مردم منطقه مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

نظر شما