شناسهٔ خبر: 67323120 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پیشنهادات نفتی به کاندیداها؛ از تولید ۴۴۵۰ هزار بشکه‌ای تا قرارداد با بانک‌های خارجی

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: مجری طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی ظرفیت تولید نفت در پایان برنامه به میزان ۴۴۵۰ هزار بشکه در روز و افزایش توان تولید نفت در پایان برنامه به میزان ۴۲۵۰ هزار بشکه در روز را از دیگر برنامه‌های کلیدی صنعت نفت در دولت چهاردهم عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

حسن بویری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به محوریت برنامه کاندیداهای ریاست‌جمهوری چهاردهم در بخش بالادستی صنعت نفت اظهار داشت: با توجه به نقش کلیدی تولید نفت و گاز در اقتصاد کشور، کاندیداهای ریاست‌جمهوری باید با استفاده از متخصصان و صاحبنظران باتجربه این حوزه، نسبت به تهیه و تدوین برنامه بخش بالادستی صنعت نفت و متعاقبا اجرای آن اقدام کنند.

هدف‌گذاری برای رشد سالانه نفت؛ با میانگین ۹ درصد

وی با تاکید بر اینکه اساس برنامه دولت آتی در حوزه نفت  بر مبنای برنامه هفتم توسعه کشور  باشد، گفت: هدف‌گذاری باید رسیدن به رشد سالانه بخش نفت با میانگین ۹ درصد باشد.

تولید نفت تا پایان برنامه هفتم باید به ۴۴۵۰ هزار بشکه در روز برسد

مجری طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی ظرفیت تولید نفت در پایان برنامه به میزان ۴۴۵۰ هزار بشکه در روز و افزایش توان تولید نفت در پایان برنامه به میزان ۴۲۵۰ هزار بشکه در روز را از دیگر برنامه‌های کلیدی صنعت نفت در دولت چهاردهم عنوان کرد.

تولید گاز به چه رقمی باید برسد؟

وی افزود: تولید میعانات گازی به میزان ۸۰۴ هزار بشکه در روز، تولید گاز به میزان ۱۲۳۹ میلیون متر مکعب در روز و جمع‌آوری گازهای همراه به میزان ۱۱۵ میلیارد متر مکعب در سال از جمله برنامه‌های اصلی هستند که باید در دولت آینده در دستور کار قرار گیرد.

بویری ارتقاء و اصلاح اساسی در بخش نیروی انسانی متخصص و باتجربه در بدنه اجرایی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه را از الزامات رسیدن به اهداف فوق‌الذکر برشمرد. 

لزوم اصلاح ساختار تامین مالی

وی خاطرنشان کرد: ایجاد و ارتقاء ساختار سازمانی تامین منابع مالی طرح‌ها با همکاری ویژه با صندوق توسعه ملی، بورس و اوراق بهادار، بانک‌ها و موسسات مالی داخلی و اصلاح و تسهیل سازو‌کار مدل‌های قراردادی جهت استفاده حداکثری از مشارکت مردمی و خصوصی واقعی در طرح‌های افزایش تولید نیز از جمله مواردی هستند که اهداف صنعت نفت را در بالادست عملیاتی خواهند کرد.

قرارداد با بانک‌های خارجی جهت تامین منابع مالی

این تحلیلگر حوزه انرژی همچنین بر لزوم ایجاد محدودیت برای جلوگیری از رقابت شرکت‌های دولتی و خصولتی با شرکت‌های خصوصی واقعی، ایجاد سازوکار قراردادی با بانک‌ها و موسسات تامین مالی خارجی جهت تامین منابع مالی در شرایط تحریم بصورت تهاتر تاکید کرد.

تاکید بر رفع گلوگاه‌ها

وی ایجاد سازو‌کار و ساختار سازمانی بسیار قوی نظارت بر پیشرفت طرح‌ها بصورت ماهیانه و شناسایی گلوگاه‌ها و رفع گلوگاه‌ها با حضور وزیر نفت، ایجاد سازوکار مشوق‌های مالی و معنوی برای نیروی انسانی متناسب با پیشرفت طرح‌ها (با اخذ مجوزهای لازم) را نیز از دیگر ملزومات؛ در صنعت نفت دولت آتی دانست.

انتهای پیام/

نظر شما