شناسهٔ خبر: 67322916 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر ارتباطات در مجلس اظهار کرد؛

ارائه ۵۰۰ خدمت در پنجره ملی خدمات به صورت هوشمند به مردم

زارع‌پور گفت: ۵۰۰ خدمت در پنجره ملی خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه می‌شود و امروز ۹۹ درصد به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده است.

صاحب‌خبر -

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی میزان تحقق دولت هوشمند و شبکه ملی اطلاعات گفت: یکی از موضوعاتی که در شهریورماه سال ۱۴۰۰ و در موقع رای اعتماد بنده از پشت این تریبون اعلام کردم این بود که تلاش خواهیم کرد تمام خدمات دولت را تا پایان دولت سیزدهم از طریق یک پنجره واحد به مردم ارائه کنیم. با همراهی و همدلی شما عزیزان و از آنجا که در قوانین بودجه سنواتی و لایحه برنامه هفتم توسعه همه دستگاه‌ها را مکلف کردیم تا خدمات خود را از طریق پنجره واحد ارائه کنند باید اعلام کنم که امروز پنجره ملی خدمات دولت راه‌اندازی شده و بیش از ۷۰ درصد خدمات دولت به شکل الکترونیکی از طریق این پنجره ارائه می‌شود و حدود ۵۰۰ خدمت به شکل هوشمند به مردم ارائه شده است.

وی اظهار کرد: دیگر نیاز به مراجعه حضوری مردم و ارسال مدرک وجود ندارد به عنوان مثال امروز اگر شما دانش آموز داشته باشید می‌توانید با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کارنامه دانش آموز خود را ملاحظه کنید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: ۵۰۰ خدمت در پنجره ملی خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه می‌شود و امروز ۹۹ درصد دستگاه‌ها به جز یک دستگاه به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده است و آن دستگاهی که متصل نشده وزارت امور خارجه می‌باشد که به علت ملاحظات ایرانیانی است که در خارج از کشور قرار دارند حتی دستگاه قضایی نیز تمام خدمات خود را از طریق این پنجره به مردم ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: تاکنون ۴۸ میلیون نفر در این پنجره واحد احراز هویت شدند یعنی ۷۰ درصد مردم بالای ۱۸ سال حداقل یکبار به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه کرده‌اند و روزانه سه میلیون نفر از طریق این پنجره خدمات دریافت می‌کنند.

وزیر ارتباطات گفت: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از طریق اتحادیه بین‌المللی مخابرات به عنوان طرح برتر سال در سال گذشته شناخته شد. برای این‌که خدمات به شکل هوشمند ارائه شود لازم است دستگاه‌ها بهم لینک شوند به پشتوانه قانون داده و اطلاعات ملی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید عدم ارائه اطلاعات توسط یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد. امروز تعداد ترافیک‌هایی که روی مرکز ملی تبادل اطلاعات وجود دارد به هشت میلیارد رسیده است در حالی که در سال ۱۳۹۹ این رقم ۱.۵ میلیارد بود.

زارع‌پور در ادامه تصریح کرد: براساس برنامه هفتم توسعه باید سالانه ۲۰ درصد از خدمات دستگاه‌ها هوشمند شوند. با توجه به روند کاری که صورت گرفته است تا پایان امسال حداقل ۳۰ درصد خدمات به شکل هوشمند خواهد شد و تا قبل از پایان برنامه تمام خدمات دولت هوشمند می‌شود. تاکنون تنها ۲۰ الی ۲۵ کشور پنجره ملی خدمات هوشمند با این کیفیت دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: این پنجره ملی باعث کاهش مراجعات حضوری، حذف امضا‌های طلایی و از بین رفتن فساد در دستگاه‌ها خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات بیش از ۱۵ سال مورد تاکید رهبری بوده است. در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم براساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی که از سوی رهبری به عنوان ناظر اجرای این پروژه تعیین شده است این کلان پروژه در ایران حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشت، اما با تلاش‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم اکنون این پروژه بیش از ۶۵ درصد پیشرفت داشته است، یعنی در کمتر از سه سال پروژه شبکه ملی اطلاعات بیش از دو برابر پیشرفت کرده است. یکی از زیرساخت‌های لازم برای این پروژه فیبر نوری می‌باشد. اکنون ۴۰ درصد کشور از فیبر نوری برخوردار هستند. زیرساخت دیگری که برای این پروژه لازم بود حمایت از سکو‌های داخلی است.

زارع‌پور در پایان بیان کرد: امروز تعداد کاربران فعال در سکو‌های داخلی بیش از پنج تا ۱۰ برابر شده است. به عنوان مثال کاربران حاضر در ایتا به بیش از ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار فعال رسیده است حضور مردم در این پلت‌فرم‌های داخلی ۱۰ برابر شده است. امروز سکو‌های داخلی ما این توانایی را دارند که به ۱۰۰ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی خدمات ارائه دهند، اما قبلا آرزوی برخی از مسئولان بود که پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند ۲۰ میلیون کاربر داشته باشند.

نظر شما