شناسهٔ خبر: 67322468 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

نشست تخصصی شاهنامه‌پژوهی در خانه اندیشمندان علوم انسانی

مؤلفه‌های فرهنگی از اسباب مهم حفظ هویت ملی است

به همت مؤسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم، عصر پنجشنبه ۳۱ خرداد، نشست تخصصی شاهنامه‌پژوهی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آسیانیوز؛ در این نشست دکتر محمد رسولی، شاهنامه‌شناس و مؤلف کتب شاهنامه‌پژوهی و مدرس شاهنامه از یافته‌های تازه در شاهنامه سخن گفت.

دکتر رسولی در این نشست که به بررسی تاریخ ایران در دوره فریدون بر اساس شاهنامه اختصاص داشت، گفت: «اول این‌که باید توجه داشته باشیم، فریدون یک شخص نبوده و چند شخص در این سلسله بوده‌اند. برای همین شاهنامه می فرماید فریدون پانصد سال پادشاهی کرد، زیرا سلسله فریدونیان پانصد سال بر ایران حکمرانی داشتند.»

دکتر رسولی افزود: «بر اساس تاریخ و طبق بیان شاهنامه که پژوهش‌های تاریخی درستی و اعتبار محتویات آن را ثابت کرده است، فربدونیان سومین زنجیره پادشاهی در ایران هستند، زیرا نخستین زنجیره پیشدادیان بودند. سپس ضخاکیان بودند که حدود هزار سال بر ایران استیلا داشتند و بعد از آن‌ها فریدونیان آمدند که پانصد سال در قدرت بودند. در دوره فریدون، کشورهای دیگر و از جمله تورانیان پیدا شدند. تورانیان، گروهی از خود ایرانیان بودند که به‌تدریج در شرق و شمال شرق ایران، موجودیت مستقل یافتند، گرچه همیشه وابسته به کشور مادر یعنی ایران بودند.»

نشست شاهنامه

در این نشست تخصصی مطرح شد که مؤلفه‌های فرهنگی می‌تواند از اسباب مهم حفظ هویت ملی و فردی باشد، چنان‌که خیلی از آداب و رسوم امروزین ایرانیان در دوران فریدون یعنی پنج هزار سال پیش وجود داشته است. در این جلسه با واکاوی روی ابیات معلوم شد روضه مذهبی و روضه عزا در دوران فریدون هم در ایران وجود داشته است.

گفتنی است در این نشست سایر استادان و صاحب‌نظران هم مطالب خود را بیان کردند و شاهنامه‌پژوهان پرسش های خود را مطرح نمودند که به بحث و تبادل‌نظر گذارده شد. سلسله نشست‌های تخصصی شاهنامه‌پژوهی مدت‌هاست که با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، هر ماه یک بار در خانه اندیشمندان برگزار می‌شود و در هر نشست با حضور متخصصان و صاحب‌نظران، بخشی از شاهنامه با رویکرد علمی و دانشگاهی واکاوی می‌شود.

در این نشست‌ها نگرش نوین به شاهنامه طرح شده و مباحث بر اساس کتاب «نگاهی نو به شاهنامه» نوشته دکتر محمد رسولی، پیش می‌رود. همچنین در این نشست‌های ماهانه، دانشجویان تاریخ و ادبیات و نیز شاهنامه‌پژوهان، پرسش‌های خود را از دکتر محمد رسولی و سایر اساتید می‌پرسند.

نظر شما