شناسهٔ خبر: 67312005 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

در نشست تخصصی شاهنامه پژوهی مطرح شد:فریدونیان سومین زنجیره‌ پادشاهی در ایران بودند

نشست تخصصی شاهنامه پژوهی عصر پنجشنبه ۳۱ خرداد در خانه اندیشمندان علوم انسانی با موضوع تاریخ ایران در دوره فریدونیان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر محمد رسولی( شاهنامه شناس و مولف کتب شاهنامه پژوهی و مدرس شاهنامه) از یافته‌های تازه در شاهنامه سخن گفت و اظهار داشت؛ اول اینکه باید توجه داشته باشیم، فریدون یک شخص نبوده و چند شخص در این سلسله بوده اند. برای همین شاهنامه می‌فرماید « فریدون پانصد سال پادشاهی کرد» . زیرا سلسله فریدونیان پانصد سال بر ایران حکمرانی داشتند.این شاهنامه شناس افزود: بر اساس تاریخ و طبق بیان شاهنامه ( که پژوهش‌ها، درستی و اعتبار محتویات شاهنامه را ثابت کرده است) فریدونیان سومین زنجیره‌ پادشاهی در ایران هستند.
وی ادامه داد؛ نخستین زنجیره پادشاهی را پیشدادیان شکل دادن، سپس ضحاکیان بودند که حدود هزار سال بر ایران استیلا داشتند. بعد از آنها « فریدونیان» آمدند که پانصد سال بودند.
رسولی بیان داشت؛ در دوره فریدون، کشورهای دیگر و از جمله تورانیان پیدا شدند. تورانیان، گروهی از خود ایرانیان بودند که به تدریج در شرق و شمال شرق ایران، موجودیت مستقل یافتند. گر چه همیشه وابسته به کشور مادر ، یعنی ایران بودند.


در نشست تخصصی شاهنامه پژوهی مطرح شد:فریدونیان سومین زنجیره‌ پادشاهی در ایران بودند


در ادامه این نشست سایر استادان و صاحب نظران هم مطالب خود را بیان کردند و شاهنامه پژوهان پرسش‌های خود را پرسیدند.
سلسله نشست‌های تخصصی شاهنامه پژوهی مدتهاست که با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، هر ماه یک بار در خانه اندیشمندان برگزار میشود و در هر نشست با حضور متخصصان و صاحب نظران، بخشی از شاهنامه با رویکرد علمی و دانشگاهی واکاوی می‌شود.
در این نشست‌ها نگرش نوین به شاهنامه میشود و مباحث بر اساس کتاب« نگاهی نو به شاهنامه» نوشته دکتر محمد رسولی، پیش می‌رود.
همچنین در این نشست‌های ماهانه، دانشجویان تاریخ و ادبیات و نیز شاهنامه پژوهان، بیان پرسش‌های خود را از اساتید دارند

۲۲۰57

نظر شما