شناسهٔ خبر: 67322137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

یادداشت روز | علی مؤذنی کارشناس مسائل سیاسی

مشاوران رئیس!

در هنگامه انتخابات ریاست جمهوری، نقش اطرافیان نزدیک و مشاوران بر نوع گفتار و رفتار کاندیداها، غیرقابل کتمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از خمین؛ علی مؤذنی کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: تأثیرپذیری افراد از انسان‌های پیرامون در طول زندگی؛ از بَدو تولد تا مرگ، مسئله‌ای بدیهی است که به ماهیت زندگی اجتماعی انسان برمی‌گردد، تصور کنید انسانی را که در جزیره‌ای تنها زندگی می‌کند و همه وسایل حیات و ادامه زندگی نیز برای مهیّاست، آیا این فرد، همچنان تأثیر می‌پذیرد؟ آری!

از طبیعت و محیط زندگی خویش تأثیر می‌پذیرد و البته تأثیر نیز می‌گذارد، اما در این جزیره، همنوع او وجود ندارد و لذا تمام تصمیماتش بر اساس تشخیص فردی خواهد بود اما اگر همین فرد به جامعه انسانی وارد شود، نمی‌تواند از دیگران تأثیر نگیرد زیرا لازمه زندگی اجتماعی در جوامع بشری، تأثیر و تأثّر متقابل است و تصوّر تأثیرناپذیری از دیگران، دور از ذهن می‌نماید.

اما میزان تأثیر دیگران بر ذهن و عمل و رفتار ما به چه میزان است؟

آیا باید موجودی منفعل و صرفاً تابع اراده دیگران باشیم یا اینکه خواست و نظر دیگران در زندگی شخصی ما و در کنش‌های اجتماعی ما باید طبق مصلحت فردی، تعدیل یابد؟ و از سوی دیگر آیا می‌توان به‌طور کامل نسبت به نظر دیگران و روح جمعی حاکم بر جامعه، بی‌تفاوت بود و راه خود را پیمود؟

ویژگی‌های روحی - روانی ما انسان‌ها، آموزش‌های مکتسبه در طول زندگی، پرورش ما در دوران طفولیت در دامان خانواده و نیز خصلت‌های ارثی، همگی معرّف شخصیت اجتماعی هستند، لزوم یادگیری از دیگران و عدم لجاجت در فراگیری توصیه‌های مثبت از عناصر مهم یک شخصیت سالم به شمار می‌رود و از سوی دیگر، تکبر، خودرأی بودن، بی‌توجهی مطلق به آراء دیگران و خودشیفته بودن، از عوامل مهم ضعف شخصیتی و روانی فرد به شمار می‌رود که باعث تضعیف جایگاه اجتماعی او نیز می‌شود.

در هنگامه انتخابات ریاست جمهوری، نقش اطرافیان نزدیک و مشاوران بر نوع گفتار و رفتار کاندیداها، غیرقابل کتمان است، اگر کاندیداهای محترم ریاست جمهوری از مشاوران صادق بهره گیرند و حلقه اطرافیان نزدیک را از بین کارشناسان و صاحب‌نظران دلسوز تشکیل دهند، بهتر می‌توانند برنامه‌ای منسجم در راستای پیشبرد اهداف خود و نیز شناسایی مشکلات متعدد مردم؛ در روند تبلیغات ارائه دهند اما اگر خلاف این مسئله رخ دهد، کاندیداها از واقعیات جامعه به دور خواهند بود و بدیهی است که در صورت پیروزی نیز، جهانِ ذهنی و هندسه رفتاری آنان، متفاوت از بطن جامعه و شهروندان خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما