شناسهٔ خبر: 67321744 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تجهیز و تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی ۱۶۱ روستای استان اردبیل در دولت سیزدهم

اردبیل- ایرنا- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل از تجهیز و تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی و اتصال ۱۶۱ روستای این استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت با پوشش ارتباطی در ۳۷۹ آبادی در دولت سیزدهم خبر داد.

صاحب‌خبر -

شهریار سرداری روز یکشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز اردبیل با تشریح خدمات دولت سیزدهم در استان و رفع مشکلات ارتباطی در مناطق محروم به ویژه روستاهای بالای ۲۰ خانوار اظهار کرد: تاکنون برای ۳۵۹ روستا ابلاغیه نصب دکل یا ارتقای دکل موجود دریافت گردید تا به این وسیله ضمن رفع مشکل ارتباطی در آنها، برخی روستاهای زیر ۲۰ خانوار و روستاهای اطراف آنها هم زیر پوشش قرار بگیرد.

۳۷۹ روستای استان اردبیل تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفتند

وی افزود: طی ۲ سال گذشته ۱۶۱ مورد از ابلاغ‌ها اجرا شده و حدود ۳۷۹ روستا و نزدیک به ۲ هزار کیلومتر از جاده های روستایی و بین مزارع زیر پوشش قرار گرفته است و ساکنان این روستاها می‌توانند در بستر تلفن همراه و با فناوری نسل چهارم به اینترنت پرسرعت متصل شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل عنوان کرد: البته روستاهای استان به طور کامل پایش نشده و تلاش داریم برای روستاهای باقی مانده نیز ابلاغ بگیریم تا به وسیله اپراتورهای همراه اول یا ایرانسل در این روستاها نیز پروژه اجرا شود.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۸۳۳ روستا در استان اردبیل وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۱۲ روستا بالای ۲۰ خانوار است، اضافه کرد: پس از اجرای کامل ابلاغیه ۳۵۹ روستا، بیش از ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اینترنت پرسرعت در بستر تلفن همراه متصل خواهند شد؛ضمن اینکه پیگیر دریافت ابلاغ برای بقیه روستاهای استان هستیم.

سرداری عنوان کرد: دسترسی به اینترنت در روستاها به روش‌های مختلف انجام می‌گیرد و تنها محدود به تلفن همراه نیست و برخی روستاهای استان اردبیل بر بستر ای‌دی‌اس‌ال به اینترنت دسترسی دارند.

ابلاغ ۹۳۳ کیلومتر فیبر نوری برای مناطق روستایی استان اردبیل

وی با اشاره به اینکه بیشترین شکایت از اینترنت در روستاها مربوط به سرقت کابل‌های تلفن است، افزود: برای اتصال همه روستاها به اینترنت از طریق فیبرنوری چندین سال زمان لازم است که برای برطرف کردن این معضل با پیگیری‌های انجام شده حدود ۹۳۳ کیلومتر فیبرنوری در مسیرهای انتقال روستایی به مخابرات ایران ابلاغ شده که از سوی مخابرات در حال اجرا است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل با اشاره به رفع مشکل ناشی از سرقت کابل‌های مسی با اجرای پروژه جدید گفت: پروژه فیبرنوری روستایی هم اکنون در شهرستان‌های خلخال، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و بیله‌سوار در حال اجراست که این میزان بیش از ۷۰ کیلومتر اجرا شده و در سایر نقاط هم در حال کار یا در مرحله انتخاب پیمانکار است.

وی بیان کرد: علت کندی عملیات اجرایی پروژه‌ها به ویژه فیبرنوری این است که در مواردی پیمانکار پا پیش نمی‌گذارد، در مواردی قیمت بالاتر از مبلغ کارشناسی پیشنهاد می‌شود.

سرداری با اشاره به مشکلاتی که در مناطق روستایی برای نصب دکل وجود دارد، اظهار کرد: مردم باید مردم توجه داشته باشند جانمایی دکل به صورت کارشناسی و در راستای توسعه روستاها و تسهیل دسترسی روستانشینان به خدمات نوین انجام می‌گیرد و انتظار می‌رود که همکاری بیشتری داشته باشند.

به گفته وی، اعتبار لازم برای اجرای پروژه‌های مورد اشاره افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات یواس‌اُ است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل با اشاره به اینکه پوشش صوتی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار به طور تقریبی حدود ۹۲ درصد است، توضیح داد: پوشش صوتی در بیش از ۹۴ درصد جاده‌های اصلی استان اردبیل وجود دارد و در مجموع وضعیت استان از نظر پوشش جاده‌ای مطلوب است اما همچنان برای ارتقای وضعیت باید کار کنیم.

وی افزود: با توجه به عزم دولت برای توسعه روستایی، با ابتکار وزارت ارتباطات رومینگ بین اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و های‌وب در بیش از ۹۰ درصد نقاط روستایی باز شده است و به صرف نصب و راه‌اندازی یک سایت ارتباطی، مشترکان اپراتورها ی مذکور امکان بهره‌برداری از آن را خواهند داشت.

تجهیز و تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی ۱۶۱ روستای استان اردبیل در دولت سیزدهم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل در ادامه گفت: نسبت دسترسی و استفاده از اینترنت ثابت و همراه در بیشتر شهرهای جهان رقمی حدود ۷۰ درصد به ۳۰ درصد بوده اما در کشور ما این آمار برعکس است و مشکل‌هایی مانند آنتن‌دهی و محدودیت پهنای باند به همراه دارد.

وی اضافه کرد: برای اصلاح این آمار و دسترسی پایدار به اینترنت پر سرعت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز اتصال منازل و کسب و کارها به فیبرنوری را به شرکت‌های واجد شرایط داد تا شهروندان بر بستر فیبرنوری به اینترنت پرسرعت متصل شوند که سرعت آن ۱۰۰ برابر سیم‌های مسی بوده و در استان ما مبین‌نت عملیات اجرایی را عهده‌دار است.

سرداری با قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری نیر، بیان کرد: اسفند ۱۴۰۲ پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای شهرستان نیر تکمیل و با واگذاری نخستین اشتراک به یکی از خانواده‌های معظم شهدا و یک باب مدرسه با سرعتی حدود ۹۳۶ مگابایت در ثانیه افتتاح شد.

به گفته وی، همه شهروندان ساکن شهر نیر در صورت تمایل می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی شرکت مجری (مبین‌نت) و ثبت درخواست خود، از سرویس اینترنت پرسرعت بر بستر فیبرنوری استفاده کنند و شرکت هم ملزم به برقراری سرویس مربوطه حداکثر تا یک ماه پس از ثبت درخواست است.

اردبیل تبدیل به کارگاه عمرانی فیبر نوری شده است/ اجرای بیش از ۷۵ کیلومتر حفاری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل همچنین با قدردانی از شهرداری، شورای اسلامی شهر، پلیس راهنمایی و رانندگی و فرمانداری اردبیل در صدور سریع مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اجرایی و حفاری در سطح شهر، اظهار کرد: نقاط مختلف اردبیل در حال حاضر به کارگاه عمرانی فیبرنوری تبدیل شده است و گاه در پنج تا هفت نقطه به صورت همزمان عملیات حفاری انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: بیش از ۷۵ کیلومتر حفاری و ۱۰۳ کیلومتر داکت‌گذاری تا کنون انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه این مرحله از پروژه پایان یابد و به مرحله فیبر گذاری برسیم تا پس از تکمیل اهالی بتوانند با سرعتی حدود یک گیگابیت در ثانیه به اینترنت پرسرعت بر بستر فیبرنوری دسترسی داشته باشند.

سرداری در مورد مزیت‌های فیبرنوری اضافه کرد: با تکمیل این پروژه دیگر مشکلاتی مانند قطعی های مکرر به دلیل فرسودگی کابل‌های قدیمی‌، اتصالی یا دزدی کابل را شاهد نخواهیم بود و انتظار می‌رود که برای تکمیل پروژه در زمان مقرر همه دستگاه‌ها و مردم با این مجموعه همکاری لازم را داشته باشند تا طرح سریع‌تر به اجرا درآید.

وی بیان کرد: پروژه طوری طراحی شده است که پس از پایان کار در مجموع چهار اپراتور بتوانند در استان در زمینه ارایه خدمات اینترنت پرسرعت بر بستر فیرنوری فعالیت کنند و زمینه اتصال شهروندان به اینترنت امن و پایدار در شرایطی رقابتی فراهم گردد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل تاکید کرد: اگر اعضای شوراهای اسلامی و شهرداری‌های سایر شهرها نیز در این زمینه همکاری داشته باشند و هرچه سریع‌تر نسبت به امضای قرارداد با شرکت مجری طرح که از سوی سازمان تنظیم مقررات معرفی شده است، اقدام کنند، مشکل ضعف اینترنت در استان به طور کامل برطرف خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: هم اکنون مخابرات منطقه اردبیل در قالب طرح نجما و به شرط درخواست مشترک آماده ارائه سرویس اینترنت پرسرعت بر بستر فیبرنوری در شهرستان‌های استان است.

رشد ۱۷۲ درصدی ظرفیت شبکه دیتای استان اردبیل

سرداری گفت: بر اساس آخرین بررسی که از سوی سایت سنجش سرعت (اسپید تست) انجام گرفت، اردبیل از نظر دسترسی به اینترنت همراه با سرعت دانلودی حدود ۳۸.۶۲ مگابیت در ثانیه از بین ۳۱ استان در جایگاه ۱۲ کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به اختصاص بیش از ۶ هزار میلیارد ریال از محل منابع ملی برای اجرای پروژه فیبرنوری (FTTx) گفت: با پیگیری انجام شده از شرکت ارتباطات زیرساخت، ظرفیت شبکه دیتا داخل استان با رشد ۱۷۲ درصدی از ۲۲۰ گیگابیت در ثانیه به ۶۰۰ گیگابیت در ثانیه افزایش یافته است.

شهروندان از پارک خودرو در مسیر حفاری خودداری کنند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل در مورد مشکلات اجرایی پروژه نیز تشریح کرد: شبکه فیبرنوری تنها نیازمند حفاری به عمق ۴۵ سانتی متر و عرض حداکثر ۱۰ سانتی متر در سطح معابر است که این کار به وسیله ماشین‌آلات ویژه‌ای انجام می‌شود اما گاه پیمانکارانی که در سطح شهر در حال حفاری هستند، با خودروهای پارک شده مواجه می‌شوند که کار را با دشواری و عملیات اجرایی را با کندی روبه‌رو می‌کند.

سرداری اضافه کرد: انتظار می‌رود شهروندان از پارک هر گونه وسیله نقلیه در محدوده محل‌های حفاری به جد خودداری کنند و یا در صورت لزوم، دست‌کم شماره تماس بر روی خودرو قرار دهند تا کارگران هنگام مراجعه به محل بتوانند با برقراری تماس تلفنی و اطلاع به افراد، نسبت به تخلیه معبر و انجام حفاری اقدام کنند.

وی همچنین به دستگاه‌ها و سازمان‌ها توصیه کرد که پیش از هر گونه اقدام به حفاری در محدوده مسیرهای فیبرنوری با مدیریت شرکت ارتباطات زیرساخت استان و مخابرات منطقه اردبیل هماهنگی لازم را انجام دهند تا موجب قطعی احتمالی سرویس نشوند.

نظر شما