شناسهٔ خبر: 67321639 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

فراخوان پزشکان ایرانی و خارجی داوطلب ارائه خدمات در اربعین

دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر از فراخوان پزشکان ایرانی داخل و خارج از کشور و کادر درمان خارجی داوطلب برای ارائه خدمات درمانی در اربعین در قالب پزشک سیار خبر داد.

صاحب‌خبر -

سعید اوحدی، دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح برنامه‌های اربعین ۱۴۰۳ در حوزه درمان پرداخت و گفت: هلال احمر در قالب ستاد عملیات اربعین در سال گذشته ۲۸۶ پایگاه فعال درمانی در داخل عراق برپا کرد که سه بیمارستان در نجف، چهار بیمارستان در مسیر نجف به کربلا و دو بیمارستان در شهر کربلا جزو این پایگاه‌ها بودند.

وی اضافه کرد: بیمارستان عمل، بیمارستان الحیدریه و بیمارستان ابومهدی المهندس عراق نیز در اختیار هلال قرار گرفت. همچنین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بیمارستان صحرایی بزرگی را طی مراسم اربعین راه‌اندازی کرد. 

اوحدی تصریح کرد: امسال این ظرفیت‌ها را با کمک دستگاه‌ها چندین برابر می‌کنیم تا با شرایط بهتری در خدمت بخش درمانی زائران اربعین باشیم.

دو هزار طبیب سیار از نجف تا کربلا

وی از اعلام فراخوان جذب کادر درمان اعزامی به پیاده‌روی اربعین مثل سال‌های گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته حدود شش هزار نفر در فراخوان داوطلب پزشک و پرستار ما برای ارائه خدمات داوطلبانه در اربعین اعلام آمادگی کردند که از این تعداد دو هزار نفر در مسیر نجف تا کربلا با عنوان طبیب سیار (پزشک سیار) خدمت رسانی کردند.

دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار پزشکان و پرستاران داوطلب هلال احمر با همراه داشتن کوله‌پشتی حاوی امکانات درمانی و کمک‌های اولیه بین مسیر نجف به کربلا به زائرانی که در مسیر دچار مشکل می‌شدند یاری می‌کردند. امسال نیز این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اجرا و از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در ارائه خدمات درمانی به زائران استفاده می‌شود.

استفاده از مشارکت‌های مردمی در اربعین

اوحدی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «اربعین یک ظرفیت بزرگ تمدن‌ساز دارد»، گفت: ابتدا یک فرهنگ باید نهادینه شود تا به سمت تمدن‌سازی برود و فرهنگی که می‌خواهد نهادینه شود یک منظومه چند وجهی و چند بُعدی است که می‌تواند به نظام مسائل پاسخگو باشد؛ حوزه درمان و حوزه بین‌الملل دو حوزه بسیار جدی در نظام مسائل اربعین است که ما در تلاش هستیم به کمک ظرفیت عظیم مشارکت‌های مردمی به آنها پاسخ دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد با همکاری ۳۹ دستگاه همکار در اربعین به ویژه ۱۸مجموعه بین‌المللی که قرار است در اولین کنگره بین‌المللی امداد، نجات، سلامت و مدیریت تجمعات انبوه در اربعین حسینی ۱۴۰۳ که جمعیت هلال احمر آن را برگزار می‌کند، شرکت کنند، مسائل مبتلابه حوزه سلامت اربعین به خوبی بررسی شود.

اوحدی به حضور گسترده کادر درمان از سایر کشورها به عنوان زائر در اربعین حسینی نیز اشاره کرد و گفت: هم پزشکان و پرستاران ایرانی خارج از کشور، هم پزشکان سایر کشورها از طریق جمعیت‌های هلال احمر کشورهایشان فراخوان شده‌اند تا اگر به اربعین مشرف شدند و خواستند در درمانگاه‌ها، خدمات داوطلبانه ارائه دهند و یا به عنوان پزشک سیار فعال باشند خود را به هلال احمر معرفی کنند تا امکانات امدادی و دارو در اختیار آنها قرار داده شود و شاهد حضور بین‌المللی داوطلبان در حوزه درمان اربعین باشیم.

نظر شما