شناسهٔ خبر: 67320817 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

چرا مناظره‌ها نامناظره شد؟

«مردم»، «خدمت»، «دولت»، «اعتماد»، «شهید رئیسی»، «برنامه توسعه» کلماتی است که این روز‌ها در مناظرات‌ها و صحبت‌های نامزد‌های انتخاباتی به صورت پرتعداد شنیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

 «مردم»، «خدمت»، «دولت»، «اعتماد»، «شهید رئیسی»، «برنامه توسعه» کلماتی است که این روز‌ها در مناظرات‌ و صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی به صورت پرتعداد شنیده می‌شود. در کنار این واژه‌ها، برخی از نامزد‌های انتخاباتی هرکدام کلیدواژ‌ه‌هایی دارند که مکررا در گفتگو‌ها و صحبت‌های انتخاباتی روی آن تاکید می‌کنند؛ به‌طوری که مخاطب عادی هم بدون شمردن تعداد تکرار آن کلمات متوجه پرکاربردی این واژه‌ها می‌شود.

برگزاری مناظرات پرتعداد انتخاباتی و میزگرد‌های مختلف منجر شده که دایره واژگان نامزد‌ها بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد؛ امری که در کنار کلی‌گویی‌های نامزد‌های انتخاباتی در مورد موضوعات و مسائل مختلف کشور، مورد توجه قرار گرفته است. با این همه دو مناظره اخیر انتخاباتی سنگ محک خوبی برای بررسی این امر است که نامزد‌ها بیش از همه روی چه موضوعات و محور‌هایی تکیه کردند و بیش از همه از چه کلماتی استفاده کردند. به همین منظور بیشترین کلمات استفاده‌شده شش نامزد انتخاباتی در دو مناظره اخیر انتخاباتی که در ۳۱ خرداد و ۲۸ خرداد برگزار شد را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید. 

اولین شب مناظره‌ها؛ کسل‌کننده

نخستین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مقدمات طولانی و کسل‌کننده و با حضور مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و دوشنبه‌شب (۲۸ خردادماه ۱۴۰۳) به صورت زنده از تلویزیون پخش شد. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران دور اول مناظرات را فاقد محتوای ویژه و در خور یک مناظره در سطح ریاست‌جمهوری دانسته و نسبت به بهبود روند کیفی آن در برنامه‌های بعدی ابراز امیدواری کردند. 

قاضی‌زاده هاشمی: ۲۲ بار یاد شهید رئیسی را زنده کرد

 قاضی‌زاده‌هاشمی، سخنرانی خود از سیدابراهیم رئیسی یاد کرد و گفت: «وظیفه خود دانستم تا پرچمی که شهید رئیسی به دست گرفته بود و حکمرانی جدیدی را به وجود آورده بود، ادامه دهم.» قاضی‌زاده در این مناظره ۲۲ بار از کلمه شهید استفاده کرد که دو مورد آن مربوط به «بنیاد شهید» و الباقی به سیدابراهیم رئیسی اختصاص داشت. او حدود ۷۰ بار از کلمه‌های دولت و مردم استفاده کرد که منطبق با شعارش تحت‌عنوان «دولت مردم و خانواده» است. وی درعین‌حال فقط ۴ بار از کلمه خانواده استفاده کرد. 

قالیباف: پر تکرارترین کلمات «تورم» و «مردم» 

محمدباقر قالیباف دومین نامزدی بود که تریبونش برای پاسخ به سوالات مربوط به برنامه هفتم توسعه روشن شد. وی که با شعار خدمت و پیشرفت در این دور از انتخابات حاضر شده فقط ۴ بار از این عبارات در صحبت‌های خود استفاده کرد. وی با انتقاد از پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اقتصاد گفت: «سیاست‌ها طوری است که صادرات را کند کرده و به سمت واردات می‌رویم.» «تورم» و «مردم» کلماتی بود که قالیباف به ترتیب ۲۱ و ۲۹ بار در گفته‌های خود به‌کار برد. وی همچنین درکنار ارائه طرح‌ها و برنامه‌های خود ۳۵ بار از کلمه «باید» استفاده کرد. 

پزشکیان: و تاکید بر «کارشناس»

پزشکیان در ابتدای صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها، گروه‌ها و دسته‌ها را در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم، هرچقدر هم برنامه درستی بنویسیم مانند سایر «برنامه‌ها» معطل می‌ماند. در ادامه ۲۲ بار از کلیدواژه «برنامه» استفاده کرد. پزشکیان در صبحت‌های قبلی خود بار‌ها به کارشناسان و مسائل کارشناسی اشاره کرده بود، در مناظره اول ۱۷ بار از کلمات «کارشناس، کارشناسی و کارشناسان» استفاده کرد. وی با تکیه بر شعارش تحت‌عنوان «برای ایران» شش بار از کلمه «ایران» و ۹ بار از واژه «مملکت» استفاده کرد.

جلیلی: نمود شعار جلیلی در گفته‌هایش 

سعید جلیلی با توجه به محوریت سوال یعنی برنامه هفتم توسعه، ۲۸ بار از کلمه «برنامه» در گفته‌های خود استفاده کرد. وی با تکیه بر شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه» کلمه‌های «کشور»، «جهش» و «فرصت» را به ترتیب ۲۳، ۱۴ و ۲۶ بار در مناظره شب اول صرف کرد. «تورم» نیز ازجمله کلیدواژه‌هایی بود که جلیلی ۱۹ بار در صحبت‌هایش به آن پرداخت و واژه «دولت» هم ۳۰ بار در نظرات او تکرار شد.

زاکانی: ۶۵ بار از کلمه «مردم» استفاده کرد

 علیرضا زاکانی هم صحبت‌های خود را با بیان اینکه مشکل اقتصادی ایران تحریم نیست، آغاز کرد. وی در این مناظره ۱۵ بار کلمه «تحریم» و ۱۷ بار کلمه «کشور» را به کار برد. جالب است که او در صحبت‌هایش با ۲۶ بار استفاده از پیشوند «آقای» ۵ نامزد دیگر حاضر در مناظره را مورد خطاب خود قرار داده بود. کلمه‌ای که علیرضا زاکانی ۶۵ بار آن را در گفته‌هایش تکرار کرد، «مردم» بود. وی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «ما حقیقتا باید راه را برای مردم باز کنیم و شفافیت و نظارت مردم را بر خودمان بپذیریم.» وی در این مناظره ۶ بار از شهید رئیسی یاد کرد. 

چرا مناظره‌ها نامناظره شد؟

پورمحمدی: ۵۴ بار از واژه «اقتصاد» استفاده کرد

پور‌محمدی در ابتدای صحبت‌هایش به مشکلات اقتصادی موجود در کشور اشاره کرد و گفت که ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم. وی در ادامه ۵۴ بار از کلمه «اقتصاد» و ۲۱ بار از کلمه «مشکل» استفاده و بر حل چالش‌های موجود تاکید کرد. پورمحمدی هم ۳۳ بار از کلیدواژه «برنامه» استفاده کرد. «تورم» هم ۱۶ بار در گفته‌های او تکرار شد تا به یکی از پرتکرارترین کلمات دور اول مناظرات تبدیل شود. وی ۵۱ بار به «مردم» در گفته‌هایش پرداخت و در پایان گفت: «ان‌شاءالله با رمز وفاق و رمز اعتبار به تعهدات‌مان پایبند باشیم، صادقانه با مردم عمل کنیم تا جواب مناسب دریافت کنیم.» 

شب ۳۱ خرداد؛ دومین مناظره انتخاباتی

دومین مناظره انتخاباتی پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه برگزار شد. برخلاف مناظره قبلی که بیشتر از دو ساعت و نیم از وقت تلویزیون برای پوشش آمد و رفت نامزد‌ها و تاخیر‌های پخش همراه بود، مناظره روز پنجشنبه سر موعد برگزار شد و دکور محل برگزاری مناظره هم چند تغییر داشت. این قسمت از مناظره نیز همچنان در موضوعات اقتصادی البته با محوریت اجتماعی، نظام سلامت، نظام آموزش و پرورش برگزار شد و سوالات حول این محور‌ها مطرح شد. در این مناظره قاضی‌زاده هاشمی اولین نفری بود که به سوالات مطرح‌شده پاسخ می‌داد. 

قاضی‌زاده هاشمی: ۴۴ بار از کلمه دولت استفاده کرد

قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس بنیاد شهید در دولت سیزدهم تنها نامزدی است که از درون دولت در انتخابات حضور دارد. در نگاهی که به نطق قاضی‌زاده هاشمی انداختیم او نزدیک به ۴۴ بار از کلمه «دولت» استفاده کرده است. قاضی‌زاده‌هاشمی همچنین ۱۰ بار نام شهید «رئیسی» را برده است و ۲۲ بار از کلمه شهید استفاده کرده است. قاضی‌زاده‌هاشمی نزدیک به ۱۴ بار از کلمه «خانواده» و ۱۴ بار نیز از کلمه «سلامت» استفاده کرده است. این نامزد انتخاباتی ۱۰ بار نیز از کلمه «یارانه» استفاده کرده است. 

قالیباف: ۴۳ بار از واژه «کار» استفاده کرد

تاکید برلزوم داشتن کارنامه و سابقه اجرایی در کنار برنامه برای رئیس‌جمهور که انجام اقدامات و کار‌های لازم در دولت را ممکن‌تر می‌کند، از جمله‌های پرتکراری است که در اظهارات محمدباقر قالیباف دیده می‌شود. با این همه نگاهی به واژه‌های پرتکراری انداختیم که او در مناظره روز پنجشنبه به کار برده است. محمدباقر قالیباف، نزدیک به ۴۳ بار از واژه «کار» استفاده کرد. او نزدیک به ۱۷ بار از واژه «مردم» استفاده کرد. ۹ باری نیز کلمه «اجماع» را به کار برد. قالیباف نزدیک به ۱۸ بار هم از کلمه «بحث» استفاده کرد. 

 پزشکیان: ۱۲ بار از کلمه «سفره» استفاده کرد

جمله پرتکرار مسعود پزشکیان در شب‌های انتخاباتی تلویزیون، عمل کردن طبق برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی مقام‌معظم‌رهبری است. او چندباری تاکید کرد که برای دولت آینده‌اش احتیاجی به برنامه‌نویسی نیست و برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلی برای اجرا کفایت می‌کند. پزشکیان البته روی یک موضوع نیز مدام تاکید می‌کند و آن هم این بود که اگر سر سفره مردم ننشینیم، نمی‌توانیم از درد‌ها و مشکلات آنها باخبر شویم. او در این مناظره نزدیک به ۱۲ بار از کلمه «سفره» استفاده کرد. او ۵ باری نیز از «سیاست‌های کلی» نام برد و «۱۲ بار» نیز از کلمه برنامه استفاده کرد. 

 جلیلی: ۱۲ بار از «جهش» استفاده کرد

سعید جلیلی در شب‌های برگزاری مناظرات انتخاباتی و میزگرد‌های مختلف شعار دولت خود را چندباری مورد تاکید قرار داد و از چرایی نامگذاری آن برای مردم صحبت می‌کرد. «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هرایرانی یک نقش با شکوه» شعار انتخاباتی سعید جلیلی در انتخابات ۱۴۰۳ است. او در مناظره روز پنجشنبه ۱۲ بار از واژه «جهش» و ۱۰ بار نیز از واژه «فرصت» استفاده کرد. سعید جلیلی در مناظره دوم، ۱۳ بار از واژه «برنامه» و ۱۰ بار هم از واژه «پیشرفت» استفاده کرده است. او ۱۳ بار نیز از واژه «کار» استفاده کرده است. 

 زاکانی: ۱۰ بار نام مسعود پزشکیان را برد

علیرضا زاکانی دیگر نامزد انتخاباتی از جمله افرادی بود که اظهارات جنجالی‌تر و پرحاشیه‌تری نسبت به دیگر نامزد‌های انتخاباتی مطرح کرد. او علاوه‌براینکه نقد‌های زیادی را به دولت روحانی وارد کرد، نوک پیکان حمله را به سمت افرادی برد که پیش از این در دولت روحانی حضور داشتند و حالا در ستاد مسعود پزشکیان حضور دارند. در نگاهی به بیشترین کلمات استفاده‌شده زاکانی، او ۱۰ بار نام «مسعود پزشکیان» را برده است و ۲۴ بار از کلمه «دولت» استفاده کرده است. زاکانی ۲۶ بار هم از کلمه «مردم» استفاده کرده است. این نامزد انتخاباتی ۲۰ باری هم از کلمه «پرورش» استفاده کرده است. 

پورمحمدی: ۱۵ بار کلمه «مشکلات» را به کار برد

پورمحمدی در شب‌های انتخاباتی تلویزیون همچنان روی این موضوع تاکید داشت که مردم اعتمادشان را به ما از دست داده‌اند. او در کنار تاکیداتی که به این موضوعات داشت، بخش مهمی از اظهارات خود را به مساله تحریم توسط آمریکا اختصاص داد. جملات پرتکراری که در مناظره روز پنجشنبه نیز در نطق‌های پورمحمدی دیده می‌شدند. او در این مناظره نزدیک به ۱۰ بار از واژه «اعتماد» استفاده کرده است. ۷ باری نیز کلمه تحریم را به کار برده است. پورمحمدی ۱۵ بار کلمه «مشکلات» را به کار برد. او ۱۰ بار هم کلمه «یارانه» را به کار برد و ۱۴ باری نیز از کلمه «مدیریت» استفاده کرد.

 

نظر شما